ralc.co.il

true

סוף שנת המס – הזדמנות לעשות סדר בעסק

15.11.2006

סוף שנת המס – הזדמנות לעשות סדר בעסק

בכנס בנושא תכנוני מס, טיפים לחסכון בעלויות ושינויי חקיקה לשנת 2006, שערך איגוד לשכות המסחר, הסבירו עו"ד ורו"ח רמי אריה וארז שגיב כיצד כדאי לנצל את הבדיקה החשבונאית כדי להיות עם יד על הדופק באשר לביצועים העסקיים

 

אבי בליזובסקי

 

בכל שנה יש לנו כמה "טקסים" שאנו מבצעים במועדם, למשל אנחנו מכינים את רכבנו לחורף, נותנים ומקבלים מתנות לראש השנה ולפסח ועוד כהנה וכהנה. אך למנהלי חברות, לרבות חברות תעשייתיות, יש גם עיסוק נוסף – סגירת שנה מבחינה חשבונאית ותכנון המס כדי לשלם כמה שפחות (לפי החוק כמובן) וכמה שיותר מאוחר – זאת בזכות הרפורמה במס, שככל שנוקפים השנים, שיעור המס על רווחים ריאליים (כלומר מעסק או מעבודה) הולך וקטן.

בדרך כלל זה עניין פנימי שבין המנכ"ל לחשב, אך באיגוד לשכות המסחר סבורים שגם נושא זה ראוי להתייחסות מצד ארגון כלכלי שיסייע לחבריו להבין טוב יותר מה מותר לעשות, מה אסור לעשות ומתי כדאי לבצע כל פעולה כדי למקסם את הרווח של הארגון. לשם כך יזם האיגוד את כנס תכנוני מס בו השתתפו שני מומחים, שניהם גם רואי חשבון וגם עורכי דין המתמחים בדיני מסים – רמי אריה וארז שגיב. שניהם אמרו כי יש לנצל את ההכנות לקראת תום שנת המס לא רק לעניינים טכניים כמו כמה להפריש עד סוף השנה למקדמות למס הכנסה או לביטוח לאומי כדי לא להיות בעודף או בחוסר מול מוסדות אלה, אלא גם להתארגנות כללית של העסק – רמת ההוצאות, סוג ההוצאות, טיפול בנכסים וכדומה, ואם נתקלים בבעיה עסקית לתקן אותה כאשר עוד ניתן לעשות משהו ולא כאשר מגישים את הדוח השנתי למס הכנסה באפריל או במאי. לכנס הגיעו נציגים מחברות רבות – ובהם חשבים, מנכ"לים ויושבי ראש מועצות מנהלים.

מסביר רמי אריה, שבעבר גם שימש מנכ"ל מט"י באיזור המרכז: "הדוחות הכספיים אינם מיועדים רק לצורך הבאת נתוני הפעילות הכספית לבעלי המניות ואף לא רק לצורך גיבוש תכנוני מס. ניתוח אנליטי של נתוני הפעילות לעשרת החודשים שכבר חלפו בשנת 2006, בתוספת צפי ריאלי לחודשים שנותרו, יאפשר זיהוי קשיים עסקיים שהתהוו בשנה זו, איתור שינויים בהיקף האשראי ללקוחות העסק, קבלת אשראי מספקיו, יחסי הון חוזר, שינויים בהיקף המלאי וכדומה. השוואת היחסים הפיננסיים של השנה שעומדת לחלוף לשנים קודמות, תאפשר זיהוי שינויים בפעילות, בהכנסות, ברווח התפעולי, ברווח הגולמי וברווח השנתי הכולל."

"אין זה מספיק לבדוק הנתונים רק במישור הכספי, כפי שהם מוצגים בדוחות הכספיים. כדאי לרדת לעומקם של שינויים מהותיים שחלו בפעילות העסקית השנה לעומת שנים קודמות, על ידי השוואה של הפעילות העסקית לפי חודשים, במהלך השנה ולעומת חודשים מקבילים אשתקד, זיהוי שינויים בפעילות עם לקוחות העסק, זיהוי פלחי שוק, עונתיות ואף שינויים ברמות שכר העובדים, ובהוצאות השונות."

"זה גם הזמן לקבוע יעדים אסטרטגיים לפעילות העסקית לפחות למשך שלוש השנים הקרובות. קביעת יעדים אסטרטגיים הינה חיונית לצורך חידוש התנופה העסקית. שמירה על הקיים בתנאים הכלכליים של היום משמעותה נסיגה לאחור. יוזמות חדשות, כיווני פעילות יצירתיים וגיבוש יעדים לכל אחת משנות הכספים הקרובות יאפשרו חשיבה צעד אחד קדימה." אומר אריה.

אריה התייחס באופן מעשי לכמה סוגיות ובהן התיישנות דוחות – מסתבר שמס הכנסה יכול לבדוק דוחות רק שלוש שנים אחורנית ושנה נוספת רק באישור המנהל תוך מתן זכות שימוע לנישום. אם תיק משנת 2002 לא נמצא בבדיקה עד סוף השנה, לא ניתן יהיה עוד לבדוק אותו.  לגבי שנת המס הנוכחית 2006 כדאי שבעל העסק יבחן מה היתה הכנסתו החייבת במס בעשרת החודשים שחלפו והצפי לחודשיים הקרובים ואם המס ששולם נמוך מדי יש לשלם את ההפרש עד סוף השנה. אם המס ששולם גבוה מדי, עדיף להקטין המקדמות ולא להקלע למצב של עודף גדול או חוסר גדול – שעלולים לגרום לבדיקת התיק. כך המצב גם עם ביטוח לאומי אלא שבנושא זה יש גם להתחשב בתקרה הפטורה מדמי ביטוח לאומי.

נושא נוסף שהעלה אריה בהרצאתו הוא האם לנהל את העסק כעצמאי או כחברה בע"מ? ככלל, מבחינה מיסויית, חברה בע"מ עדיפה, למרות ששיעור המסים לכאורה דומה (כאשר לוקחים בחשבון את כל ההשלכות של נטילת דיוידנד למשל) עדיין במסגרת חברה ישנם יתרונות מס למשל בנושאים הקשורים להוצאות מוכרות ובעיקר בשיעור המס הנמוך החל על רווחי חברות שאינם מחולקים לבעלי המניות אלא מושקעים חזרה בעסק. ואולם מכיוון שלרישום חברה בע"מ ולטיפול חשבונאי בה, יש עלויות גבוהות, ההתאגדות כחברה כדאית בעיקר לנותני שירותים בעלי מחזור של מעל 1.8 מיליון שקלים בשנה ולעסקים המחזיקים מלאי – בעלי מחזור של מעל 2.8 מיליון שקלים בשנה. לסיום אמר אריה כי כדי להקטין נטל המס עד לסוף השנה אפשר לפעול בכיוון של הקטנת הכנסות (דוחים אותן) נערכים ליום הקובע, קובעים פגישות חיוניות בחו"ל, תורמים ושולחים מתנות לחג, ואפילו נהנים.

ארז שגיב התייחס לכמה סוגיות פרטניות ובהן הכרה בהוצאת דמי ניהול. "אין מניעה לניהול עסקים דרך חברה ודרישת ניכוי דמי ניהול מהחברה. עם זאת נטל השכנוע בקשר לניהול בפועל על הנישום. כלומר עליו להוכיח ניהול בפועל, ואת היקף השירותים שנתן לחברה; עליו לרשום את ההוצאות והתשלום באופן שוטף ועקבי ולא רטרואקטיבי, לערוך הסכם בכתב מראש בקשר לחובת תשלום דמי ניהול ומהות שירותי הניהול שינתנו באופן מפורט, שגובה דמי הניהול יהיה סביר ומקובל בשוק; התשלומים בכפוף להסכם – כלומר ההסכם לא ליופי; לחברה המשלמת יש פעילות עצמאית המצדיקה ניהול; דמי ניהול תלויים בקיומו של רווח תפעולי.

נושא אחר אליו התייחס שגיב, היה היחס לחובות אבודים. "יש להוכיח כי החוב אבוד – ביצוע הליכי גביה, פניות לחייב, הגשת תביעה, פשיטת רגל, פירוק, חייב נעלם, נפטר, חוב שהתיישן ועוד.

נושאים נוספים עליהם דיבר שגיב הם חילוף נכסים (האצת הפחת על ציוד שכבר הוחלף בציוד חדש) אפשרות לקזז הפסדי הון מהחילוף מהכנסות מעבודה – בניגוד להפסד הון רגיל שאותו ניתן לקזז רק מרווח הון ושבח, הכרה בהפסד מהחילוף כהפסד פירותי מאפשר ניכוי כנגד כל מקור הכנסה. כדאי איפוא לשקול הקדמת רכישת מכונות וציוד השנה למי שיש הפסדי הון השנה ממכירות מכונות או ציוד. הכרה בהוצאות: תשלום לעובד שעוזב כדי למנוע ממנו מלהתחרות בחברה נחשב כהוצאה מוכרת, וכך גם הוצאות פרסום, הוצאות לימוד והשתלמות, משיכת דיבידנד בדמות הכנסות ריבית מהלוואה לחברה – כאן ההוצאה מוכרת לחברה.

מכיוון שהשנה גם חווינו מלחמה, הקדיש שגיב חלק מהרצאתו גם להשלכות נזקי המלחמה על הדוחות הכספיים.  כך למשל יש לדרוש הוצאות בגין פגיעה פיזית במלאי, וכן ירידת ערך שלא שופה מחברות הביטוח דבר שיגרום הפחתה וקיטון הכנסה חייבת; הוצאות להשבת ציוד לקדמותו, חידוש ציוד ותיקונים לצורך שמירה על הקיים; הפרשה לחובות; באשר לקבלני בניה – הם יכולים להקדים דיווח על הפסדים מפרויקט אם יסיימו 50% ממנו עד סוף השנה או השלמת בנייה וכן תחול בררנות מופחתת לחובות האובדים.

עורכי הדין ורואי החשבון אריה ושגיב התייחסו גם לשיטת הדיווח לצרכי מס – מזומן או מצטבר. מסתבר שהחובה לדווח למס על בסיס מצטבר אינה כתובה בהוראות החוק – החובה היחידה היא לגבי אופן ניהול הספרים. לפיכך, ישנה אפשרות לדווח לצרכי מס על בסיס מזומן. אפשרות זו פתוחה בפני בעלי מקצועות חופשיים, נישום שלא מחזיק מלאי מהותי לאחר בחינת היקף העסק ואופיו; גם שגיב ממליץ לדחות הכנסות ל-2007 בזכות העובדה ששיעורי המס באותה שנה יהיו נמוכים יותר; מצד שני כדאי מאוד להקדים הוצאות המותרות בניכוי ולשלמם במזומן עוד בתוך שנת המס, ואולם עמדת מס הכנסה היא שהוצאה שבמהותה היא הוצאה מראש לא תוכר אף ששולמה.

באשר למימוש הפסדים בשנת המס, מסתבר שהפסד שוטף מעסק או ממשלח יד ניתן לקזז מכל מקור הכנסה ולכן במקרה שיש הפסד תפעולי בעסק כדאי לשקול לממש רווחי הון. הדבר אפשרי רק לישות משפטית אחת, למעט אם מדובר בחברה משפטית או בשותפויות. ניצול הפסד שלא מעסק או משלח יד לא ניתן להעברה.

אם יש לעסק נדלן ומבקשים למכור אותו כדאי להתאפק עד לתחילת השנה הבאה משום ששיעור המס יורד מ-25% ל-20%. לעומת זו קניה כדאי לבצע עד סוף השנה – למשל הפטור החלקי ממס רכישה על דירת מגורים מבוטל מסוף השנה.

ישראלה מני, סמנכ"ל כלכלה ומסים באיגוד לשכות המסחר אמרה כי הסמינר נועד לשפר את הידע של חברי האיגוד בהיבט החשוב של התארגנות לסוף שנת המס וכי הפרויקט שהוחל בו בשנה שעברה יהפוך מעתה למסורת.

 

הוסף למועדפים
קישור למאמר: http://www.ralc.co.il/מאמר-818-סוף-שנת-המס-הזדמנות-לעשות-סדר-בעסק.aspx

© כל הזכויות שמורות