• הירשמו לערוץ יוטיוב  שלנו, ותוכלו לקבל עדכונים והתראות, לצפות בין היתר בהרצאות מוקלטות, מצגות, ראיונות לתקשורת ועוד ...

    להצטרפות והרשמה  לחץ כאן

     

     

  • סוגיות מיוחדות בהצהרות הון, הנחיות, טיפים, הוראות, הסברים מפורטים, התא המשפחתי, הלוואות ומתנות ממשפחה/חברים ועוד... 
    להרצאה מוקלטת מלאה – לחץ כאן

  • הרצאה מוקלטת ומצגת מקיפה בנושא פעילות עסקית - עצמאי או חברה ?


    לצפייה – 
    לחץ כאן

  • הרצאה מוקלטת ומצגת מקיפה בנושא מיסוי הכנסות בחו"ל (Relocation),  חידושי פסיקה וחקיקה, הכללים החדשים מיום 1.1.2018

    לצפייה - לחץ כאן

  • המהפכה הגדולה במיסוי הנדל"ן ומיסוי הכנסות מהשכרה למגורים ולדירות נופש בשנה האחרונה

    לצפייה בהרצאה המוקלטת ובמצגת המקיפה – לחץ כאן

true
דף הביתמדורים מקצועייםמיסוי פליליחוב רשויות ציבור מצדיק אי תשלום לרשויות המס

חוב רשויות ציבור מצדיק אי תשלום לרשויות המס

24.12.2007

חוב רשויות ציבור מצדיק אי תשלום לרשויות המס

תקציר פסק דין/ רמי אריה עו"ד רו"ח

פעמים רבות בעבר, טענו בעלי עסקים כי נבצר מהם לשלם את חובות הניכויים שלהם למס הכנסה, כמו גם חובות אחרים שוטפים לרשויות המס, עקב העובדה שרשויות ציבור נוהגות לעכב ולפגר בתשלומים שלהם אליהם.

מחד, הם חייבים להוציא חשבוניות מס ולדווח את המע"מ ואת ניכויי מס ההכנסה וביטוח לאומי בשל שכר עובדיהם מיידית. מאידך, רשויות הציבור ובהן הממשלה, חברות ממשלתיות ורשויות מקומיות נוהגות לעכב לתקופות ארוכות את פירעון אותן חשבוניות.

ניגוד הגורם לעיכוב תשלומי בעלי עסקים אלו לרשויות המס שלא לדבר על הבאתם אל סף עברי קריסה כלכלית.

בעניין פ/2745/05 מדינת ישראל נ. מורפורלס בע"מ, בהמ"ש השלום מרשיע את בעלי העסק על פי הודאתם באי העברת ניכויים במועד אולם מעמיד את עונשם על סכום סמלי של שקל אחד בלבד, כדלקמן:

  1. הנתבעים, חברת מורפלקס בע"מ (להלן: "הנאשמת"), והבעלים בר און דב (להלן: "הנאשם") הואשמו בעבירה של אי העברת ניכויים ממשכורות ששולמו ובגין עבירה של אי הגשת דין וחשבון שנתי של החברה.
  2. הנאשמת עסקה באספקת עובדים כאשר רוב העבודה בוצעה עבור המגזר הציבורי, בהם משרדים ממשלתיים או מוסדות ציבור. בחלק גדול מהמקרים איתור העובדים סגירת תנאי העסקתם ורישום שעות העבודה התנהלו בין המשרדים לבין העובדים ישירות וכל שהיה על החברה לעשות הוא להפיק את חשבונית המס בלבד.
  3. משרדי הממשלה דרשו מהנאשמים ערבות בנקאית עבור המכרזים בהם זכתה ובנוסף עיכבו את תשלומיהם לחברה תקופות של חודשים, מה שגרם לקריסה כלכלית שלהם.
  4. הנאשם טען כי בעבר העביר את הניכויים במועדם ועיקר המשבר הינו בשל עיכוב התשלומים ממוסדות המדינה שעמדו על סכומים מהותיים מגובה החוב. עוד טען כי ניסה להחיש את קבלת התשלומים אל מול הרשויות בכל דרך אפשרית, שיעבד את כל רכושו הפרטי כנגד ביטחונות לטובת הבנקים ואף הסתייע בהלוואות מהשוק האפור. בנוסף, ערב התמוטטות עסקיו נידחה ע"י פקיד שומה ניכויים כשניסה לפרוש את החובות.
  5. בית המשפט שוכנע כי במידה והכספים היו מועברים לנאשמת במועד הייתה הנאשמת מעבירה אותם למחלקת הניכויים במועד.
  6. נקבע כי: חובת רשויות השלטון, כלפי האזרח, לפעול בתום לב ובדרך מקובלת, מטילה עליהן חובה כפולה ומכופלת לשלם את חובותיהם במועד ולא להביא להתמוטטות עסקי האזרח.
  7. החומרה שבאי העברת ניכויים הינה בכך שבביצוע העבירה משלשל המעביד לכיסו כספים שאינם שלו ושולל כסף זה הן מהעובד והן מהאוצר לא שכך במקרה זה.
  8. עוד קבע בית המשפט:. אף אם העבירה בוצעה, הניכויים לא הועברו והנאשם היה מודע לכך והמחדל לא הוסר לא נראית כל חומרה במעשיהם ועל אף הודאתם לא היה מקום להגשת כתב האישום
  9. הנאשמים ישלמו קנס סמלי של 1 ש"ח כל אחד.
  10. הערתנו: דומה כי במקרה זה, לא הייתה סיבה להודאת הנאשמים באשמה, שכן הם יכלו לטעון ל-"הצדק סביר" לביצוע העברה.

כמו כן, דומה כי עד שיינתן מידע מלא בדבר הסיבה שבגינה קבע היועץ המשפטי לממשלה שלא להעמיד לדין את מר בייניש (בן זוגה של נשיאת בהמ"ש העליון), בעניין התזמורת הסימפונית ירושלים, בשל אי העברת ניכויים, אין מקום להעמיד אחרים לדין בשל אי העברת ניכויים כפי שכבר נקבע כבר בפסיקות קודמות באותו עניין.

הוסף למועדפים
הקש קוד אימות
לא רשומים אירועים לחודש אפריל
לא רשומים אירועים לחודש מאי
לא רשומים אירועים לחודש יוני