ralc.co.il

true

שלמו במזומן היום - לפני ששיעור המע"מ יעלה ביום 1.7.2009

25.06.2009

שלמו במזומן היום - לפני עליית שיעור המע"מ

רמי אריה עו"ד ורו"ח

שר האוצר חתם כבר על הצו המאשר את עליית שיעור המע"מ מ- 15.5% ל- 16.5% החל מיום 1.7.2009. ביום שני הקרוב עומד הצו להיות מאושר על ידי הכנסת ולהיכנס לתוקף. מכאן, שכל המתכנן קניות ורכישות בקרוב, ירוויח 1% מע"מ אם ישלם עד יום שלישי - 30.6.2009 או יקבל את המוצר עד יום שלישי השבוע.

שימו לב, כי לפי הוראת השעה לשנת 2009 הורחבה מאד קשת העסקים החייבים בהוצאת חשבונית מס עם קבלת התקבול והיא כוללת נותני שירותים רבים שמחזורם הכספי אינו עולה על 15 מיליון ש"ח. ריכזנו עבורכם את סוגי העסקים, אשר אם תשלמו להם עד 30.6.2009, תוכלו לקבל חשבונית לפי שיעור המע"מ הנוכחי ולחסוך 1% מע"מ, והם:

1. חברות כוח אדם, חברות שמירה וחברות שירותי ניקיון,

2. בעלי אולמות שמחות, מסעדות ומקומות לממכר מזון,

3. בתי מלון, פנסיון, מחנה נופש, בית הבראה וקייטנות,

4. חברות הובלה, מוניות וחברות הסעה בשכר,

5. מוסכים וחברות להשכרת רכב,

6. נותני שירותי שיפוצים ותיקונים במבנים,

7. טכנאי תיקוני מזגנים ומוצרי חשמל

8. בתי קולנוע, תיאטראות ומקומות עינוג ציבורי,

9. חלפני כספים,

10. בעלי מקצועות חופשיים כגון: עורכי דין, רואי חשבון, רופאים וכד'.

11. מקדמות עבור רכישת דירות ונדל"ן או עבור שירותי בנייה מקבלנים.

12. תשלומים עבור שכירות דירות ונכסים

מוצע כי לפני התשלום המוקדם, תוודאו שאין סכנה לחוסנם הפיננסי של מקבלי התשלום, כדי שהמקדמה שנתתם לא תרד לטמיון. עוד כדאי שתוודאו כי הם אכן מוציאים חשבונית מס על בסיס מזומן לפי מחזורם העסקי וכי הם יוציאו את החשבונית מייד עם קבלת התקבול, ולא ידחו את הוצאתה לתחילת יולי כפי שמאפשר להם החוק.

זכרו עוד כי התשלום יהיה בשיעור המע"מ המוקטן רק אם הוא נפרע בפועל. כלומר, תשלום בשקים דחויים ואף בכרטיסי אשראי עלול לגרום לכם לשלם את הפרש המע"מ.

במקרים של רכישת טובין כגון: כלי רכב, ריהוט, מוצרי חשמל ומוצרים אחרים, המועד הקובע לשיעור המע"מ הוא מועד מסירתם ולכן רוצו לחנויות ליבואני הרכב או לחנויות הרהיטים ודרשו לקבל את הרכב החדש או הריהוט או מוצר החשמל מיידית לפני 30.6.2009.

קבלת הדירה החדשה לפני המועד הקובע תגרום להפחתת שיעור המע"מ לשיעור הנוכחי, כולל לגבי תשלומים שעוד נותרו לכם לשלם עליה, אף אם ישולמו לאחר 30.6.2009. כך גם לגבי גמר שירותי הבנייה שהזמנתם מהשיפוצניק או מהקבלן שלכם.

עמותות ומלכ"רים וכל מי שמשלם מס שכר ואף מוסדות כספיים שימו לב, כי גם שיעור מס השכר שאתם משלמים בעבור עובדיכם עומד לעלות מיולי 2009 ולכן, כדאי לשלם את כל תוספות השכר ודמי ההבראה והביגוד לעובדים כבר במשכורת יוני ולא לדחות את התשלום, אם ברצונכם לחסוך את עליית מס השכר הצפויה.

נזכיר שוב, כי פירעון בפועל הוא פירעון מלא במזומן של התמורה ולא רק קבלת המחאות מעותדות לפירעון או קבלת תמורה בכרטיסי אשראי שטרם נפרעה.

שימו לב להוראה המופיעה בסעיף 7 (ב) לתקנות מע"מ, כי הקלה זו של דיווח על בסיס מזומן לא תחול על עסקאות בין צדדים קשורים, כאשר מחיר העסקה הושפע מהיחסים המיוחדים שבין הצדדים. דהיינו: בכל עסקה בין צדדים קשורים שניתן לדווח עליה על בסיס מזומן לפי ההוראה החדשה, יש לוודא כי מדובר במחיר עסקה ראוי ומקובל בשוק. חובת ההוכחה לעניין זה תחול על העוסקים הקשורים.

בכדי להשלים את התמונה, אנו מביאים ציטוט מלא של תקנה 7 לתקנות מע"מ הכוללת את כל העוסקים החייבים לדווח על בסיס מזומן למע"מ, לרבות נוסח מלא של הוראת השעה לשנת 2009, כדלהלן:

7. (א) אלה עסקאות שהחיוב במס לגביהן יחול עם קבלת התמורה ועל הסכום שנתקבל:

(1) עסקאות של עוסקים שחלה עליהם חובה לנהל פנקסי חשבונות על פי אחת מהתוספות שלהלן להוראות מס הכנסה (ניהול פנקסי חשבונות) (מס' 2), התשל"ג-1973, בתקנות אלה - הוראות מס הכנסה(36): ג' ככל שהיא נוגעת לעוסקים שחלים עליהם סעיפים קטנים (ג), (ד), (ה), (ו) ו-(ז) לסעיף 2 של אותה תוספת, ה' ו', ז', ח', ט' ככל שהיא נוגעת למתווכים, ו-י' ככל שהיא נוגעת למתווכי רכב;

(2) עסקאות של השכרת נכסים;

(3) עסקאות כמפורט בתקנה 6א, כשהמס בשלהן משתלם מאת מקבל השירות;

(4) עסקאות של מתן אשראי;

(5) עסקאות של מכירת מנוי על עיתון, כתבי עת, ספרים, קבצים ועדכוניהם, הצגות, קונצרטים וכיוצא באלה.

(6) עסקאות של עוסק שחלות עליו הוראות סעיף 2(ג) לתוספת י"א להוראות מס הכנסה שלגביהן אינו חייב בהוצאת חשבוניות לפי אותו סעיף.

(ב) הוראות תקנת משנה (א) לא יחולו על עסקה שמחירה מושפע מיחסים מיוחדים בין הצדדים(18), או שלא נקבע לה מחיר או שתמורתה כולה או מקצתה איננה בכסף.

הוראת שעה לשנת 2009

בתקופה שמיום ה' בטבת התשס"ט (1 בינואר 2009) עד יום י"ד בטבת התש"ע (31 בדצמבר 2009), יראו כאילו בתקנות מס ערך מוסף, התשל"ו-1976 -

(1) בתקנה 7(א), במקום פסקת משנה (6) נאמר -

"(6) עסקאות של עוסקים שחלה עליהם החובה לנהל פנקסי חשבונות על פי תוספת י"א להוראות מס הכנסה, ובלבד שמחזור עסקאותיהם אינו עולה על 15,000,000 שקלים חדשים"

(2) בתקנה 20(ג)(1), במקום הקטע החל במילים "אינו עולה" עד "שקלים חדשים" נאמר "אינו עולה על 1,500,000 שקלים חדשים".

(ק"ת 6736 התשס"ט, מיום 31.12.08, עמ' 286)

מידע נוסף ראה באתר מיסים ועסקים www.ralc.co.il

הוסף למועדפים
קישור למאמר: http://www.ralc.co.il/מאמר-2184-שלמו-במזומן-היום-לפני-ששיעור-המע-מ-יעלה-ביום-1-7-2009.aspx

© כל הזכויות שמורות