ralc.co.il

true

צווי שומת מס הכנסה - ערעור מס הכנסה

04.05.2009

צווי שומת מס הכנסה והערעור עליהם

רמי אריה עו"ד רו"ח

 

פקודת מס הכנסה מאפשרת לפקיד השומה להוציא צווים לקביעת שומות הכנסה לנישומים, לפי שיקול דעתו וזאת לאחר ניהול דיוני שומות עם הנישום. דיונים אלו מתנהלים דרך כלל עם מייצגו של הנישום, אשר לפי הפקודה יכול להיות יועץ מס, רואה חשבון או עורך דין.

היה ובדיוני השומה לא מאשר פקיד השומה את הדוחות שהגיש הנישום כשומות סופיות, הרי הוא יוציא צווים לנישום שהערעור עליהם הוא תוך 30 יום לבהמ"ש המחוזי שאליו שייך אותו משרד פקיד שומה. על הליכי ערעור מס הכנסה חלות תקנות בית משפט (ערעורים בענייני מס הכנסה), תשל"ט-1978, אשר קובעות, כי בתחילה יגיש הנישום שיצאו לו צווי שומה, הודעת ערעור תמציתית תוך 30 יום לבהמ"ש, אשר תכלול את סכומי ההכנסות וחבויות המס שבמחלוקת בלבד. לאחר מכן, תוך 30 יום ייתן פקיד השומה את נימוקי השומה שלו לצווים שהוציא ואז ניתנים לנישום 30 יום כדי להגיב ולפרט בנימוקי הערעור שלו, מדוע יש לבטל את הצווים כולם או חלקם.

נימוקים וטיעונים בערעור

יש הטוענים כי לנימוקי הערעור יש חשיבות רבה בהבאת כל טיעוני הנישום בפני בהמ"ש באופן מסודר ולהם גם אפקט נוסף בהשפעה על פקיד השומה לבוא לקראת פשרה עוד בטרם יחלו הדיונים בפועל בפני בהמ"ש.

 

עם זאת, מניסיוננו, רצוי כי נימוקי השומה יהיו דווקא תמציתיים וענייניים ככל האפשר. הם בוודאי צריכים לכלול את כל הטענות שיש כוונה לטעון אותן בדיון המשפטי ולרבות טענות משפטיות חלופיות. אך יש להותיר את הפירוט המלא של כל הטענות והמסמכים לשלב הדיונים עצמו. נימוקי ערעור מס הכנסה אינם צריכים להוות דווקא בסיס לפשרה, אלא, לצורך דיוני הפשרה יש להכין טיעונים רלבנטיים וענייניים לפשרה עצמה. שהרי טבעה של פשרה היא בהסכמה דו-צדדית של הצדדים.

לא פעם הנישום ומייצגו משוכנעים בצדקתם ובאפשרות לשכנע בכך את פקיד השומה אפילו לאחר שהחלו ההליכים המשפטיים. עם זאת יש להבחין בין נייר עמדה שיוכן לצורך שכנוע פקיד השומה לבין נימוקי הערעור, באשר לכל אחד יש מטרה אחרת. כמובן, שלכל עניין והתייחסות הרלבנטית שלו, אך אלו האמורים לעיל מהווים לדעתנו את תמצית עקרונות הטיפול הנכון בערעור מס.

דוגמא

המחשה של הבחנה זו בין נימוקי ערעור מס הכנסה לבין דיוני ההוכחות עצמם בבהמ"ש ולשיטתנו, אף בין הניסיון לשכנע את פקיד השומה בטעותו לכאורה, טרם או במהלך הדיונים בבהמ"ש, הובאה ברע"א 4452/08, יגאל שגיא, רו"ח ומשפטן נ' פקיד שומה ת"א 1 (פורסם ביום 17.4.2009), בו דוחה בהמ"ש העליון את הערעור על החלטת בית המשפט המחוזי וקובע כי צדק בהמ"ש בקבעו כי יש להגביל את נימוקי הערעור ל- 25 עמודים בלבד ואין מקום כי נימוקי הערעור יוגשו על פני 172 עמודים וכ- 60 נספחים נוספים.

תקנות מס הכנסה בעניין ערעורי מס הכנסה הולכות בעקבות תקנות סדר הדין האזרחי, הקובעות כי נימוקי ערעור מס הכנסה יוגשו באופן תמציתי וענייני. אופן זה יאפשר יעילות דיונית והבאת טענות הערעור באופן שיקל על בהמ"ש דווקא להבין את טענות הערעור ולא יכביד עליו.

 

 

 

הוסף למועדפים
קישור למאמר: http://www.ralc.co.il/מאמר-2138-צווי-שומת-מס-הכנסה-ערעור-מס-הכנסה.aspx

© כל הזכויות שמורות