ralc.co.il

true

קובץ מונחים מסכם לבחינה

31.03.2004

תאוריית דאו -יש שישה עקרונות 1. הממוצע מגלם את הכול 2.המחירים נעים בשלושה סוגי גלים : ראשי , משני וזניח . 3.למגמה הראשית ארבעה שלבים :צבירה , כניסת המקצוענים ,כניסת הציבור הרחב , ירידת שערים . 4.ע"מ שמגמה תהיה מובהקת מדדי השוק חייבים להיות באותו כיוון . 5.מגמה ונפח מסחר הולכים ביחד . 6.המגמה נמשכת כל עוד אין איתות מובהק לשינוי. "מגמה עולה " - סדרה רצופה של נקודות פסגה ושפל שכ"א גבוהה מקודמתה. "מגמה יורדת " - מגמה רצופה של נקודות פסגה ושפל שכ"א נמוכה מזו שכדמה לה . דאו טען שניתוח המגמה הולך יחד עם נפח המסחר : אם מניה עולה בנפח גבוה זה חזק יותר ממניה שעלצה באותו אחוז בנפח קטן יותר .

אליוט - מנתח טכני -אמר שכל גל של כל מחזור מורכב משמונה גלים . יש שני סוגי גלים : 1."גל דוחף " - גל בכיוון המגמה הראשית לאותו פרק זמן . 2." גל מתקן "- נגד המגמה הראשית באותו פרק זמן . מגמה עולה- מורכבת מ 5 גלים ( 3דוחפים ו 2 מתקנים ) מגמה יורדת- מורכבת מ 3 גלים ( 2 דוחפים ו1 מתקן ) . לפי התיאוריה הנ"ל ניתן לדעת איך לפעול . הבעיות עם התיאוריה - 1.יש יוצאים מהכלל ( למשל במגמה עולה 1 מ3 יותר ארוך מה 2 האחרים ) . מתחילים לספור את הגלים מנקודת שפל קיצונית .

"תיאורית פיבונצי " -סדרת מספרים שאימץ אליוט . כל מספר הוא סכום 2 המספרים שקדמו לו.הפרופורציות בין המספרים משקפים גיאומטריה של הטבע והחשיבה האנושית ובאים לידי ביטוי גם בשערי המניות .0,1,1,2,3,5,8,13,21,34,55,89 . תיקון MINיחזיר %38 מהגל שאותו הוא מתקן ותיקון MAXיחזיר %62 מהגל שאותו הוא מתקן .( בד"כ %62 זה הזדמנות למסחר ) .

" תאורית גן "- ניתוחי תרשימים - סוג 1.תרשים הקו -מחבר בין שערי סגירה . " קו מגמה עולה " -קו שמחבר בין נקודות שפל של מגמה עולה . " קו מגמה יורד " - קו שמחבר את נקודות השפל של מגמה יורדת . קו המגמה נותן אינדיקציה לקצב התמשכות המגמה . פריצת קו המגמה מסמל השתנות ביחסי הכוחות בין הקונים למוכרים : אם המגמה עולה ויש פריצה -זה סימן למכור וההיפך .כדי שיהיה שינוי מגמה צריך לפחות 2 נקודות פריצה ( יש להגדיר מראש מהו סף הפריצה שממנו נחליט זהו פריצה ) . בחירת סף הפריצה תלוי באופי המסחר ( באגרסיבי סף הפריצה יהיה נמוך כי רוצים להגיב מהר וההיפך ) ובמידת התנודתיות של המנייה ( ככל שהיא יותר תנודתית נבחר מסננים יותר רחבים ) .כדאי להיות בפוזיצית רכש כל עוד המניה מעל למגמה ובפוזיצית מכר כל עוד היא מתחת למגמה . " קו מחזיר " - מקביל לקו המגמה : אם המגמה עולה הוא יהיה עליון ויחבר בין רוב נקודות השיא של הגלים . הוא משמש למסחר ( קונים מעל קו המגמה ומוכרים מתחת לקו המחזיר ) ולאיתותי עוצמה ( פריצה של קו מגמה מלמדת על שינוי מגמה ופריצה של קו מחזיר מלמדת על התחזקות המגמה ) . אם המניה לא מצליחה להגיע לקו המחזיר זה סימן לחולשה ואם בנוסף נפרץ גם קו המגמה זה סימן כפול לשינוי מגמה .

" רמת תמיכה " - רמת מחירים שבה ירידת המניה צפוייה להיעצר לפחות בזמן הקצר- תומך מלמטה . "רמת התנגדות " - רמת מחירים שבה עליה של המנייה עשויה להיעצר בטווח הקצר - חוסם מלמעלה . שתי הרמות הן תוצאה פסיכולוגית : נובעות מהזיכרון של מחירי המנייה בעבר או ציפיות לעתיד.

" תבניות מחיר " - מסגרות / צורות שמתארות את יחסי הכוחות בין הביקוש להיצע . שמערכת הכוחות משתנה תבנית המחיר באה לידי ביטוי . "תבניות היפוך" -מצביעות על היפוך מגמה : 1. ראש וכתפיים - 3 פסגות כאשר ה 2 הקיצוניות דומות אחת לשנייה והאמצעית יותר גבוהה מהן . הכתף השמאלית יותר גבוהה במגמה עולה . בד"כ בכתף השמאלית נפח המסחר יישאר גבוה כי זו מגמה עולה בהיווצרות הראש נפח המסחר יעלה ומפסגת הראש הנפח יקטן. 2.תבנית דאבל טופ - מתאימה למעבר מעלייה לירידה ומורכבת מ2 נקודות פסגה ושוות וביניהן מגמה אופקית . 3.תבנית טריפל טופ -3 פסגות מופרדות באופן מוחלט אחת מהשנייה . מתאימה לטוו"ק ולהיפוך מעלייה לירידה . חייבים להגיע ממגמת עלייה ברורה . נפח המסחר לאורך התבנית יורד ובפריצה הוא גבוה .

" תבניות המשך " - מהוות בד"כ ציון של תקופה של האטה , התכנסות של מגמה ,לפעמים מאיצות את המגמה . 1.תבנית משולש סימטרי - ( גם למגמה עולה וגם ליורדת ) 2 נקודות פסגה שבאות אחרי עלייה והן נמוכות יותר מהפסגה הראשונה ו 2 נקודות שפל שהן גבוהות יותר מהשפל הראשון . אחרי התבנית בד"כ תגיע פריצה באותו כיוון . בד"כ נפח המסחר יהיה נמוך ויקטן . ניתן לזהותה רק לאחר הפריצה ( היא כבר הסתיימה ). 2. תבנית דגל -( בד"כ אחרי עלייה או ירידה חדים ) . התבנית היא מנוגדת למגמה הקיימת ( אם המגמה עולה הוא ירד וההיפך ) . בד"כ דגל יורד מצביע על המשך עלייה וההיפך .במוט הדגל נפח המסחר גבוה . התבנית מסתיימת שטווח המסחר / קו המגמה / קו התמיכה נפרצים . בפריצה נפח מסחר גבוה .

סוג של תרשים 2.תרשים מקלות - כל יחידת זמן מקלת מקל שמכיל 4 נתוני מידע :גבוה יוני, נמוך יומי , פתיחה( קו משמאל ) וסגירה ( קו מימין ) .התרשים נותן יותר מידע מהאחרים - רואים מה קרה במהלך התקופה , מזהים רמות תמיכה והתנגדות מזהים " יום בולע " -במגמת ירידה זהו היום שהגבוה והנמוך שלו מכילים בתוכם את התחום של היום הקודם - אם הוא מופיע מעל רמת תמיכה או מתחת להתנגדות זה טוב , אם הוא חתך וסגר את התמיכה זה מצוין. " יום פנימי " - יום שהמרחק בין הגבוה לנמוך הוא קטן והסגירה דומה לפתיחה . זה סימן נוסף ליום היפוך ואחד התנאים להיפוך מגמה , לשו"ש . יום פנימי שבא אחרי יום בולע - שילוב מצוין שמעיד על היפוך . " פער מחיר יורד " - מצב שבו המניה יורדת והשער הגבוה ביותר במהלך היום נמוך במידה משמעותית מהשער הנמוך ביותר ביום הקודם . " פער מחיר עולה " - השער הנמוך ביום גבוה במידה משמעותית מהשער הגבוה ביום הקודם . פער המחיר- נובע ממהלך אמוציונאלי - נובע מקפיצה גדולה במחיר שלא נסגרה במהלך היום . פער שנותר יגרום ללחצים שירצו לסגור אותו - הכי טוב למכור אחרי פער יורד כאשר המניה סגרה את הפער והתחילה שוב לרדת . הכי טוב למכור אם מניה סגרה את הפער היורד והוא הופך להיות רמת תמיכה .

" נפח המסחר " - מציג את היקף הפעילות ( מהו הערך הכספי של העסקאות או כמה מניות החליפו ידיים ) . כדי שמגמה תהיה מהימנה נפח המסחר אמור לתמוך בה : עולה עם גל דוחף ( גל בכיוון המגמה הראשית ) ויורד עם גל מתקן ( גל נגד המגמה הראשית ) . נצפה שבמגמת ירידה נפח המסחר יעלה עם הירידה וירד בעליית המנייה . עליה בנפח בשוק עולה מעידה על דומיננטיות של הקונים. ירידה בנפח בשוק עולה מצביעה סיום כוחם של הקונים . אם מניה עולה ומתקרבת לרמת ההתנגדות והנפח יורד - יש סיכוי רב שהעלייה תיעצר והמניה תתחיל לרדת .אם הנפח והמנייה עולים והיא מגיעה לרמת ההתנגדות יש סיכוי שהיא תפרוץ את קו ההתנגדות . אם המנייה והנפח עולים ופתאום הנפח מתחיל לרדת ( זה נקרא " התפצלות " ) זה רמז לשינוי מגמה קרוב .סוג 3 של תרשים - הנרות - כל יחידת זמן מקבלת נר : הגוף מתאר את המרחק בין הפתיחה לסגירה והקו העליון הוא השער הגבוה והקו התחתון הוא השער הנמוך . אם הפתיחה >הסגירה - הגוף חלול . אם ההיפך - הגוף מלא . יש מס' צורות סטטיסטיות של נרות - 1.המר / איש תלוי - ( הצורה : גוף קטן ופתיל ארוך כשהגוף ממוקם בחלק העליון . הגוף יכול להיות מלא או חלול ) אלו 2 תבניות דומות וההבדל בניהם הוא שההמר מופיע אחרי ירידות חדות ( מרמז על עליות ) והאיש התלוי מופיע לאחר עליות חדות . אם ההמר מופיע על רמת התמיכה או קו מגמה עולה -זה טוב יותר . אם הנפח גדול ויש המר - זה טוב יותר . אם הנפח יורד ויש המר זה טוב לקנות ובמצב הפוך זה איש תלוי . 2." התבנית הבולעת - ( "ענן שחור " ) הגבוה יותר גבוה מהיום הקודם - הוא בלע חלק מהגוף הלבן . 3. " כוכבים " - - אלו תבניות היפוך הנרות . " כוכב הבוקר " -היפוך ממגמת ירידה לעליה .

" תבניות המשך " - תבניות שמלמדות שהמגמה צפויה להימשך . הן מחזקות את המגמה : 1." חלונות " -( פערי מחיר ) חלון רווח בין הגבוה לנמוך - יש ללכת בכיוון החלק העולה ולקנות את המנייה . נקודת המסחר היא סגירת החלון ותמיכה מעליו . החלון תומך במגמה . 2. תבניות של 5 נרות - למשל במגמה עולה : נר לבן גדול ואחריו 3 נרות שחורים קטנים יורדים שכלולים בגוף של הלבן ואז נר לבן גדול שבולע את כל הארבעה וסוגר מעל לראשון ( " 3 מעלים " ). 3. שיטת פוינטר פיגרה -תרשים למגמה בטוו"א בלי רעשים ( כי הוא מתעדכן לפי המחיר ולא לפי הזמן ) .

אינדיקאטורים טכניים - נוסחאות שמהוות כלי עזר למעקב וניתוח בתוספת לתרשימי המנייה . הם מתריעים על שינויים , הם מאשרים השערות ומאפשרים לחזות לגבי העתיד . יש אינדיקאטורים מקדימים "-למשל:הורדת ריבית .הם מרמזים על שינויים קרבים ( אך לא ברור בכמה זמן הם מקדימים את השינוי ).קשה לפעול על פיהם כי הם מנוגדים למצב בהווה .ויש אינדיקאטורים מאחרים / מאשרים" - הם מאשרים את השינויים שקרו . קל להאמין להםאך הם באים באיחור . חייבים לעבוד במקביל עם שינהם : עם המקדים בונים את אסטרטגיית ההשקעה ועם המאשר בודקים את האסטרטגיה ומעדכנים אותה לפי השינויים . 1." ממוצע נע פשוט " - קו שמציג את השער הממוצע של המנייה בתקופה האחרונה שנקבעה על ידנו . לכל יום יש נקודה במחיר הממוצע באותו היום למחיר המנייה בתקופה האחרונה . שיטה א' למסחר : יש למכור כאשר המנייה חוצה את הממוצע כלפי מטה ולרכוש כאשר היא חוצה כלפי מעלה . אם רוצים רגישות גבוהה נבחר מס' מצומצם של ימים , אם לטוו"א - מס' ימים רב . אם המנייה תנודתית עדיף לבחור יותר ימים . חשוב לבחור מראש לאיזה טווח אנו סוחרים . שיטה ב' למסחר : " שיטת החצייה הכפולה " : מחליפים את המנייה בממוצע הנע הקצר . ז"א עובדים עם שני ממוצעים - קצר וארוך ( 3,10 או 5,21 )מוכרים - כאשר הקצר חוצה את הארוך כלפי מטה . רוכשים - שהקצר חוצה את הארוך כלפי מעלה . האינדיקאטור נותן איתות לאחר התופעה. שיטה ג' למסחר: " שיטת האזור הניטראלי " : ( גם כאן עובדים עם שני ממוצעים - אחד קצר ואחד ארוך ) ברגע שהמנייה נכנסת לרווח שבין הממוצעים ( האזור הניטראלי ) יוצאים מהפוזיציה : אם נכנסה מלמעלה - מוכרים וההיפך. נפתח פוזיציה חדשה רק שהמנייה תצא מהאזור הניטראלי לפי הכיוון שיצאה ממנו . מדוע לעבוד עם הממוצע הפשוט : יש משקל שווה לכל הימים וזוהי מטרתו ושימוש בממוצע האקספוזנציאלי לא משפר בהרבה את המידע . הבעיה עם הממוצע הפשוט- הוא משפיע באותה מידה מהוספת ימים חדשים ומגריעה של ימים ותיקים . הפתרון : " ממוצע אקספוזנציאלי "- נותן משקל גבוה יותר לנתון האחרון ושוחק באופן הולך וגדל את הנתונים הותיקים עד העלמתם כליל . הנוסחה : {( המחיר היום * K) +( K-1 )* הממוצע האקספוזינציאלי של אתמול } . K= המשקל שנותנים למחיר המנייה היום.

אינדיקאטורים שמודדים את העוצמה : 1. אינדיקאטורים לנפח המסחר :נפח המסחר חשוב כי הוא עצמאי . א. OBV - קו עבה שמראה את הנפח ובנוסף קו דק שמהווה את הממוצע הנע של הנפח . אופן בנייתו : מתחילים בנקודה מסוימת : אם המנייה עולה - מוסיפים את הנפח לסכום המצטבר ואם המנייה יורדת - מפחיתים את הנפח מהסכום המצטבר ( אין משמעות למס' שעל ציר שמצד שמאל ) . הרעיון : אם ה OBV מתנהג בכיוון המנייה זה תומך במגמה ואם הוא הפוך למנייה ( למשל היא יורדת והוא עולה ) זה סימן לשינוי מגמה . אם היא עולה והוא יורד : בימים שהיא עולה והנפח יחסית גבוה - זה סימן לחולשת המנייה . הבעייה ב OBV שהוא לא מתחשב בכמה המנייה ירדה או עלתה או במבנה המסחר התוך יומי. ב. OIS \ ACCUPN - פותר את הבעיות של הקודם כי הוא לא נותן את אותו המשקל לסימן ולפעמים לוקח רק חלק מהנפח ורק אותו מוסיף או מוריד למצטבר והוא כן לוקח בחשבון את המסחר התוך יומי. הוא מחלק את תחום שערי המנייה ביום המסחר לשניים : אם המנייה סגרה בחצי העליון - הנפח יקבל סימן חיובי וההיפך . לפי המרחק בין הסגירה לאמצע או לגבוה או לנמוך כך מחליטים כמה מהנפח להוסיף או להוריד . 2. " עולות \ יורדות " מודד את עוצמת השוק - האם העלייה \ הירידה של השוק היא בעוצמה חזקה או מתחזקת או שהיא חלשה או מתחלשת . המדד מתחיל בנקודה מסוימת ומאותו רגע מוסיף את ההפרש בין מס' המניות שעלו לבין המס' שירדו באותו היום .אם הנסדק עולה וגם הוא עולה : יש עוצמה לעלייה וההיפך - זה נקרא " מהלך שוק " . אם השוק ממשיך לעלות אך המדד יורד - ז"א שסקטורים מסוימים עלו אך בסה"כ השוק חלש ( " מהלך מניות ") . 3. NY NLOWES - בודק באותו אופן את המניות שהגיעו לשיא של 52 שבועות לעומת מס' המניות שהגיעו לשפל של 52 שבועות .ככל שיותר מניות מגיעות לשיא והשוק עולה העוצמה יותר גבוהה וההיפך . 3. מדד " העוצמה ההשוואתי " - PRICE RELETIVE - מדד למנייה בודדת שמשווה בין העוצמה שלה למדד מסוים או מנייה אחרת . הנוסחה : שער המנייה / המדד שמשווים אליו ="XXX" . את תוצאת הנוסחה שמים על גרף ומשווים את המניה אליה : אם המנייה יותר חזקה ממנה האינדיקאטור יעלה.אינדיקאטורים מתנדים - ( נעים מציר אמצע ללא גבולות או נעים סביב אמצע עם גבולות מתמטיים ברורים ) - זה חישוב שמבוצע על מחיר המנייה במצב של עליה או ירידה מתונים של המנייה- " שוק מגמתי " ( ולא בתנודות חדות- " שוק תנודתי " ) לכל מתנד יש נוסחה אחרת ורובם נראים אותו דבר . א. " מומנטום " - מודד את קצב המגמה . משווים תקופה נוכחית לתקופה מהעבר . שער המנייה היום \ שער המנייה לפני מס' ימים = M . זה אינדיקאטור מקדים ומנבא את השינויים במחיר לפי העוצמה . ב. RSI -
מדד עוצמה יחסי שמודד את עוצמת המנייה ביחס לתקופה מסוימת ( ולא יום ביחס ליום כמו המומנטום ) . כך הוא יותר רך ויש לו גבול מוגדר : בין 0 ל 100 . הנוסחה :RS+1 \ 100 ="100-" RSI. אם הוא במצב של מכירות יתר ( בערך 30 ) או רכישות יתר (בערך 70 ) : זה מצביע על שינוי קרב כי ירדה או עלתה מספיק . " התפצלות " - כאשר המניה המנייה עולה והאינדיקאטור מתפצל למטה : זה סימן מקדים לשינוי מגמה . כלל - שמתחיל מהלך חדש במנייה הוא בעוצמה חזקה ולכן כל המתנדים יהיו במצבים קיצוניים לאורך זמן ולכן לא כדאי להשתמש בהם במהלך חדש. ג. MACD - - הפרש של שני ממוצעים נעים - ל 12 יום ו 26 יום : אם הוא חיובי ( הקצר 12 > מהארוך 26 ) המניה במגמה עולה . אם המדד מתרחק מהקו יש האצת מגמה וההיפך .

הוסף למועדפים
קישור למאמר: http://www.ralc.co.il/מאמר-263-קובץ-מונחים-מסכם-לבחינה.aspx

© כל הזכויות שמורות