ralc.co.il

true

חבות בדמי ביטוח לאומי על הכנסות מהשכרה למגורים

06.11.2004

חבות בדמי ביטוח על הכנסות פסיביות בעקבות תיקון מס' 76 לחוק הביטוח הלאומי

רו"ח י. ר. שואל:

על פי כתבתך בירחון ידע למידע של ספטמבר בנושא פטור מסמי ביטוח על דמי שכירות מדירת מגורים והכנסות משוק ההון – פנה אלינו השואל בתשובות שכבר ניתנו אך לאור כתבתך מתעוררות אצלו ספקות והוא רוצה לבדוק מצבים אלה:

  1. נישום שהוא רק שכיר או רק עצמאי שיש לו הכנסות משכירות למגורים, העולים על הכנסותיו כעצמאי או כשכיר אך עומדים בגובה התקרה הפטורה לגבי מס הכנסה, האם לאחר התיקון לא יהיו חייבים בדמי ביטוח לאומי כהכנסה פסיבית?
  2. נישום שמוגדר לפי חוק ביטוח לאומי בשתי מעמדות, גם כעצמאי וגם כשכיר, ויש לוה כנסות משכירות למגורים העולים על הכנסותיו אלו היה עד היום, למיטב ידיעתי פטור עליהם מפני שמבוטח בשתי מעמדות.
  3. האם לאחר התיקון יהא פטור עד גובה התקרה של מס הכנסה, או לחילופין אם שילם ע"ז מס במסלול 10%?

עו"ד, רו"ח רמי אריה משיב:

אכן עניין החבות בדמי ביטוח על הכנסות פסיביות אינו פשוט ומעורר תהיות רבות, הן בדבר הפרשנות המדויקת של הוראות החוק בעניין זה והן בצדק המהותי להטלת חבות בדמי ביטוח על הכנסות שאינן מבוטחות באופן מלא בקצבאות וגמלאות שהינן חלף הכנסה.

בעקבות תיקון 76 לחוק הביטוח הלאומי (להלן – "התיקון") שנקבע ביוני 2004, התשובות לשאלות האמורות לעיל, הנן כדלקמן:

1. אכן בשל הוראת הפטור המפורשת שהוכללה בסעיף 350 (7) לחוק הביטוח הלאומי, הרי בכל מקרה הכנסות מהשכרה למגורים עד התקרה הפטורה, יהיו פטורות מחבות דמי ביטוח, גם אם חלה עליהם חבות מכוח הוראות אחרות.

במקרה המתואר בשאלה, החבות בדמי ביטוח חלה מכוחן של תקנות 14 או 15 לתקנות הביטוח הלאומי (הוראות מיוחדות בדבר תשלום דמי ביטוח), תשל"א – 1971 (להלן – "התקנות") ואילו הפטור נקבע בחוק הביטוח הלאומי עצמו ולפיכך הוא גובר על הוראת התקנות.

מכאן, שמבוטח שהוא רק שכיר או רק עצמאי שיש לו הכנסות משכירות למגורים, העולות על הכנסותיו כעצמאי או כשכיר, אך עומדים בגובה התקרה הפטורה לגבי מס הכנסה – יהיה פטור מחבות מדמי ביטוח על הכנסות אלו.

2. מבוטח שהינו גם עצמאי וגם שכיר, היה ונשאר פטור מחבות בדמי ביטוח על כל הכנסותיו הפסיביות, לרבות הכנסותיו מהשכרה למגורים.

לעניין זה, אין משמעות לתיקון החדש, שכן מנוסח התקנות עולה כי לא הוטלה חבות בדמי ביטוח על מבוטח שהינו גם עצמאי וגם שכיר.

3. בעקבות התיקון יחול פטור מדמי ביטוח על הכנסות מהשכרה למגורים, כדלהלן:

- נישום שבחר במסלול הפטור ממס (*) – ייהנה מפטור מדמי ביטוח עד לגובה התקרה הפטורה ממס במסלול זה. יושם לב כי התקרה תופחת בינואר 2005 ושוב תופחת בינואר 2006 כשתעמוד רק על סך מחצית מסכום התקרה כיום ( היא תעמוד על סך של כ- 800$ במקום כ- 1,600 $ כיום). כמו כן, מנגנון התקרה הפטורה במסלול זה קובע כי התקרה הפטורה תופחת ככל שההכנסה מדמי שכירות עולה על התקרה הקבועה בחוק.

- נישום שבחר במסלול 10% מס על ההכנסה הכוללת מההשכרה למגורים (**) – יהיה פטור מדמי ביטוח על כל ההכנסה מהשכרה למגורים, ללא הגבלת תקרה.

(*) לפי הוראות חוק מס הכנסה (פטור ממס על הכנסה מהשכרת דירת מגורים) (הוראת שעה), התש"ן - 1990 .

(**) הכנסה מדמי שכירות שחלות עליה הוראות סעיף 122 לפקודת מס הכנסה.

הוסף למועדפים
קישור למאמר: http://www.ralc.co.il/מאמר-357-חבות-בדמי-ביטוח-לאומי-על-הכנסות-מהשכרה-למגורים.aspx

© כל הזכויות שמורות