ralc.co.il

true

עדכון מועדת הכספים בעניין מיסוי בני זוג

16.07.2012

עדכון מועדת הכספים בעניין מיסוי בני זוג

רמי אריה, עו"ד רו"ח

בישיבת ועדת הכספים של הכנסת שהתקיימה הבוקר (17.7.2012) נדון ולובן עניין מיסוי בני זוג העובדים יחד, לאחר שבעניין מלכיאלי העביר בהמ"ש העליון את ההחלטה בעניין למחוקק ולאחר שרשות המיסים פנתה לבני זוג רבים בדרישות לתשלום הפרשי מיסוי באופן רטרואקטיבי המגיעים לסכומים של מאות אלפי ₪.

בישיבה השתתפו מלבד חברי הכנסת החברים בועדה עצמה גם נציגים בכירים של ארגונים במשק, ובכללם: עו"ד יהודה טלמון – נשיא לה"ב, רו"ח דורון קופמן – נשיא לשכת רואי חשבון בישראל, עו"ד גלי עציון – היועצת המשפטית של נעמה, עו"ד זיו שרון – יו"ר פורום המיסים בלשכת עורכי דין בישראל, מנכ"ל התאחדות בעלי המלאכה, נציגת הסוכנות למעמד האישה במשרד ראש הממשלה, כותב רשימה זו ויותר מ- 30 בני זוג העובדים יחד שרובם מיוצג על ידי משרדנו.

יו"ר ועדת הכספים הרב גפני פתח את הישיבה בציינו כי הישיבה מתכנסת בהתאם להחלטת בהמ"ש העליון להביא את הסוגיה הבעייתית של אפלייתם לרעה של בני זוג העובדים יחד בעסק משותף ובעיקר של נשים נשואות לתיקונו של המחוקק. עוד ציין כי קיבל עשרות פניות של בני זוג העובדים יחד, אשר קיבלו דרישות תשלום לתשלום הפרשי המס מחישוב נפרד לחישוב מאוחד, בסכומים גבוהים של כדי מאות אלפי שקלים באופן רטרואקטיבי.

ח"כ יריב לוין ציין כי הסוגיה מעוררת שתי שאלות עיקריות:

האחת, האם יש הנחה בדיני המס כי כולם מעלימי הכנסות ומניפולטיביים ומנסים לעשות תחמון מס ? הנחה שאין לה מקום בימינו. ההנחה הרצויה והנכונה צריכה להיות כי כל אזרח מדווח מס אמת אלא אם מוכח אחרת ואז ייענש כראוי.

השנייה, היא התייחסות בחקיקה בכלל לתא המשפחתי. על המחוקק לעודד את קיומו של התא המשפחתי ועל אחת כמה וכמה כזה שבו בני הזוג גם מבלים את זמן העבודה שלהם ביחד ביעילות כלכלית התורמת למשק. אפליה לרעה של התא המשפחתי במיסוי ייתר ובהגבלות תגרום למצב לא רצוי של פירוק התא המשפחתי או לרצון להימנע מהתקשרות בו מלכתחילה.

חברי כנסת חברי ועדה נוספים ציינו כי מרבית הזוגות העובדים יחד הם מסקטור העסקים הקטנים והבינוניים שהם יסוד הכלכלה במשק הישראלי, במיוחד בימים אלו שבהם רוצים להקטין את הריכוזיות במשק. הם נמנים על השכבה של המעמד הבינוני שעיקר נטל המס נופל עליה. כל הטלת מס מפלה פוגעת בהם ישירות בימים של משבר כלכלי ובכלל, עלולה לגרום לפיטורי עובדים, לפיצול עסקים ולעלויות מיותרות להם ולמדינה. לכן, יש מקום כי חברי הועדה יגבשו הצעת חוק לביטול סעיף 66(ד) לפקודת מס הכנסה היוצר את האפליה לרעה של בני זוג העובדים יחד.

רבים מבני הזוג שהעניין נוגע להם אישית סיפרו את הסיפור האישי שלהם, איך נבדקו שוב ושוב על ידי מפקחי מס הכנסה ונמצא כי אכן עובדים באמת ובתמים בעסק המשותף ובשכר ראוי.

כותב רשימה זו שנכח בדיון, המייצג עשרות בני זוג העובדים יחד באותו עסק, ציין כי כבר למחרת נתינתו של פס"ד מלכיאלי קיבל עשרות פניות של זוגות שנדרשו להגיע למשרדי השומה ולשלם את הפרשי המס באופן רטרואקטיבי בסכומים כבדים. לכן, יזם פניה דחופה לרשות המיסים לקבלת הקלות ככל האפשר על פי החוק.

נציגי רשות המיסים שנכחו בישיבה ציינו כי מבחינתם הם חייבים לפעול לפי החלטת ביהמ"ש העליון, כל עוד לא יתוקן החוק. לשיטתם, מדובר בהוראה אנטי תכנונית המאפשרת מניעה של פיצול מלאכותי של הכנסות בין בני זוג. הם נעתרו ולו חלקית לבקשה להקלות והוציאו הנחייה לפקידי השומה לפיה יבוטלו קנסות וריבית על הפרשי המס וכן כי פקידי השומה יחילו את סעיף 66(ה) לפקודה המאפשר חישוב מס נפרד על תקרת הכנסה בסך של 42,000 ₪ באופן רטרואקטיבי משנת 2010 ועד שנת 2012 אף אם לא נמסרה הודעה על הבקשה לתחולתו בעבר.

לאחר שכל הנוכחים הביעו דעתם בעניין, פנה יו"ר הועדה לנציגי רשות המיסים והודיע להם כי בכוונתו ובכוונת חברי הועדה להכין הצעת חוק לביטול או לשינוי משמעותי של הוראת החוק המחייבת חישוב מס מאוחד לבני זוג העובדים יחד ולגייס לטובתה את כל חברי הכנסת וזאת כבר בימים הקרובים. במקביל ביקש לבוא בהקלות נוספות לבני זוג שקיבלו חיובים רטרואקטיביים לרבות בחינת האפשרות לבטל לחלוטין את חיובי המס הרטרואקטיביים לגביהם. זאת כדי להימנע בהצעת החוק מהחלה הקלות רטרואקטיבית הגם שאין מניעה חוקית לכך.

הישיבה התפזרה במידה רבה של אופטימיות כי סעיף 66(ד) לפקודת מס הכנסה המחייב חישוב מס מאוחד לפי פרשנות בהמ"ש העליון – יבוטל או יתוקן משמעותית באופן שיאפשר לבני זוג העובדים יחד באותו עסק חישוב מס נפרד, על כל מדרגות המס, נקודות הזיכוי והטבות מס על הפקדות סוציאליות המגיעות לכל אזרח אחר בישראל. הם לא יצטרכו להתגרש לשם כך.

הוסף למועדפים
קישור למאמר: http://www.ralc.co.il/מאמר-3029-עדכון-מועדת-הכספים-בעניין-מיסוי-בני-זוג.aspx

© כל הזכויות שמורות