ralc.co.il

true

סמכות מנהל מע"מ לביטול רישום עוסק מורשה

רמי אריה, עו"ד ורו"ח

 |  17.03.2016

סמכות מנהל מע"מ לביטול רישום עוסק מורשה

רמי אריה, עו"ד ורו"ח

כאשר נוכח המנהל כי אדם אשר נרשם כעוסק לא הקים עסק, או שהעסק שהקים חדל מעיסוק, או, מתעורר חשש המבוסס באופן סביר שעוסק משתמש בעסקו לביצוע פעולות בלתי חוקיות, רשאי המנהל, בין היתר, לבטל את רישומו כעוסק. כך פסק בית המשפט המחוזי בעניין אריאל (ע"מ 39873-01-16 אריאל (א.ד.ק) בע"מ נגד רשות המיסים, ניתן ביום 7.3.2016).

מדובר בחברה אשר נפתח לה תיק עוסק מורשה במע"מ בחודש פברואר 2001. חמש שנים לאחר מכן החליט מנהל מע"מ לבטל את רישומה כעוסק, היות ולטענתו, היא לא ביצעה פעילות עסקית ממשית. שכן, מחודש דצמבר 2010, היא הגישה דוחות ששיקפו היעדר עסקאות כלשהן.

החברה הייתה רשומה כקבלן בפנקס רשם הקבלנים. במהלך שנת 2015 מכרו בעלי המניות את מניותיה לתושב מזרח ירושלים. הרוכש התחייב, במסגרת ההסכם, לשלם תמורת המניות סך של 10,000 ₪, לפרוע את חוב האגרות של החברה לרשם החברות, וכן התחייב להעסיק את עובדת בחברה, במשך ששה חודשים, בשכר של 5,000 ₪ נטו. החברה שכרה משרד באשקלון בן חדר אחד, ובו ציוד בסיסי בלבד כגון שולחנות, כסאות ומדפים.

אלא, שבמהלך כל התקופה מאז רכישת מניות החברה, ועד ההחלטה על ביטול רישומה כעוסק התקשרה החברה בהסכם יחיד לביצוע עבודות בניה. על פי הסכם זה, התחייבה החברה לבצע עבודות שלד, גמר, ריצוף וטיח באתר עבודה ביישוב קרית יערים.

בית המשפט מצא כי על אף האמור להסכם, לא צורפו אליו מפרט או רשימת כמויות. בתום כחודש אחד מתחילת העבודות, החברה הפסיקה את עבודתה. בסופו של יום, ביצעה החברה, עבודה בהיקף של כ-1% בלבד, מהיקף העבודות שפורטו בהסכם.

כמו כן, למרות שעל החברה היה להעסיק לפחות שני מהנדסים, על מנת לשמר את רישומה כקבלן רשום, הרי שהחברה לא העסיקה מהנדסים כנדרש. אין לחברה נכסים כלשהם, ציוד, כלי עבודה, או רכבים.

סמכותו של מנהל מע"מ לביטול רישום של עוסק במרשמי מע"מ נובעת מסעיף 61(א) לחוק מע"מהקובע כי: "ראה המנהל שפלוני רשום אף על פי שאיננו נמנה עם החייבים ברישום, או שרישומו כנמנה עם סוג מסוים של חייבי רישום אינו כדין, רשאי הוא לבטל או לתקן את הרישום".

מכאן, כי כאשר נוכח מנהל מע"מ כי אדם אשר נרשם כעוסק לא הקים עסק, או שהעסק שהקים חדל מעיסוק, וכן כאשר נוכח הוא, כי מתעורר חשש המבוסס באופן סביר שעוסק משתמש בעסקו לביצוע פעולות בלתי חוקיות, רשאי המנהל, בין היתר, לבטל את רישומו כעוסק.

לאחר שבית המשפט בחן את הראיות אשר עמדו בפני הממונה, קבע, כי מסקנותיו של מנהל מע"מ אכן מבוססות, וכי החלטתו לבטל את רישומה של החברה כעוסק, הינה עניינית וסבירה. כמובן, שבמקרים אחרים וראיות אחרות תיתכן החלטה אחרת שתורה למנהל מע"מ לא לבטל רישום של עוסק.

 

 

הוסף למועדפים
קישור למאמר: http://www.ralc.co.il/מאמר-4368-סמכות-מנהל-מע-מ-לביטול-רישום-עוסק-מורשה.aspx

© כל הזכויות שמורות