ralc.co.il

true

"הפסדתם בבורסה? חלקו דיבידנד לפני תום השנה!"

07.12.2006

"הפסדתם בבורסה? חלקו דיבידנד לפני תום השנה!"

ג'ק בלנגה, עו"ד (רו"ח) *

למרות העליות המהותיות בשערי המסחר בניירות ערך בשנת 2006, משקיעים רבים בשוק ההון ובעסקאות עתידיות נחלו השנה הפסדים מהותיים. הפסדים מניירות ערך כאמור מהווים במהותם הפסדי הון.

סעיף 92(א)(4) לפקודת מס הכנסה קובע:

"היה לאדם הפסד הון במכירת נייר ערך בשנת המס, יחולו עליו הוראות פסקאות (1) או (3), לפי העניין, ואולם הפסד ההון יקוזז גם כנגד אלה:

(א) הכנסה מריבית או מדיבידנד ששולמו בשל אותו נייר ערך;

(ב) הכנסה מריבית או מדיבידנד בשל ניירות ערך אחרים, ובלבד ששיעור המס החל על הריבית או הדיבידנד שקיבל אותו אדם לא עולה על 25%".

בהתאם להוראות סעיף זה הפסדים מניירות ערך נסחרים בבורסה וכן הפסדים מעסקאות עתידיות שמומשו בשנת המס 2006 ניתנים לקיזוז גם כנגד דיבידנד שנתקבל מחברה פרטית ובלבד ששיעור המס החל על הדיבידנד אינו עולה על 25%.

לדוגמא, נישום יחיד אשר הפסיד בבורסה בשנת 2006 סך 100,000 ש"ח (מגן מס גלום בשיעור 20% המסתכם לסך של 20,000 ש"ח) ניתן לקזז הפסד זה כנגד דיבידנד אשר יחולק לאותו יחיד מחברה פרטית שבבעלותו בסך 100,000 ש"ח (מגן מס גלום בשיעור 25% המסתכם לסך של 25,0000 ש"ח).

לקיזוז כאמור, מספר משמעויות: האחת, אי חבות מס ואי תשלום מס בגין חלוקת הדיבידנד בגובה ההפסדים מני"ע; השנייה, הקדמת קיזוז ההפסדים מניירות ערך לשנה בה נוצרו הפסדים אלו; השלישית, משיכת עודפים (דיבידנדים) ללא חבות במס פעולה המאפשרת, בין השאר, סגירת יתרת חובה ו/או החזר הלוואה בנקאית. רביעית, קיזוז ההפסד כאמור גורם לחסכון במס בשיעור 5% המבטא את ההפרש בין המס הגלום בהפסד ההון מניירות הערך בשיעור 20% לבין המס הגלום בגין הדיבידנד בשיעור 25%.

קיזוזם של הפסדים שמומשו מניירות ערך כנגד דיבידנד מתאפשר רק באותה שנה ולא ניתן יהיה לבצע קיזוז הפסדים מניירות ערך משנת 2006 כנגד הכנסות מדיבידנד בשנת 2007, יצוין כי במקרים מסוימים קיזוז כאמור עשוי למנוע חיוב בדמי ביטוח לאומי ובמס בריאות בגין חלוקת הדיבידנד.

לסיכום, דיבידנד שנתקבל בשנת 2006 (לרבות דיבידנד מחברה פרטית) ניתן לקיזוז כנגד הפסדים מניירות ערך בשנת 2006.

* ג'ק בלנגה, עו"ד (רו"ח)
ג. בלנגה ושות' – עורכי דין

[email protected]

הוסף למועדפים
קישור למאמר: http://www.ralc.co.il/מאמר-838-הפסדתם-בבורסה-חלקו-דיבידנד-לפני-תום-השנה.aspx

© כל הזכויות שמורות