ralc.co.il

true

יותר הוצאות פחת - פחות מס הכנסה

05.02.2005

יותר פחת, פחות מס

בעלי עסקים לא מנצלים את זכותם לניכוי מס על פחת ומפסידים הון. ככל שתקדימו לקבל הכרה בהוצאה זו, הרווח יקטן וכך גם המס >
ענת כהן
ענת כהן, גלובס - 14:34 2/2/05

ההוצאות הראשוניות והמהותיות ביותר בכל עסק הן ההוצאות הכרוכות בנכסים, שמשמשים את העסק לפעילותו, כמו רכישת מבנים, מכונות וציוד, ריהוט, ציוד מחשבים, כלי רכב, שיפור נכסים מושכרים, רכישת זיכיונות ועוד. למרות היקפן הכספי הגדול של ההוצאות הראשוניות האלו, ברוב המקרים הן מוכרות לצורכי מס רק בהדרגה, על פני מספר שנים, בהתאם לשיעורי הפחת שנקבעו להן בהוראות מס-הכנסה.

לדברי עו"ד-רו"ח רמי אריה, מחבר הספר "הוצאות מוכרות', בהרבה תיקי מס שבהם הוא נתקל בעבודתו, בעלי עסקים לא מודעים למלוא זכויותיהם ולכן גם לא מנצלים היטב את תקנות הפחת באופן מלא. "הוצאות הפחת על השקעות בנכסים, הן חלק מההוצאות המוכרות המהותיות ביותר בעסק. הקושי בהכרה בהוצאות אלו הוא בכך, שההשקעות נעשות בדרך-כלל מראש, כבר בעת רכישת הנכסים, אך הפקת ההכנסות מהן נעשית רק במהלך מספר שנים מתמשך. כך שההשקעה תוכר רק על פני מספר שנים.

* מה זה אומר לגבי נישום בעל עסק?
"ככל שבעל עסק או חברה, יידע לנצל טוב יותר את ההוראות הנוגעות לפחת על השקעות בנכסים, הרי שהוא יוכל לקבל את ההכרה בהשקעות בנכסים, כהוצאה מוכרת למס, מוקדם יותר ובשיעורים גבוהים יותר. ככל שהוצאות הפחת המוכרות גדולות יותר, כך הרווח של הבעלים יהיה קטן יותר וגם המס שישולם בגינו יהיה נמוך יותר".

* עד כמה זה משמעותי מבחינה כספית?
"בהרבה עסקים ניכוי הפחת הוא על נכסים בעלויות גבוהות, כמו מבנים, מכונות, ציוד, כלי-רכב ופריטי ריהוט. רישום ירידת ערך שנתית, כפחת, על הנכסים מגדיל את ההוצאה המוכרת. דווקא עכשיו, כאשר אנחנו מצויים בתהליך של הורדת מיסים על פני השנים הקרובות, הקדמת ההוצאות בגין פחת היא כדאית יותר. שיעורי המס ליחידים ולחברות הולכים ויורדים, והזיכוי-ניכוי על כל הוצאה שנדרוש היום, יהיה גדול יותר באופן יחסי לשנים הבאות. בכלל, ככל שהניכוי קרוב יותר לזמן הקנייה, חוסך העסק בהוצאות מימון, ומקצר את משך ההכרה בהוצאה".

* האם נישומים עושים טעויות?
"ישנן כמה טעויות נפוצות שעושים בעלי עסקים. לדוגמה, אני נתקל לעיתים קרובות בתיקים של עסקים, שבהם לא תבעו כפל-פחת על נכסים המופעלים במשמרות. חלק גדול מן הציבור לא מודע לכך, כי ניתן להכפיל את שיעור הפחת הנתבע לגבי כלי-רכב, משאיות, ציוד, ריהוט משרדי וכו', כאשר הנכסים מופעלים במשמרות. כלומר, כאשר הם פועלים 12 שעות ויותר ביממה".

* האם ישנם מצבים שבהם ניתן לדרוש כפל-פחת גם על נכסים שאינם מופעלים במשמרות, כעבודה מאומצת?
"כפל-פחת מגיע גם על רכישת בניינים של חברות תעשייתיות, כגון מפעלים, בתי-חרושת, בתי-דפוס וחברות היי-טק, שעוסקות בייצור חומרה ותוכנה. אם לדוגמה חברת היי-טק רכשה בניין בשווי כולל של 6 מיליון דולר, הרי שבדרך-כלל מייחסים 33% משווי הבניין לעלות הקרקע, שעליה לא מגיע פחת, כי על קרקע אין איבוד ערך. אבל על חלק הבניין, בסכום של 4 מיליון דולר, ניתן לקבל 8% פחת במקום 4% . כלומר, ניתן יהיה לנכות תוספת פחת של 160,000 דולר בשנה".

* ומה לגבי פחת של נכסים לא מוחשיים?
"ניתן לדרוש פחת גם על נכסים לא מוחשיים כגון רכישת פטנטים. לדוגמה, עסק שרכש פטנט יגלה, כי ההוצאה לרכישתו לא מוכרת בכלל, אלא בעת מכירת הפטנט, שכן מדובר בהוצאה הונית שאינה ניתנת להפחתה, כי בעצם אין לה ירידת ערך. אני מציע לנישומים כאלה, לבדוק את משך חיי הפטנט האפקטיבי כי גם פטנטים מתיישנים. לדוגמה, בתחום ההיי-טק מנהלי חברות קונים אלגוריתם, ומגלים כי הוא מתיישן תוך שלוש שנים. הוכחה כזו לרשויות המס, תאפשר להם קבלת פחת כל שנה בשיעור של 33%. לצורך כך יש לשכור שירותים של מהנדס טכנולוגי, שייתן חוות-דעת על משך חיי הפטנט. רשויות המס טרם נתנו הנחיות לענייני הפחת בנכסים לא-מוחשיים. לכן, רצוי לתת גילוי נאות על תביעת הפחת, ולצרף ביאור מפורט בדו"ח. לחלופין, כדאי גם להגיע להסכמה מראש עם הנציבות לגבי המס, בתהליך שנקרא פרה-רולינג".

* יש לך טיפים נוספים?
"אני מציע לפשפש אחורה, עד ארבע שנים, במסמכים של ניכויי הפחת שנדרשו, לעבור עליהם ולהגיש, כשצריך, בקשות לתיקון דו"חות. בעל עסק שלא היה ער מספיק לזכויותיו על-פי תקנות הפחת, עשוי למצוא עצמו מופתע מגובה ההחזרים שמגיעים לו".

* טיפים נוספים על הוצאות פחת מוגדלות והוצאות נוספות - בספר "הוצאות מוכרות למס הכנסה, מע"מ, מס שבח מקרקעין וביטוח לאומי - בהוצאת מיסים ועסקים


להזמנת הספר "הוצאות מוכרות במס" - הקש כאן

הוסף למועדפים
קישור למאמר: http://www.ralc.co.il/מאמר-402-יותר-הוצאות-פחת-פחות-מס-הכנסה.aspx

© כל הזכויות שמורות