ralc.co.il

true

חשיבות שמירת הביטוח הפנסיוני בשוק משתנה

22.01.2009

חשיבות שמירת הביטוח הפנסיוני בשוק משתנה

איציק בן ארויה, C.L.U, יועץ פנסיוני

שוק הביטוח הפנסיוני עבר בשנים האחרונות שינויים מהותיים בהיבט המוצרים, בהיבט הרגולציה וכן בשינויי חקיקה ותקנות המס. לאחרונה, חוינו גם ירידות ברווחי ההשקעות של החיסכון הפנסיוני, עוד משתנה שהתווסף לאי הודאות, השוררת ממילא, בשוק ההפכפך.

בסדרת הכתבות שיפורסמו, אנסה להאיר ולהעיר לגבי עיקרי השינויים, יתרונות כל הסדר וכיסוי על פני השנים, כמו גם את חשיבות שימור ההסדר הותיק והטוב, יחד עם התאמת המוצרים המשופרים והתקנות כיום, לצורך המשתנה בחיי האדם.

עיקר "הרגולציה הקצבתית", אותה מוביל הרגולטור, החלה בחוק ההסדרים בשנת 2000, עם שינויים שקבעו, בין היתר, שהפקדות לקצבה יתקבלו בידי המפקיד רק כקצבה ומגיל 60 ואילך.

השינוי הביא להולדת מוצרים חדשים לחיסכון ארוך הטווח בשנת 2001: "עדיף הון" ו"עדיף קצבה", תוך ביטול שיווק הפוליסות "הקלאסיות" מעורב וגמלא ב, וכן ביטול שיווקה של פוליסת העדיף הותיקה.

משמעות הדבר היתה שינוי מהותי במקדם ההמרה לקצבה שהיה בפוליסות עדיף וגמלא מלפני יוני 2001, כך שהחוסכים בפוליסות חדשות לקצבה החל משנה זו, ואלו בפוליסות לקצבה מהשנים 2004/2007, יקבלו תמורת אותו חיסכון, קצבה נמוכה בגיל הפרישה, אם כי לתקופת מינימום מובטחת ארוכה יותר.

בנקודה זו יבין הקורא, כי אם בידו פוליסת קצבה של שנות ה- 90, טוב יעשה אם ישמור עליה ואף יפקיד אליה הפקדות גבוהות יותר, מאחר וקצבתו לעומת החוסכים בפוליסות לקצבה שנפתחו החל משנת 2001 ואילך, תהיה גבוהה ב- 17% או יותר, תלוי במין ובגיל הפרישה. יתרון נוסף שקיים בפוליסות הקצבה הנ"ל, הוא זכותו של החוסך למשוך, בגיל הפרישה, את התגמולים שנצברו לפני 2000, כסכום הון פטור ממס, ומאפשר לו לתכנן בצורה מאוזנת ומתוכננת מהיבטי המס, את סכומי ההון והקצבה שברצונו לקבל בפרישה.

סוכני ביטוח רבים עסקו באותה העת במכירות טוויסטינג, ע"י פיצול השכר של מבוטחים, בין פוליסת הקצבה הקיימת לבין פוליסת הון חדשה אותה פתחו להם, שלא לצורך. מעשה חכם ופשוט יותר היה להחיל "נספח הון" בפוליסת הקצבה, שהיה מאפשר בימים אלו לבטלו וליהנות מהפקדות מוגדלות לפוליסת הקצבה עם מקדמי ההמרה המצויינים.

יחד עם היתרונות שמניתי לעיל, יש לציין שעלות הביטוח למקרה פטירה בפוליסות משנות ה- 90 היתה יקרה יותר מאלו של שנות ה- 2000. חשוב לבדוק את אפשרות שיפור יחס החיסכון בפוליסה, תוך בדיקת הצורך הביטוחי, שייתכן והשתנה במהלך השנים, ולנקוט אמצעי זהירות במהלך זה במקרה של הרעה במצבו הרפואי של המבוטח.

המוצר המקביל אותו יש להעמיד להשוואה מול פוליסת הקצבה הותיקה, היא קרן הפנסיה החדשה המעניקה לחוסך בה כיסויים מקבילים לאלו המצויים בפוליסת ביטוח המנהלים (בהנחה שקיים בפוליסה כיסוי לאובדן כושר עבודה).

כידוע, קרן הפנסיה אינה מעניקה מקדם המרה מובטח לקצבה, והחוסך בה יקבל בפרישתו פנסיית זקנה הנובעת מפרמטרים מסויימים ובהם תוחלת החיים שתהא בעת פרישתו, נעלם בלתי ידוע. אין ספק שמבחינה זו יש יתרון מובהק לפוליסה המבטיחה בחוזה את מקדם ההמרה לקצבה, אולם יש לבחון זאת יחד עם משתנים נוספים אשר ישפיעו על הקצבה אותה יקבל החוסך בפרישתו:

* דמי הניהול * עלות כיסויי הביטוח * תשואת הקופה *מקדם ההמרה ועוד.


משתנים אלו אינם מעניקים יתרון להסדר זה או אחר באופן חד משמעי, והם תלויים בסוגי הכיסוי, היקפם, גיל המבוטח, תשואת הקופה ועוד.

יחד עם זאת, לקרן הפנסיה יתרון מובהק במשתנים מסויימים, לעומת פוליסת הקצבה:

· עלות הכיסוי למקרה פטירה זולה בקרן הפנסיה בשיעור ניכר. זאת ועוד, בזכות אופי התשלום של פנסיית שאירים בקרן הפנסיה, שאיריו של מבוטח בעל משפחה עם ילדים קטנים, יקבלו סכום מצטבר גבוה הרבה יותר לעומת הסכום החד פעמי אותו היו מקבלים בתכנון ביטוח רגיל, בפוליסת ביטוח מנהלים.

· יתרון נוסף, שאת משקלו יכולנו להעריך בעת האחרונה, הוא הבטחת אג"ח ייעודי בשיעור 4.86% ברוטו לשנה בגין 30% מההפקדות, לחוסכים בפנסיה מקיפה. ירידות השערים בקרנות הפנסיה היו נמוכות יותר לעומת אפיקי החיסכון ארוך הטווח האחרים, בזכות רשת הביטחון הנ"ל.

אם נשווה את הכיסוי בקרן הפנסיה לפוליסת קצבה משנת 2004/2007 הרי שדמי הניהול אותן גובות חברות הביטוח בפוליסות ביטוחי המנהלים, "אוכלות" בשיעור לא מבוטל את החיסכון לתום התקופה, והדבר מאפיל על המקדם המובטח, הגבוה עדיין מזה של קרן הפנסיה המקיפה, אשר יכולה לשנותו בעתיד.

מכאן, שלמבוטחים הזקוקים לכיסוי שאירים, יש יתרון לחסוך חלק נכבד מתקציבם בקרן פנסיה מקיפה וליהנות, כל עוד יש צורך בכך, מביטוח זול, מדמי ניהול נמוכים ומרשת ביטחון על חלק מהחיסכון, אותה מבטיחה המדינה.

מאמר זה הינו ראשון בסדרה. אין לראות באמור לעיל הצעה לעריכת הסדר פנסיוני מסויים, ויש לבדוק עם יועץ/סוכן/משווק פנסיוני את צורכי הביטוח בהתאם למשתנים אישיים ועפ"י האמור בחוק הייעוץ והשיווק הפנסיוני.

איציק בן ארויה CLU, פועל בענף הביטוח משנת 1990. היה מפקח רכישה בחברת המגן, מנהל ביטוח חיים בפלתורס, בסוכנות עמית ושותף מנהל בסוכנות הביטוח "כיסופים".
כיום - יועץ פנסיוני עצמאי ליחידים, וכן בעלים של "איציק בן ארויה ליווי פנסיוני בע"מ" -חברה העוסקת בייעוץ פנסיוני לחברות, ובהדרכות מקצועיות
בתחום הביטוח, הפנסיה והגמל. נמנה על "מומחי חשבים" מקבוצת "חשבים ה.פ.ס. מידע עיסקי בע"מ"
ומנהל אקדמי בהכשרת יועצים ומשווקים פנסיוניים במרכז הישראלי לניהול.
מידע נוסף באתר
www.ibenaroya.com

הוסף למועדפים
קישור למאמר: http://www.ralc.co.il/מאמר-2045-חשיבות-שמירת-הביטוח-הפנסיוני-בשוק-משתנה.aspx

© כל הזכויות שמורות