ralc.co.il

true

חידושים בחוק בתחום העסקת עובדים

24.02.2005


חידושים בחוק בתחום העסקת עובדים


1 . חובת מתן הודעה בכתב לכל עובד חדש על תנאי העסקתו

בעקבות חוק חדש שחוקק בשנת 2002, חייב כל מעביד לתת לכל עובד שמתקבל אצלו לעבודה פירוט בכתב של מלוא תנאי עבודתו, לרבות זהות המעביד, תקופת העבודה, תנאי השכר וכו'. הודעה בכתב זו יש לתת לעובד גם במקרה של שינוי בתנאי שכרו. הסנקציה על אי מילוי הוראה זו הוא קנס כספי.

2. איסור פיטורין שלא בתום לב וללא שימוע

בתי הדין לעבודה מנסים לאזן בין עוצמתו של המעביד לבין חולשתו היחסית של העובד. בתי הדין מנסים "לחנך" את המעביד, כי לא ניתן לפטר עובד "כל אימת שבא למעביד", אלא חשוב להקפיד על תום לב והגינות, ובין השאר לפטר רק בשל נימוקים וסיבות סבירות . לעיתים מחייב בית הדין לעבודה את המעביד בפיצוי כספי בגין פיטורין שלא כדין ולעיתים מצווה על המעביד לקחת את העובד בחזרה!

3. הרחבת האיסור של פיטורי נשים בהריון

האיסור על פיטוריה של אשה בהריון חל במהלך השנים על נשים שעבדו נעל ל-6 חודשים במקום העבודה. אסור היה לפטר אשה בהריון, אלא אם המעביד הוכיח כי פיטר אותה ללא קשר להריון, והיה צורך לקבל על כך אישור מאת משרד העבודה והרווחה. כיום, הורחב האסיור ובתי דין לעבודה "מענישים" מעבידים שפיטרו עובדות בהריון גם אם עבדו פחות מ-6 חודשים , בטענה של אפליה אסורה מחמת הורות.

4. החובה לשלם פיצויי פיטורין גם במקרה של חילופי מעסיקים ובמקרה של מיזוג מעסיקים

בפסק דין עקרוני שהתקבל בבית המשפט העליון קובע בית המשפט כי אם עובד במקום-עבודה מסוים, אשר מעבידו החליט להעביר את חלק המפעל בו עובד העובד לידי בעלים אחרים – הרי שהעובד רשאי לסרב למעבר ולדרוש כי יפוטר ויקבל את מלוא תנאי הפיצויים המגיעים לו, וזאת בניגוד למה שנפסק בעבר, כאילו העובד מעין-מחוייב לעבור למקום העבודה החדש.

5. פסק-דין צ'ק פוינט – חופש העיסוק והתניית אי-תחרות (ר' עלון נפרד).

6. סעיף "גדרון" בחוזה עבודה אישי

לעיתים קרובות מגיע מעביד עם עובדו להסדר, לפיו העובד לא יקבל תלוש שכר ותנאים סוציאליים, אלא יקבל שכר גלובאלי הכולל מע"מ ( פרי-לנסר כנגד חשבונית ) בתוכו וינפיק למעביד חשבונית. לעיתים, לאחר ניתוק ההתקשרות, פונה העובד בתביעה לבית הדין לעבודה, למרות שסוכם עימו כי שכרו הגלובאלי בא במקום הזכויות הסוציאליות.

סעיף בחוזה עבודה המסדיר נושא זה והקובע כי במקרה של תביעה, חייב העובד להחזיר למעביד את מלוא הכספים שקיבל מעבר לשכרו – הוא סעיף הכרחי בכל חוזה עבודה .

7. תום לב במשפט העבודה

מושג " תום הלב " השאוב בדרך-כלל מדיני החוזים נטמע בדיני העבודה כחלק בלתי נפרד מהם. עשרות פסקי דין מנסים לחנך עובדים ומעבידים כאחד לתום לב ביחסי העבודה לרבות קיום חוזי עבודהנ בתום לב, כריתת חוזי עבודה בתום לב וכו'.

8. עובדים של קבלני כח אדם

במשך שנים רבות נשללו זכויותיהם של עובדי חברות כח האדם. על אף שהחוק מחייב עובד חברת כוח אדם, לעבור להיות עובד של מעסיקו בפועל לאחר 9 חודשי עבודה, הרי שחוק ההסדרים דחה ודחה הסדר זה ולמעשה נותרו רבים מעובדי חברות כוח האדם בפני שוקת שבורה כשבאו לדרוש זכויותיהם.

יותר ויותר פסקי דין מכירים בעובדי קבלני כוח אדם (גם אם עבדו אצל חברות שונות) כעובדים בעלי זכויות של מי שעבד באופן רציף, ופוסקים להם את זכויותיהם הן נגד חברות כוח האדם והן כנגד המעבידים-בפועל.

הוסף למועדפים
קישור למאמר: http://www.ralc.co.il/מאמר-410-חידושים-בחוק-בתחום-העסקת-עובדים.aspx

© כל הזכויות שמורות