• הירשמו לערוץ יוטיוב  שלנו, ותוכלו לקבל עדכונים והתראות, לצפות בין היתר בהרצאות מוקלטות, מצגות, ראיונות לתקשורת ועוד ...

    להצטרפות והרשמה  לחץ כאן

     

     

  • סוגיות מיוחדות בהצהרות הון, הנחיות, טיפים, הוראות, הסברים מפורטים, התא המשפחתי, הלוואות ומתנות ממשפחה/חברים ועוד... 
    להרצאה מוקלטת מלאה – לחץ כאן

  • הרצאה מוקלטת ומצגת מקיפה בנושא פעילות עסקית - עצמאי או חברה ?


    לצפייה – 
    לחץ כאן

  • הרצאה מוקלטת ומצגת מקיפה בנושא מיסוי הכנסות בחו"ל (Relocation),  חידושי פסיקה וחקיקה, הכללים החדשים מיום 1.1.2018

    לצפייה - לחץ כאן

  • המהפכה הגדולה במיסוי הנדל"ן ומיסוי הכנסות מהשכרה למגורים ולדירות נופש בשנה האחרונה

    לצפייה בהרצאה המוקלטת ובמצגת המקיפה – לחץ כאן

true
דף הביתמדורים מקצועייםחשבונאות וכלכלהבין מקלטי המס של הישראלים קפריסין לוקסמבורג ואפילו ארה ב

בין מקלטי המס של הישראלים: קפריסין, לוקסמבורג ואפילו ארה"ב

03.03.2008

בין מקלטי המס של הישראלים:

קפריסין, לוקסמבורג ואפילו ארה"ב

באמצעות הקמת חברות בחו"ל ניתן לחסוך את מס החברות העומד בישראל על 27%. ואכן, עשרות אלפי חברות בבעלות חלקית או מלאה של תושבי ישראל פועלות במקלטי המס וחוסכות כסף רב. שני מומחים בנושא מבהירים כי מדובר בדרך כלל בפעילות חוקית, ולמרות זאת, רשות המסים מנסה להילחם בתופעה.

החברות הישראליות אינן יוצאות דופן בהשוואה לחברות האחרות בעולם שמחפשות מקלטי מס. הפעילות הזו גם חוקית. עם זאת, רשות המסים נוקטת בתקופה האחרונה במדיניות מחמירה של בדיקת הפעילות היזמית בחו"ל לשם מיסוייה.

"מקלט מס הוא לאו דווקא בלתי חוקי", אומר רו"ח אלי אליס, מומחה למיסוי בינלאומי מפירמת רואי החשבון BDO זיו האפט. "כשאנחנו מדברים על מקלטי מס צריך להבחין בין מקלטי מס קלאסיים - בדרך כלל איים שמעניקים פטור ממס על כל פעילות שלא מתבצעת באותו אי, לבין מקלטי מס מתוחכמים - בדרך כלל במדינות אירופיות בהן פעילות בינלאומית מקנה פטור ממס. האחרונים הם הרבה יותר מתוחכמים אך גם יותר יקרים, אלא שהם פחות מעוררים אנטגוניזם מצד מדינת המקור (למשל ישראל) ואז יש לה פחות תמריץ לחפש כיצד למסות אותך".

לדברי אליס, "על מקלטי המס הקלאסיים באמצעותם פועלים ישראלים, נמנות מדינות כמו קפריסין וגיברלטר ועל המתוחכמים נמנות מדינות כמו לוכסמבורג, הולנד ובמקרים מסוימים אפילו ארה"ב, אם יודעים כיצד להשתמש בפרצות שבחוק.

"למס הכנסה הישראלי יש כמה כלי נשק נגד מקלטי מס. הנפוץ הוא 'שליטה וניהול', כלי חוקי שמאפשר למס ההכנסה להתעלם מהיות המדינה שבה הוקמה החברה, מדינה זרה, ולראותה כישראלית ואז אתה למעשה לא חוסך מבחינה מס דבר".

עשרות אלפי חברות

גם עו"ד ורו"ח רמי אריה מדגיש כי אין מניעה חוקית לישראלים להקים חברות במדינות המשמשות מקלטי מס וכל תושב ישראל יכול להקים חברה בחו"ל בכל מדינה שירצה. "אין הכרח שתהיה זו מדינה שלישראל יש אמנת מס איתה", הוא מדגיש.

"הקושי החוקי", אומר אריה, "נוצר כאשר מנסים לעקוף את חוקי המס רק בשביל למנוע מהרווחים של הפעילות בחו"ל להגיע לישראל ורק כדי להתחמק ממיסוי בארץ".

לדבריו, "מדינות המשמשות מקלטי מס הן מדינות קטנות בדרך כלל אשר על מנת למשוך לקוחות עסקיים ולייצר מקומות תעסוקה, יצרו משטר מס שמתאפיין או באפס מס או באחוזי מס בודדים על רווחים של חברות שנרשמות בהן, מה שהופך את השימוש בשירותיהן לצורך הקמת החברות, מאוד נפוץ בעולם העסקי".

עד כמה נפוצה בקרב ישראלים התופעה של הקמת חברה במדינה שהיא מקלט מס?

"להערכתי יש עשרות אלפי חברות בבעלות חלקית או מלאה של תושבי ישראל. האופי הישראלי היזמי הוא כזה שהרבה מאוד ישראלים פועלים בחו"ל, רבים מהם גם באמצעות מקלטי מס. למעשה אני מעריך שרוב הפעילות של עסקים בחו"ל מתבצעות באופן הזה, כולל של חברות גדולות וקונצרנים גדולים בארץ. היתרון של המדינות הללו לישראלים מתבטא גם בהיותן ניטרליות, גם באפשרות שהן מעניקות לפעמים להסוות את הזהות הישראלית וגם ביכולת להתחמק מתשלום מס".

מהם מקלטי המס הפופולריים בקרב ישראלים?

"המדינות הנפוצות המשמשות כמקלטי מס עבור ישראלים הן: קפריסין, איי הבתולה הבריטיים, ליכטנשטיין וגיברלטר.

"בקפריסין, מאז ההצטרפות לאיחוד האירופי שיעור מס החברות עומד על 10% בלבד ובמקרים מסוימים לתושבי חוץ יש פטור מלא ממסים. בגיברלטר שיעור מס החברות עומד על 300 פאונד בשנה בלבד, ומכיוון שהיא מושבה בריטית מוכרת, ההתייחסות אליה נוחה יותר בעיני שלטונות בריטניה ובעיני מדינות שאר אירופה. לכן חברות ישראליות רבות במיוחד חברות הימורים רשומות שם.

"באיי הבתולה הבריטיים, באיי קיימן ובאי מאן אין בכלל מס חברות אלא רק אגרה שנתית של 1,500 דולר. ליכטנשטיין מציעה משטר מס מאוד נוח וגם קרבה גיאוגרפית למדינות אירופיות רבות (גרמניה אוסטריה ושוויץ)".

מה עושה רשות המסים בישראל נגד התופעה?

"באמצעות הקמת חברות בחו"ל ניתן לחסוך את מס החברות העומד בישראל על 27%. כדי להתמודד עם הנושא, רשות המסים נוקטת בתקופה האחרונה במדיניות מחמירה של בדיקת הפעילות היזמית בחו"ל כדי למסות אותה. רפורמת המיסוי הבינלאומי אף קבעה תנאים למיסוי חברות גם מחוץ לישראל למשל חברות שכל הכנסותיהן פאסיביות או חברות שיש זהות בין בעליהן לבין פעילותן (כמו מרצים, ספורטאים ועוד). לכן, כל הנושא של תכנון מס ומקלטי מס ככל שהוא חוקי הוא בהחלט נמצא תחת פיקוח צמוד של רשויות המס".

נכתב ע"י נעמה סיקולר ופורסם ב- Y-Net ביום 29.2.2008 (לחץ לקישור לכתבה)

הוסף למועדפים
הקש קוד אימות
לא רשומים אירועים לחודש אפריל
לא רשומים אירועים לחודש מאי
לא רשומים אירועים לחודש יוני