ralc.co.il

true

יוקמו וועדות שומה בביטוח הלאומי

יפית מנגל, עו"ד

 |  04.02.2015

בעקבות עתירה לבג"ץ, יוקמו וועדות שומה בביטוח הלאומי

יפית מנגל, עו"ד

במהלך חודש דצמבר 2013 שלח המוסד לביטוח לאומי, למעסיקים שהגישו בעבר השגות על חיובם בביקורות ניכויים, הודעות, בהן מודיע הביטוח הלאומי כי הקים "מנגנון השגה" עצמאי משלו וכי מעתה עליהם לפנות בהשגות על חיובם בביקורות ניכויים,  אל מנהל אגף ביקורת ניכויים במוסד או לסגנו, או לחלופין, להגיש תביעה ישירות לבית הדין לעבודה.

משמעות הודעה זו הנה כי הביטוח הלאומי ביטל , בהינף יד, סעיפים שרירים וקיימים בחוק הביטוח הלאומי ,ס' 359 ו–372 לחוק, בהם קבע המחוקק כי השגות על חיובים בביקורות ניכויים של המוסד, יתבררו בפני וועדות שומה חיצוניות, אשר ימונו ע"י מועצת הביטוח הלאומי.

כנגד החלטה זו של המוסד, הגישה עו"ד יפית מנגל עתירה לבג"ץ בחודש מרץ 2014, בה התבקש בית המשפט העליון לבטל את ההחלטה הנ"ל וכן לחייב את מועצת הביטוח הלאומי, להקים וועדות שומה כמתחייב מסעיף 372 לחוק הביטוח הלאומי (בג"ץ 2300/14 נס טכנולוגיות נגד המוסד וביטוח לאומי ואח').

עו"ד מנגל, המייצגת מעסיקים מול המוסד לביטוח לאומי בתחום הגבייה , נתקלה לא אחת בהפרת דין ברורה של הביטוח הלאומי אשר פעל בהשגות של מעסיקים בניגוד לדין ובחוסר סמכות.

כידוע, הביטוח הלאומי אינו רשות מס אלא רשות מנהלית באופייה, לפיכך נקבע בחוק הביטוח הלאומי מנגנון השגה חיצוני ונגיש האמור להיות מאויש במומחים מקצועיים ונציגי ציבור ונועד למנוע את הטרחה וההוצאות הכרוכות בהתדיינות בבית הדין האזורי לעבודה .

אולם חוק לחוד ומציאות לחוד: זה למעלה מעשרים שנה לא הקימה מועצת הביטוח הלאומי וועדות שומה כמתחייב בחוק, והעררים נדונים בפני אותם פקידים באגף ביקורת ניכויים במוסד, המשמשים בו זמנית הן כפקידי גבייה והן כערכאת ערעור מעין שיפוטית, מבלי שהוסמכו לכך בחוק ותוך ניגוד עניינים מובנה.

כאילו לא די בכך, לאחרונה, יצר לעצמו המוסד, סמכות חקיקתית יש מאין, כשביטל למעשה את זכות הערעור בפני ועדות שומה הקיימת למעסיקים בחוק והקים מנגנון השגה חלופי משלו.

המנגנון החדש הועתק ע"י המוסד ממודל ההשגה הקיים במס הכנסה, אלא שבמס הכנסה מנגנון  ההשגה הקיים מעוגן בפקודת מס הכנסה ונשען על תשתית נורמטיבית ומשפטית, שאינה קיימת בביטוח הלאומי.

יתירה מכך, מפקחי הניכויים במס הכנסה פועלים על סמך חוזרים מקצועיים לאחר שעברו תחת ידי מומחי רשות המסים, השקופים לציבור, שהם תרגום פרקטי של הפסיקה בסוגיות המתעוררות מידי פעם מול נישומים , כל אלה מהווים תשתית המצמצמת באופן ניכר שיקולים זרים בקבלת ההחלטות בהשגה כמו את שיקול הדעת של מפקחי הניכויים בפרשנות הפקודה.

בביטוח הלאומי לעומת זאת, מעולם לא פורסמו הנחיות ביצוע ברורות ומגובשות בכל היבטי הגבייה ממעסיקים וספק אם קיים במנהל הגבייה גורם מקצועי הבקיא בכל רזי החוק והפסיקה, התוצאה היא, שהחלטות עקרוניות ,בעלות השלכה על כלל ציבור המעסיקים מתקבלות לא פעם על ידי פקידים נעדרי הכשרה משפטית, בניגוד לדין, ולא פעם תוך גיבוי תמוה של הלשכה המשפטית ויוצרות מציאות משפטית שאינה עולה תמיד עם הוראות חוק הביטוח הלאומי ותקנותיו.

בפניותיה לגורמים שונים, לרבות לשר הרווחה, ליועץ המשפטי לממשלה, למבקר המדינה ולמנכ"ל הביטוח הלאומי , ביקשה עו"ד מנגל לבטל את החלטת היועץ המשפטי במוסד תוך פירוט הכשלים הרבים הן במנגנון המוצע והן בפעילות השוטפת של במנגנון הגבייה מהמעסיקים במוסד, ובהם חיובים בדמי ביטוח בניגוד לחוק , הסתרת מידע ממעסיקים באשר לזכויותיהם, הקמת אגף שלם של "ביקורת ניכויים" בהחלטה פנימית, מבלי שהכללים לפעילותו יוסדרו בחוק, איום בנקיטת הליכי גבייה בניגוד לדין, הטעיית מעסיקים ועוד ועוד.

בהמשך לפניותיה  ומשהחלטת היועץ המשפטי במוסד לא בוטלה ואף זכתה לגיבוי מנכ"ל המוסד, הגישה עו"ד יפית מנגל בחודש מרץ 2014 עתירה לבג"ץ בשם מעסיק המיוצג על ידה ואשר נפגע מהתנהלות זו. 

בין השאר התבקש בית המשפט העליון בעתירה להורות לביטוח הלאומי לבטל את החלטת היועץ המשפטי שלו  ולהורות למועצת הביטוח הלאומי להקים וועדות שומה כחוק.

בעקבות העתירה , נאלץ המוסד לביטוח לאומי להודות בכשל המתמשך הקיים והודיע לבית המשפט העליון, כי הוחלט על דעת מועצת הביטוח הלאומי, למנות וועדות שומה חיצוניות למוסד, כמתחייב בחוק, בפניהן יידונו השגות שיגישו המעסיקים על חיוביהם בדמי ביטוח במסגרת ביקורות ניכויים .

פרטי המינוי ואופן פעילות וועדות השומה ייקבעו בין הצדדים בהמשך בחסות בית המשפט העליון, במסגרת זו תעמוד עו"ד מנגל על הבטחת  אי התלות של וועדות השומה בפעילותן.

עד למינוי הוועדות בפועל, מומלץ למעסיקים הנדרשים לשלם דמי ביטוח בביקורות ניכויים, לבחון את חוקיות החיובים ולעמוד על זכויותיהם על פי החוק.

אנו תקווה שעתירה זו תפרוץ דרך עבור נישומים ומעסיקים שלא התאפשר להם לממש את זכותם על פי החוק  ותביא במשהו לתיקון בנורמות ההתנהלות של מינהל הגבייה בביטוח הלאומי כלפי כלל המעסיקים.

עו"ד יפית מנגל עוסקת במיסוי שכר עבודה וייצוג של מעסיקים ויחידים מול הביטוח הלאומי ומס הכנסה, ומשמשת יו"ר ועדת הביטוח הלאומי במחוז תל אביב והמרכז של לשכת עורכי הדין.

רחוב הברזל  B34 , רמת החייל, תל אביב, טל: 03-6446964, 052-2801399,  [email protected]

 

 

 

הוסף למועדפים
קישור למאמר: http://www.ralc.co.il/מאמר-4015-יוקמו-וועדות-שומה-בביטוח-הלאומי.aspx

© כל הזכויות שמורות