ralc.co.il

true

פרשנות שגויה של המל"ל לחיוב רווחי חברות משפחתית

רמי אריה, עו"ד ורו"ח

 |  20.11.2016

פרשנות שגויה של ביטוח לאומי לחיוב רווחי חברות משפחתית

רמי אריה, עו"ד רו"ח

 

בעלי חברות משפחתיות מקבלים לאחרונה חיובים מהמוסד לביטוח לאומי, על כלל רווחים שנבעו לחברות המשפחתיות שבבעלותם, למרות שרווחים אלו בחלקם פטורים מדמי ביטוח לפי חוק הביטוח הלאומי. מדובר בעיקר בחיובים שנויים במחלוקת בגין רווחים משוק ההון והכנסות מהשכרת דירות למגורים שנתקבלו בחברות המשפחתיות.

בסיס החיובים מעוגן, לשיטת המוסד לביטוח לאומי, בתיקון 103 לחוק הביטוח הלאומי, אשר חוקק בתחולה משנת 2008 ובכללו הוסף סעיף 373א לחוק ביטוח לאומי, הקובע את מועד החיוב בדמי ביטוח על רווחי חברות משפחתיות בהתאמה למועד החיוב של רווחיהן לפי פקודת מס הכנסה.

התיקון בא לגבור על פסיקת בתי הדין לעבודה, אשר קבעו כי הכנסות "חברה משפחתית" כהגדרתה בסעיף 64א לפקודת מס הכנסה, אשר חייבות במס הכנסה במישור בעל המניות של החברה, לא יהיו חייבות בדמי ביטוח עד שהן יחולקו בפועל מהחברה המשפחתית לבעל המניות (ראו מתתיהו וייס (מז 0/296)  וראו בר נתן גבריאל (נג/274).

בעקבות הפסיקה דנן, פעל משרד האוצר והמוסד לביטוח לאומי, להקביל בין מועד חיוב ההכנסות של חברה משפחתית לצורך מס הכנסה לפי הפקודה, לבין מועד החיוב בדמי ביטוח על אותן הכנסות. כך שבמהלך שנת 2007 אושר תיקון 103 לחוק ובכללו הוסף סעיף 373א לחוק, בתחולה מיום 1.1.2008 ואילך.

כותרתו של סעיף 373א לחוק, כמו גם לשון הוראת הסעיף והתחקות אחר כוונת המחוקק, כפי שקיבלה ביטוי בדברי ההסבר להצעת החוק ובדברי נציגי משרד האוצר ונציגי המוסד לביטוח לאומי בועדת הרווחה של הכנסת בעת הליך הדיון ואישור החוק בכנסת, מעלים באופן ברור, כי מטרתו הייתה להקביל בין מועד לדיווח וחיוב לעניין מס הכנסה לבין המועד לדיווח וחיוב לצורך ביטוח לאומי.

אלא, שהמוסד לביטוח לאומי פירש את התיקון לחוק באופן מחמיר, כך שלשיטתו, כל רווח אשר נוצר בחברה משפחתית חייב בדמי ביטוח, אפילו אם מדובר ברווחי הון משוק ההון או רווחים אחרים, לרבות מהשכרת דירות למגורים אשר פטורים מדמי ביטוח לאומי באופן הרגיל לפי הוראת הפטור אשר בסעיף 350 לחוק.

שש שנים מאוחר יותר, יצא המוסד לביטוח לאומי עם פרשנות מתוקנת, לפיה חיובי דמי ביטוח לאומי לא יחולו על רווחי חברה משפחתית לגבי הכנסות הפטורות מדמי ביטוח. אך קבע כי פרשנות זו תחול רק לגבי הכנסות שנבעו משנת המס 2014 ואילך.

כך עולה, כי בימים אלו מוציא המוסד לביטוח לאומי חיובים רבים לבעלי חברות משפחתיות בגין רווחים שהיו להן בשנים שעד שנת 2013, אשר לכאורה אינם חייבים בדמי ביטוח.

לדעתנו, סעיף 373א לחוק, אינו שולל או סותר את סעיף 350 לחוק, בדיוק כפי שסעיף 344 וסעיף 345 לחוק כפופים למרותו ואינם שוללים את הוראת הפטורים מדמי ביטוח אשר בסעיף 350 לחוק. עמדת המוסד לביטוח לאומי, לפיה, עד וכולל שנת 2013 ניתן לגבות דמי ביטוח בגין הכנסות פטורות, מפלה בין כלל היחידים של מדינת ישראל שהם עובדים שכירים או עובדים עצמאיים, לבין בעלי חברות משפחתיות – אשר רק הם בלבד נדרשים לשלם דמי ביטוח בגין ההכנסות הפטורות באותן שנים. מדובר בהפרת עיקרון השיוויון שהינו עיקרון חוקתי בסיסי בדיני מדינת ישראל ובחיוב שאינו מעוגן בחקיקה.

לא ייתכן כי כלל היחידים בישראל, לא ישלמו דמי ביטוח בגין הכנסות משוק ההון או הכנסות משכר דירה במסלולי הפטור במס או 10% במס, ורק בעלי חברות משפחתיות וחברות בית ישלמו דמי ביטוח בגין הכנסות אלו!!!

אשר על כן, אנו קוראים למוסד לביטוח לאומי לשקול מחדש את עמדתו ולבטל את החיובים בדמי ביטוח אשר הוצאו לבעלי חברות משפחתיות בגין הכנסות פטורות מדמי ביטוח, לרבות בגין השנים שעד וכולל שנת 2013. במידה ולא ייעשה כך, זאת בטרם יתבררו ערעורים שכבר הוגשו לבית הדין לעבודה בעניין זה.

 

 

הוסף למועדפים
קישור למאמר: http://www.ralc.co.il/מאמר-4614-פרשנות-שגויה-של-המל-ל-לחיוב-רווחי-חברות-משפחתית.aspx

© כל הזכויות שמורות