• הירשמו לערוץ יוטיוב  שלנו, ותוכלו לקבל עדכונים והתראות, לצפות בין היתר בהרצאות מוקלטות, מצגות, ראיונות לתקשורת ועוד ...

    להצטרפות והרשמה  לחץ כאן

     

     

  • סוגיות מיוחדות בהצהרות הון, הנחיות, טיפים, הוראות, הסברים מפורטים, התא המשפחתי, הלוואות ומתנות ממשפחה/חברים ועוד... 
    להרצאה מוקלטת מלאה – לחץ כאן

  • הרצאה מוקלטת ומצגת מקיפה בנושא פעילות עסקית - עצמאי או חברה ?


    לצפייה – 
    לחץ כאן

  • הרצאה מוקלטת ומצגת מקיפה בנושא מיסוי הכנסות בחו"ל (Relocation),  חידושי פסיקה וחקיקה, הכללים החדשים מיום 1.1.2018

    לצפייה - לחץ כאן

  • המהפכה הגדולה במיסוי הנדל"ן ומיסוי הכנסות מהשכרה למגורים ולדירות נופש בשנה האחרונה

    לצפייה בהרצאה המוקלטת ובמצגת המקיפה – לחץ כאן

true
דף הביתמדורים מקצועייםמס הכנסהמיסוי מוניטין ורווחי הוןיש מוניטין לרואה חשבון עצמאי ושוויו הוא כהיקף מחזור הכנסותיו השנתי

יש מוניטין לרואה חשבון עצמאי ושוויו הוא כהיקף מחזור הכנסותיו השנתי

23.09.2007

יש מוניטין לרואה חשבון עצמאי ושוויו הוא כהיקף מחזור הכנסותיו השנתי

תקציר פסק דין

רמי אריה, עו"ד רו"ח

בהלכת שלמה שרון נקבע כי גם לבעלי מקצועות חופשיים, כגון: עורך דין, רואה חשבון או רופא יש מוניטין הניתן למכירה. לאחרונה חיזק בית המשפט העליון בפס"ד בדיני משפחה שניתן ביום 26.8.2007 את הלכת שרון והרחיבה, כאשר קבע כי למשרד רואה חשבון יש מוניטין ושוויו של המוניטין הוא כשווי המחזור השנתי של המשרד בקירוב. בית המשפט העליון קובע בע"מ 4623/04 פלוני נגד פלונית, כי הלכת השיתוף חלה על "נכסי קריירה" או על ה-"מוניטין" שצבר הבעל רואה החשבון במשרדו, כדלקמן:

1. ביום 18.10.1971 נישאו פלוני המבקש, רואה חשבון במקצועו (להלן: "המבקש"), ופלונית המשיבה המשמשת כיועצת חינוכית (להלן: "המשיבה") והקימו משפחה וילדים.

2. מספר שנים לאחר שנישא למשיבה פתח המבקש משרד רואה חשבון עצמאי.

3. ביום 8.4.1997 הוגשה בבית המשפט לענייני משפחה בתל אביב תביעה נגד המבקש, כי יוצהר שהמשיבה שותפה בכל הנכסים והזכויות הרשומים על שם המבקש לרבות המוניטין שצבר רואה החשבון במשרדו המבטא את השתכרותו העתידית, על פי הלכת השיתוף, וכי בית המשפט יורה על פירוק השיתוף בכל הנכסים והזכויות.

4. בשנת 1998 נפרדו בני הזוג, וביום 12.12.1999 התגרשו.

5. מחזור ההכנסות במשרדו של המבקש בשנת 1997 עמד על סך של כ-800,000 ש"ח ושווי המוניטין של משרדו הוערך בסך של 700,000 ש"ח.

6. לאחר שבית המשפט לענייני משפחה קבע שהלכת השיתוף חלה במקרה דנן, הגיש המבקש ערעור לבית המשפט המחוזי.

7. בית המשפט המחוזי אימץ את קביעותיו של בית המשפט לענייני משפחה וקבע שהלכת השיתוף חלה גם על "נכסי הקריירה" לרבות המוניטין.

8. בית המשפט העליון, קובע כי הלכת השיתוף מורה אותנו כי נכס שרכשו בני זוג המקיימים חיי-זוגיות תקינים במאמץ משותף חזקה שהוא שייך לשניהם בחלקים שווים. לפיכך, בשל חלקו של הקשר הזוגי בשיפור כושר השתכרותו, אין לשלול מבן הזוג האחד את חלקו בפירות נכסי הקריירה של בן הזוג האחר.

9. נפסק, המבקש ישלם למשיבה סכום של 250,000 ש"ח בשלושה תשלומים שווים. בתשלום זה נלקח בחשבון המחויבות שנטל על עצמו המבקש מעצם יצירת הפער בפיתוח כושר השתכרותו של כל אחד מבני הזוג עקב הנישואין, פער הכולל את הכנסותיו של המבקש ומוניטין שנרכש. כמו כן בתשלום זה נלקח בחשבון האפשרות של תפנית בחייו המקצועיים של המבקש.

10. אשר על כן, מצאנו פעם נוספת כי בניגוד למצב שהיה מקובל לפני נתינתה של הלכת שלמה שרון, הרי כיום המצב המשפטי ברור, והוא כי גם לבעלי מקצועות חופשיים כגון: עורך דין, רואה חשבון, יועץ מס, רופא וכו', יש מוניטין אשר ניתן למדידה כשווי המחזור ההכנסות השנתי שלהם בקירוב, כפי שמקובל בעסקאות מכירת מוניטין של עסקים כאלו בשוק החופשי.

11. המשמעות המיסויית של תוצאה זו היא, בהתאם להוראות פקודת מס הכנסה ותקנותיה, היא כי על מכירת מוניטין על ידי יחיד, יחול שיעור מס של 20% בלבד, בעוד רוכש המוניטין זכאי להפחתת עלות רכישת המוניטין על פני עשר שנים כהוצאה מוכרת. להרחבה ראה מאמרנו בעניין "המוניטין שלך שווה חיסכון במס" מיום 22.7.2007.

הוסף למועדפים
הקש קוד אימות
לא רשומים אירועים לחודש אפריל
לא רשומים אירועים לחודש מאי
לא רשומים אירועים לחודש יוני