ralc.co.il

true

התאחדות לקידום עסקים אינה "מוסד ציבורי"

20.05.2013

התאחדות לקידום עסקים אינה "מוסד ציבורי"

רמי אריה, עו"ד ורו"ח

ארגונים רבים פועלים לטובת קבוצות וקהלים מוגדרים ללא כוונה ליצור רווחים מפעילותם. אולם, עצם הכוונה לא ליצור רווחים אינה מבטיחה כי מס הכנסה יראה בארגון כזה כ-"מוסד ציבורי" הפטור ממס על הכנסותיו בהכרח.

ביום 28.4.2013 קבע בית משפט לעניינים מנהליים בע"מ 9321-02-12 התאחדות מלונות אילת נגד פקיד שומה אשקלון, כי התאחדות המלונות באילת אינה "מוסד ציבורי" ולכן אינה פטורה ממס על הכנסותיה, כדלקמן:

  1. התאחדות מלונות אילת הינה עמותה רשומה. לטענתה הכנסותיה פטורות ממס בהיותה "מוסד ציבורי" כמובנו בס"ק 9(2) לפקודת מס הכנסה.
  2. פקיד השומה בשומותיו, בהחלטתו בדחיית ההשגה ובעמדתו בערעור זה, טען כי ההתאחדות איננה "מוסד ציבורי" כמובן הדברים בס"ק 9(2) ‑ ועל כן הכנסותיה חייבות במס.
  3. סעיף 9(2) הפוטר ממס הכנסה קובע כי פטורים ממס:

"רשות מקומית, מפעל הפיס ומוסד ציבורי, במידה שלא הושגה מעסק שהם עוסקים בו, או מדיבידנד או מריבית או מהפרשי הצמדה ששולמו על ידי חבר בני אדם שבשליטתם...".

באותו הסעיף מוגדרים "מוסד ציבורי" ו"מטרה ציבורית" כדלהלן:

"מוסד ציבורי ‑ חבר בני אדם של שבעה לפחות שרוב חבריו אינם קשורים זה לזה... הקיימים ופועלים למטרה ציבורית ונכסיהם והכנסותיהם משמשים להשגת המטרה הציבורית בלבד..."

"מטרה ציבורית" ‑ מטרה שעניינה דת, תרבות, חינוך, מדע, בריאות, סעד או ספורט וכן מטרה אחרת שאושרה על ידי שר האוצר כמטרה ציבורית.

עפ"י סמכותו האמורה, קבע שר האוצר מטרות שונות כ"מטרה ציבורית" לעניין זה, ובהן: עידוד תעסוקה והכשרה מקצועית של אוכלוסיות חלשות, קליטת עלייה, סיוע לחיילים משוחררים, סיוע ליישובים במצוקה.

  1. הצדדים אינם חולקים כי ההתאחדות הינה עמותה אשר מייסדיה וחבריה הינם בתי מלון בעיר אילת, כי היא מוגדרת ורשומה כמלכ"ר לצורך מע"מ וכי עיקר הכנסותיה הן מדמי חבר שמשלמים חבריה.
  2. פקיד השומה גם אינו מבקש לחלוק על כך שפעילות ההתאחדות מתמקדת בנושאי קידום בתי המלון והתיירות בהיבטי שיווק, יזמות וקשרים עם משרדי הממשלה ועיריית אילת בקידום השיווק ופעילות בתי המלון והתיירות באילת וקידום רגולציות שונות בנושאים אלה.
  3. בהינתן זאת ‑ טוענת ההתאחדות הגם ש"תיירות" אינה נמנית על ה"מטרות הציבוריות" המוגדרות בסעיף 9(2) לפקודה וגם לא במטרות הנוספות שנקבעו על ידי שר האוצר ‑ מכוח סמכותו עפ"י אותו סעיף ‑ בכל זאת יש לראות בה כמי שפועלת להשגת "מטרות ציבוריות בלבד".
  4. בית המשפט אינו מקבל את עמדת ההתאחדות ואת פרשנותה המופלגת בהרחבתה להוראות סעיף 9(2) לפקודה.
  5. ההתאחדות ביסודה הינה עמותה שנועדה לקידום עניינם של חבריה ‑ כלל בתי המלון באילת. קידום בתי המלון כמוהו כקידום התיירות. אולם אין בכך כדי לשנות מנקודת המוצא שאין כאמור חולק עליה כי "בית מלון" הינו עסק ולא "מוסד ציבורי" וכי "תיירות" איננה מטרה ציבורית.
  6. כדברים אלה (אמנם בהקשרו של סעיף 46 לפקודה ‑ אך במטרה כמעט זהה) נפסק בבג"ץ 10898/08 העמותה לויפאסנה נ' שר האוצר.
  7. סוף דבר, נקבע, כי ההתאחדות אינה "מוסד ציבורי" כהגדרתו בסעיף 9(2) לפקודה.

הוסף למועדפים
קישור למאמר: http://www.ralc.co.il/מאמר-3303-התאחדות-לקידום-עסקים-אינה-מוסד-ציבורי.aspx

© כל הזכויות שמורות