ralc.co.il

true

בית המשפט: בני זוג העובדים באותו עסק זכאים לחישוב מס נפרד

15.06.2009


בית המשפט: בני זוג העובדים באותו עסק זכאים לחישוב מס נפרד


מערכת מיסים ועסקים

 

הערכה: עלות ההחלטה - כחצי מיליארד שקל , החלטת שופט בית המשפט המחוזי בת"א מגן אלטוביה עשויה להביא לחיסכון מס של כ-50 אלף שקל לבני הזוג, אלטוביה היה זה שהכיר בניכוי הוצאות השגחה על ילדים

 

רשות המסים ספגה מכה קשה נוספת שעלולה להקטין באופן משמעותי את הכנסות המדינה ממסים. האחראי לתוצאה זו הוא שוב שופט בית המשפט המחוזי בתל אביב מגן אלטוביה.

בפסק דין, שניתן השבוע על ידי אלטוביה, נידון נושא המס המוטל על בני זוג העובדים באותו עסק לעומת בני זוג העובדים במקומות עבודה נפרדים. אלטוביה דחה את טענת רשות המסים לפיה כאשר בני זוג עובדים באותו עסק הם אינם זכאים לחישוב מס נפרד על הכנסותיהם. פסק דינו של אלטוביה מרחיב באופן משמעותי את הלכת "קלס" שנקבעה בבית המשפט העליון בשנת 2003.

אלטוביה דן בעניינם של בני הזוג שרה ושחר שקורי, שיוצגו בערעור על ידי עו"ד ורו"ח רמי אריה. הזוג מנהל במשותף חברה העוסקת במוצרי טיפוח לשיער וציוד למספרות. שחר מחזיק ב-51% ממניות החברה ושרה ב-49% מן המניות.

כזכור, אלטוביה היה גם זה שקיבל לפני מעט יותר משנה את ערעורה של ורד פרי והכיר בניכוי הוצאות השגחה על ילדים.

פרשת הזוג שקורי הגיעה לבית המשפט לאחר שרשות המסים התקשתה ליישם את הלכת קלס. בפסק דין קלס נקבע כי גם כאשר בני זוג עובדים יחד באותו עסק או בחברה משותפת - הם יכולים לנסות להוכיח כי הכנסתם אינה תלויה זה בזה וכי הם זכאים לחישוב מס נפרד.

חישוב מס נפרד יוצר הטבה משמעותית - המס על הכנסתו של כל אחד מבני הזוג מתחיל ממדרגת המס הנמוכה. לעומת זאת, חישוב מאוחד משמעו כי חישוב המס של הכנסת בן הזוג השני מצטבר לזה של בן הזוג הראשון. כתוצאה מכך, בחישוב מס מאוחד ישלמו בני זוג מס גבוה יותר מאשר בחישוב נפרד.

למרות פסק דין קלס המשיכה רשות המסים להקשות על בני זוג שביקשו חישוב נפרד. פקידי שומה דחו באופן עקבי בקשות אלה. גם היה גם במקרה של הזוג שקורי שביקש להכיר בחישוב נפרד עוד בשנת 2003. פקיד השומה דחה את פנייתם. בני הזוג, שעירערו על ההחלטה, טענו כי היא מקפחת אותם לעומת בני זוג אחרים שאינם עובדים באותו עסק.

ברשות המסים קיוו כי במסגרת הדיון בעניין שקורי יצמצם בית המשפט את הלכת קלס. זה לא קרה. בכירים ברשות מביעים דאגה מההשלכות התקציביות שפסק דינו של אלטוביה צפוי לגרום.

השופט אלטוביה קובע כי החזקה כי בני זוג אינם מנצלים לרעה את היותם עובדים באותו עסק תקום אם יוכח כי עבודתו של כל אחד מהם נחוצה לעסק וכי ההכנסה נקבעה בצורה נאותה.

לדברי אלטוביה "כל אימת שבני הזוג מוכיחים כי לא נעשית מניפולציה בהכנסותיהם לשם ניצול לרעה של החישוב הנפרד, אף אם בני הזוג משיאים הכנסה מיגיעה אישית אין לראות בהכנסת מי מבני הזוג כתלויה במקור של בן הזוג האחר".

אלטוביה מוסיף כי "כאשר משולמת משכורת למי מבני הזוג בגין עבודתו, בגין תפקיד המוכח כנחוץ, אשר אלמלא היה ממלא בן הזוג תפקיד זה או משרה זו, היה נדרש לשכור את שרותיו של אחר לשם ביצוע המטלות ובאותו שכר, מתקיימת אי תלות במקור ההכנסה".

אלטוביה דוחה את הנסיונות של פקיד השומה לטעון כי בני הזוג שקורי ביצעו מניפולציות בשכר ומבהיר כי העובדה שבני זוג מושכים הכנסה ממקור אחד אינה מוכיחה כי המשכורות הללו אינן "משכורות אמת".

ברשות המסים טענו עוד כי כאשר בני זוג עובדים ביחד באותו עסק אין חשש כי בן זוג אחד יפטר את בן הזוג האחר ומכאן ניתן ללמוד על תלות המחייבת חישוב מאוחד. אלטוביה דחה עמדה זו. לדבריו, "בן זוג שאינו נרתם למטרות העסק ואינו מבצע כראוי את המטלות המוטלות עליו מעצם טיבו של העסק והתפקיד, הרי שעלול הדבר להביא את העסק לכליה או למצער, למניעת השאת רווח". הוא מוסיף: "העובדה כי בני זוג יוצרים עבורם סביבת עבודה נוחה לא צריכה לשמש להם לרועץ ולחשוף אותם למס גבוה יותר מזה למשל שישלמו שני שותפים או בעלי חברה שאינם בני זוג שמערכת יחסי העבודה שלהם מאפשרת התחשבות הדדית בצרכים אישיים".

בית המשפט מציין עוד כי "קיומו של חוזה נישואין או חוזה מכללא שבין יחידים המצויים בזוגיות אינו צריך שיהפוך את מי מיחידי בני הזוג לחשוף לנטל מס מוגבר בשל עצם ההתקשרות, בלא אמירה מפורשת של המחוקק".

היועץ המשפטי של רשות המסים, עו"ד משה מזרחי, אומר כי "למעשה בית המשפט הכריז עתה על ביטולו של סעיף החוק המדבר על חישוב מס מאוחד. אנחנו לומדים כעת את פסק הדין ושוקלים אם לערער עליו". ברשות מעריכים כי פסק הדין יעלה למדינה מאות מליוני שקלים.

עו"ד ורו"ח רמי אריה שייצג את הזוג שקורי מעריך כי חישוב נפרד עשוי להביא לחיסכון מס בהיקף של כ-50 אלף שקל לכל שנת מס. לדבריו, בני זוג שיהיו זכאים לחישוב נפרד יוכלו לדרוש החזרי מס על שומות מס פתוחות מאז שנת 2003. במצטבר עשוי פסק הדין לעלות מאות מליוני שקלים לרשות המסים ולהגיע אף לסכום כולל של כחצי מיליארד שקל.

 

פורסם ע"י עידו באום, TheMarker , 15.06.2009 (לחץ לקישור הכתבה) 

 

 

הוסף למועדפים
קישור למאמר: http://www.ralc.co.il/מאמר-2178-בית-המשפט-בני-זוג-העובדים-באותו-עסק-זכאים-לחישוב-מס-נפרד.aspx

© כל הזכויות שמורות