• הירשמו לערוץ יוטיוב  שלנו, ותוכלו לקבל עדכונים והתראות, לצפות בין היתר בהרצאות מוקלטות, מצגות, ראיונות לתקשורת ועוד ...

    להצטרפות והרשמה  לחץ כאן

     

     

  • סוגיות מיוחדות בהצהרות הון, הנחיות, טיפים, הוראות, הסברים מפורטים, התא המשפחתי, הלוואות ומתנות ממשפחה/חברים ועוד... 
    להרצאה מוקלטת מלאה – לחץ כאן

  • הרצאה מוקלטת ומצגת מקיפה בנושא פעילות עסקית - עצמאי או חברה ?


    לצפייה – 
    לחץ כאן

  • הרצאה מוקלטת ומצגת מקיפה בנושא מיסוי הכנסות בחו"ל (Relocation),  חידושי פסיקה וחקיקה, הכללים החדשים מיום 1.1.2018

    לצפייה - לחץ כאן

  • המהפכה הגדולה במיסוי הנדל"ן ומיסוי הכנסות מהשכרה למגורים ולדירות נופש בשנה האחרונה

    לצפייה בהרצאה המוקלטת ובמצגת המקיפה – לחץ כאן

true
דף הביתמדורים מקצועייםביטוח לאומישאלות נפוצות בנושא הביטוח הלאומי

שאלות נפוצות בנושא הביטוח הלאומי

09.03.2004

איך לקבל כסף מביטוח לאומי
האם קרוב משפחה שמועסק בעסק זכאי לפיצוי מביטוח לאומי עקב תאונת עבודה? האם סטודנט שאינו עובד צריך לשלם לביטוח לאומי, ומה עם צעיר שנסע לטיול בדרום אמריקה? מדריך
דוד רגב

כל אחד מאיתנו משלם בימי חייו סכומי כסף עצומים לביטוח לאומי. בתמורה, המדינה מבטיחה לסייע לנו כאשר נזדקק לה - למשל, אם פוטרנו מהעבודה, אם נפגענו חלילה במהלך העבודה או סתם הגענו לגיל זקנה. אבל לא פעם, דווקא ברגע שבו אזרח זקוק לסיוע הוא מגלה שאינו זכאי לו, או שהסיוע שלו ציפה הופחת וקוצץ.

עו"ד ורו"ח רמי אריה ורו"ח אורנה צח (גלרט) ריכזו שאלות נפוצות בנושא ביטוח לאומי, שהגיעו ממשרדי רואי חשבון ברחבי הארץ. השינויים בביטוח לאומי הם גם אחד הנושאים המרכזיים שבהם יתמקד כנס החורף של לשכת רואי החשבון, שנפתח היום בים המלח. בכל מקרה, כדאי לפנות בכל שאלה ספציפית לרואה החשבון שלך, כדי לקבל תשובה פרטנית.


שכירים

אני שכיר שמעבידי אינו מסוגל לשלם את שכרי. האם ביטוח לאומי ישלם במקומו?

ביטוח לאומי אינו משלם במקום מעבידים. אולם, אם מעבידך הוא חדל פירעון, ניתן להגיש נגדו בקשה לצו כינוס, שיכריז עליו כפושט רגל. אם מדובר בחברה, ניתן לבקש צו לפירוק. אם אחד הצווים יתקבל, תוכל לקבל גמלה מביטוח לאומי בגין פשיטת רגל של מעביד או פירוקו, שתכסה את השכר שלא שולם, לרבות הפיצויים המגיעים לך. גמלה זו מוגבלת לסכום של עד כ-70 אלף שקל לעובד.


הגעתי לגיל פרישה ויצאתי לפנסיה לאחר 20 שנות עבודה, הציעו לי להמשיך לעבוד בחצי משרה ולקבל שכר של 3,500 שקל בחודש ברוטו ואין לי הכנסות אחרות למעט הפנסיה. האם המשך העבודה יפגע בקצבת הזקנה המגיעה לי מביטוח לאומי?

לא. במקרה שלך, הכנסותייך מפנסיה וממשכורת של 3,500 שקל בלבד לא יפגעו בקצבת הזקנה. אין פגיעה בקצבת הזקנה כאשר סכום ההשתכרות החודשי נמוך מהתקרה שנקבעה לעניין זה, העומדת כיום על 3,969 שקל ליחיד או בתנאים מסוימים 5,293 שקל לזוג. אם תשתכרי פחות מהסכום האמור, לא תיפגע קצבת הזקנה שלך. במידה ששכרך יהיה גבוה יותר, ניתן לקבל קצבת זקנה מוקטנת, לפי הנוסחה שנקבעה בחוק.


עובד שכיר מבקש ממעסיקו לעבוד כעצמאי ולשלם בעצמו לביטוח לאומי, תמורת שכר גבוה יותר. האם זה אפשרי?

עובד אינו יכול לוותר על זכויות וחובות המוקנות לו בחוק. כיוון שהחוק קבע, שהמעסיק מנכה מהעובד את הביטוח הלאומי ואת ביטוח הבריאות, ומשלם לביטוח הלאומי עבור העובד, האחריות היא של המעסיק. עובד חייב בדיווח עבור עצמו רק במקרים הבאים: עובד אצל מעסיק שאינו תושב ישראל, עובד לשעה או עובד הנמצא בחופשה ללא תשלום.


עצמאים


אשתי ואני מנהלים ביחד חנות צעצועים ואני רוצה שגם היא תהיה מבוטחת בביטוח לאומי, כדי שתהיה זכאית לכל הגמלאות והקצבאות אם תלד או חלילה תיפגע בעבודה, ובעתיד תגיע לה קצבת זקנה כמבוטחת עובדת. האם זה אפשרי?

כן. ביטוח לאומי מאפשר לבני זוג, העובדים יחד, להיות מבוטחים שניהם בביטוח לאומי. התקנות קובעות כי תחשיב הביטוח הלאומי יעשה באופן שרירותי לפי שני שלישים מההכנסה לבעל ורק שליש מההכנסה לבת זוגו, אלא אם הודיעו בני הזוג לביטוח לאומי על רצונם בחלוקה אחרת, בכפוף לתקנות, עד לסוף חודש אפריל של שנת המס שבה מדובר.

לשיעור חלוקת ההכנסה יש חשיבות בעיקר לעניין הגמלאות שכל אחד מבני הזוג יהיה זכאי להן בעתיד, במיוחד לגבי גמלאות שהן חלף הכנסה, כגון דמי פגיעה בעבודה, דמי לידה, תגמולי מילואים וכדומה.

אני עצמאי וקיבלתי חשבון הפרשי שומה לתשלום מביטוח לאומי בסכום של 18,500 שקל. פניתי לביטוח לאומי ואמרו לי שאין מה לעשות, כי את הנתונים הם מקבלים ממס הכנסה לפי הדו"ח שהגשתי. הייתכן?

אף שהנתונים בחשבון הפרשי השומה מתקבלים בביטוח לאומי לפי הדיווח למס הכנסה, אין זה אומר שהם אינם שגויים, או שלעתים יש לתת להם פרשנות שונה מזו שנותן להם ביטוח לאומי. כדאי לפנות לרואה החשבון שלך, כדי שיבדוק את חשבון הפרשי השומה שהתקבלו מביטוח לאומי.


אחי הועסק אצלי בעסק ונפצע במהלך העבודה. כשפנה לביטוח לאומי נאמר לו כי אינו זכאי לפיצויים בגין הפגיעה בעבודה, היות שהוא אחיו של בעל העסק. הייתכן?

כשבני משפחה כמו הורים, אחים, בני זוג, ילדים וכדומה, מועסקים בעסק עצמאי או בחברה, ביטוח לאומי חושד כי מדובר בתביעה שכולה נועדה להוצאת כסף מביטוח לאומי. אם קרוב המשפחה הועסק בפועל בעסק ודווח עליו כדין כעובד לרשויות המס ולביטוח לאומי, יש כמובן בסיס לתביעת הפגיעה בעבודה.

במקרים כאלה יש לבסס בראיות עובדתיות את העסקתו של קרוב המשפחה בפועל בעסק - בין היתר, על ידי הצגת תלושי שכר, הצגת דפי בנק המעידים על משיכת המשכורת על ידו, כרטיסי נוכחות בעבודה וכו'.

מאידך, אם מדובר רק בעזרה משפחתית של קרוב המשפחה לבעל העסק, לפי המבחנים שנקבעו בפסיקה לא יוכר הקרוב כעובד, הזכאי לדמי פגיעה מביטוח לאומי.


פתחתי תיק במס הכנסה כעצמאי. מתי אני חייב לפתוח תיק בביטוח לאומי? האם ההכנסה שעליה אני מדווח משפיעה על הגמלאות שאקבל אם אפגע בעבודה? האם יש חשיבות לתשלום דמי ביטוח בריאות ודמי ביטוח לאומי באופן סדיר?


עובד עצמאי חייב להירשם במוסד לביטוח לאומי מיד עם תחילת עיסוקו כעובד עצמאי, והאחריות לדיווח ולתשלום חלה עליו בלבד. אי רישום או אי תשלום במועד או דיווח על הכנסה נמוכה מדי לצורך תשלום מקדמות יכולים, בתנאים מסוימים, לשלול זכויות עובד עצמאי לגמלאות. אי רישום מבוטח כעובד עצמאי" ישלול ממנו את זכותו לגמלאות נפגעי עבודה בכל מקרה, גם אם לא קיים חוב בדמי ביטוח.


שוהים בחו"ל


בני ייצא לטיול של שנה בדרום אמריקה. כיצד הוא יהיה מבוטח בזמן הזה בביטוח לאומי?

תושבי ישראל השוהים בחו"ל חייבים להסדיר את נושא התשלומים לביטוח לאומי לפני נסיעתם על-ידי פנייה לביטוח לאומי. התשלום לביטוח לאומי כולל גם תשלום עבור ביטוח בריאות. לפי חוק ביטוח בריאות, תושב ישראל ששהה בחו"ל ולא הסדיר מראש את תשלומיו לביטוח לאומי, תישלל ממנו הזכאות לקבל שירותים מקופת חולים על-פי חוק ביטוח בריאות ממלכתי, מרגע שחזר לארץ ולמשך חודשיים בגין כל שנה שלא שילם. הוראה זו תקפה מאז מארס 2003.


אני שוהה בחו"ל כ-7 שנים ומשלם ביטוח לאומי. שמעתי כי ייתכן שלא ישלמו לי בעתיד קצבת זקנה, בטענה שאינני תושב ישראל. הייתכן?

חוק ביטוח לאומי חל רק על תושבי ישראל שמרכז חייהם בישראל. לכן, הוא אינו חל על אזרח ישראל השוהה בחו"ל תקופה ממושכת ומרכז חייו עבר למעשה לחו"ל. בדיקת מרכז חייהם" של כלל המבוטחים נעשית בימים אלו, אך בכל מקרה, תיעשה בדיעבד בעת שתבקש קצבאות מביטוח לאומי ויתברר כי מרכז חייך אינו בישראל.

שאלת מיקום מרכז החיים אינה מוגדרת באופן מפורש בחוק. אולם, בפסיקה נקבע כי מבוטח שמרכז חייו" בישראל הוא מי שמקום מגוריו הקבוע בישראל ומצהיר על כוונתו להיות תושב ישראל למרות שהוא שוהה באופן זמני בחו"ל.


הוסף למועדפים
הקש קוד אימות
לא רשומים אירועים לחודש אפריל
לא רשומים אירועים לחודש מאי
לא רשומים אירועים לחודש יוני