• הירשמו לערוץ יוטיוב  שלנו, ותוכלו לקבל עדכונים והתראות, לצפות בין היתר בהרצאות מוקלטות, מצגות, ראיונות לתקשורת ועוד ...

    להצטרפות והרשמה  לחץ כאן

     

     

  • סוגיות מיוחדות בהצהרות הון, הנחיות, טיפים, הוראות, הסברים מפורטים, התא המשפחתי, הלוואות ומתנות ממשפחה/חברים ועוד... 
    להרצאה מוקלטת מלאה – לחץ כאן

  • הרצאה מוקלטת ומצגת מקיפה בנושא פעילות עסקית - עצמאי או חברה ?


    לצפייה – 
    לחץ כאן

  • הרצאה מוקלטת ומצגת מקיפה בנושא מיסוי הכנסות בחו"ל (Relocation),  חידושי פסיקה וחקיקה, הכללים החדשים מיום 1.1.2018

    לצפייה - לחץ כאן

  • המהפכה הגדולה במיסוי הנדל"ן ומיסוי הכנסות מהשכרה למגורים ולדירות נופש בשנה האחרונה

    לצפייה בהרצאה המוקלטת ובמצגת המקיפה – לחץ כאן

true
דף הביתמדורים מקצועייםמיסוי בינלאומירלוקיישן - הגירה מישראל וחזרההממשלה אישרה את ההקלות במיסוי לעולים חדשים ותושבים חוזרים

הממשלה אישרה את ההקלות במיסוי לעולים חדשים ותושבים חוזרים

27.05.2008

הממשלה אישרה את ההקלות במיסוי

לעולים חדשים ותושבים חוזרים

מיסים ועסקים

ועדת השרים לענייני חקיקה אישרה השבוע רפורמה רחבה במיסוי המעניקה הטבות והקלות חסרות תקדים לעולים חדשים ותושבים חוזרים . הרפורמה גובשה על ידי רשות המיסים במשרד האוצר ומשרד הקליטה .

ההקלות שאושרו כוללות , בין השאר , מתן פטור ממיסוי ומדיווח לתקופה של עשר שנים על נכסים והכנסות שמקורם מחוץ לישראל . ההקלות יחולו על כל סוגי ההכנסות , החלמהכנסות מריבית ומדיווידנד שמקורן בחו " ל , הכנסות משכירות , משלח יד ומשכורות מעבודה נוספת , הכנסות מעסק וכלה ברווחי הון במכירת נכסים מחוץ לישראל .

מטרת הרפורמה היא לעודד עלייה לישראל ולהשיב הביתה מאות אלפי ישראלים החיים בחו " ל , תוך הסרת חסמי מס משמעותיים. באמצעות הרפורמה ניתן יהיה לעודד השקעותבישראל ולהחזיר הון אנושי משמעותי ובכך לתרום לפיתוח חוסנה הכלכלי והחברתי של ישראל .

התוכנית ביזמת משרד הקליטה ורשות המיסים גובשה במסגרת פרויקט " חוזרים הביתה ב 60- לישראל " שמוביל משרד הקליטה. במסגרת המבצע מעניק המשרד לישראלים החוזרים מחו " ל סל הטבות כלכליות בתחומי תעסוקה ומסיר עבורם חסמים כלכליים נוספים בתחום ביטוח הבריאות .

פרטי התוכנית המוצעת , גובשו בחודשים האחרונים על ידי צוות משותף בראשות מנכ " ל משרד הקליטה , ארז חלפון , וסמנכ " ל בכיר לעניינים מקצועיים ברשות המיסים רו " ח גידי בר - זכאי והוצגו לשר האוצר על ידי מנהל רשות המיסים , יהודה נסרדישיועיקריה הם:

1 . הענקת פטור ממס לכל סוגי מקורות ההכנסה בחו " ל לתקופה של 10 שנים

ע " פ המצב היום , ניתן פטור ממס למשך 5 שנים רק על הכנסות פאסיביות מנכסים שרכש בחו " ל (ריבית , דיווידנד , קיצבה , תמלוגים ודמי שכירות) ; וכן זכאות לפטור למשך 4 שנים על הכנסות מעסקים ובתנאי שהיו בבעלותו לפחות 5 שנים טרם עלייתו. עם זאת ובמקביל , קובע הדין הקיים פטור ממס למשך 10 שנים , על הכנסות ממימוש הנכסים וההשקעות בחו " ל שהניבו את אותן הכנסות פטורות . מוצע לקבוע באופן אחיד רחב וברור , פטור לכלל הכנסותיו של העולה , המופקות מחוץ לישראל , למשך 10 שנים מיום עלייתו לישראל , באופן שיכלול את כל הכנסותיו , בין אם מקורן במימוש נכסים והשקעות בחו " ל , ובין אם מקורן בהכנסות שוטפות שהופקו מחוץ לישראל .

2. הרחבת ההקלות במיסוי לתושבים חוזרים

קביעת מעמד מיסויי חדש "תושב חוזר שיסווג כעולה לצורכי מס הכנסה " למי ששהה מחוץ לישראל לפחות 10 שנים מהמועד שעזב . מעמד זה ירחיב את ההקלות ממס הניתנות כיום לתושב חוזר וישווה אותם להקלות המוענקות לעולה חדש . כדי לעודד חזרתם של ישראלים במסגרת מבצע משרד הקליטה לשנת ה-60, מוצע לקבוע , כהוראת שעה , כי בין השנים 2008-2009 התקופה שתזכה את היחיד להיחשב "כעולה לצרכי מס הכנסה", תעמוד על 5 שנים בלבד , במידה ונחשב תושב חוץ ביום 1 בינואר 2008

3. קביעת מסלול התאקלמות

מתן תקופת הסתגלות בת שנה אחת ממועד הגעתו ארצה של היחיד אשר בה , לבקשתו , לא יחשב תושב ישראל לצרכי מס הכנסה . לאחר תקופת הסתגלות זו , יוכל היחיד לקבל החלטה מושכלת לגבי מקום מושבו .

4. קביעת פטור ממס לחברות המנוהלות על ידי עולה

חברות הנשלטות על ידי עולים לא יסווגו כחברות תושבות ישראל רק בשל עליית בעלי מניותיהם לישראל . מטרת הוראה זו הנה להסיר את חוסר הוודאות של יחידים שבחרו לעלות ארצה בשאלה האם החברה בה מחזיקים הפכה תושבת ישראל ומשכך כפופה למס בישראל . כך שלמעשה יוכלו להפיק הכנסות הפטורות על פי הכללים גם במסגרת חברות בשליטתם , הפועלות בעולם כולו בכפוף לכך שההכנסות אינן מופקות בישראל .

5. קביעת פטור מחובת הדיווח על הכנסה שמקורה בחו " ל :

היחידים והחברות שבשליטתם , לא יהיו חייבים בדיווח על ההכנסות שנהנות מהפטור . יצוין כי , הכנסותיהם של העולים והתושבים החוזרים מפעילות בישראל והשקעות בנכסים ישראליים , שיופקו לאחר עלייתם / חזרתם יהיו חייבים בדיווח ויתחייבו במס בהתאם להוראות החוק הרגילות . עם אישור הממשלה תובא ההצעה לאישור הכנסת עוד במושב הקרוב ותחולתה תהיה מה - 1 בינואר 2008 .

מצ"ב טבלה מסכמת את הדין הקיים לעומת הדין המוצע:

סוג ההקלה

הדין הקיים

התוכנית המוצעת

סטטוס

עולה חדש

תושב חוזר

עולה חדש ותושב חוזר שייחשב לעולה

פטור ממס על הכנסות

פאסיביות

5 שנים

5 שנים

10 שנים

פטור ממס על רווחי הון

10 שנים

10 שנים

10 שנים

פטור ממס על הכנסות

מעסק

4 שנים

X

10 שנים

פטור ממס על הכנסות

ממשלח יד ומעבודה

X

X

10 שנים

תחולה גם לגבי נכסים או פעילויות חדשות

X

X

כן

מסלול התאקלמות

X

X

כן

הקלה במבחן "השליטהוהניהול"

X

X

כן

פטור מחובת גילוי ודיווח

X

X

כן

דוגמאות ליישום ההטבות במס לתושבים חוזרים:

1. אלון הינו מהנדס תוכנה שסיים את לימודיו בטכניון בשנת 1998. בתום לימודיו החל לעבוד בחברה ישראלית העוסקת בפיתוח תוכנות לשימוש במגזר העסקי. בשנת 2002 התפטר אלון מעבודתו בישראל ועבר , יחד עם חברתו אלונה , להתגורר בארה " ב . אלון החל לעבוד בחברה אמריקאית בתחום דומה לתחום בו עבד בישראל . במהלך שהייתו בחו " ל נשא אלון את חברתו אלונה לאשה ובני הזוג חסכו את כספי המשכורת שהרוויחו בארה " ב במספר אפיקים כגון תכניות חסכון , ני " ע סחירים ואף השקיעו בחברה אמריקאית פרטית העוסקת בפיתוח פטנט ייחודי לטיהור מים מלוחים . במהלך שנת 2008 מתכננים בני הזוג לשוב ארצה .

הוראות החוק המוצעות בהתאם לתיקון המוצע ובמסגרת הוראת שעה בני הזוג יחשבו כ " תושב חוזר שנחשב כעולה לצרכי מס הכנסה " היות ונכון ליום 1 בינואר 2008 נחשבים תושבי חוץ ששהו מחוץ לישראל 5 שנים רצופות. בני הזוג יוכלו לפנות לפקיד השומה במקום מגוריהם בישראל ולבקש "שנת התאקלמות", בה לא יחשבו תושבי ישראל לצרכי מס , על מנת שיוכלו לבחון חזרתם ארצה במהלך אותה שנה . מעבר לשנה זו , ובמשך 9 שנים נוספות , יהנו בני הזוג מפטורים ממס על הכנסותיהם שינבעו מריבית , דיבידנד , ורווחי הון מנכסים שבבעלותם ואשר מקורם מחוץ לישראל . כמו כן במידה וימכרו את החזקותיהם בחברה האמריקאית בה השקיעו יהנו מפטור ממס עד לתום 10 השנים ממועד חזרתם ארצה (10 השנים כוללות את שנת ההתאקלמות).

2. תמיר הנו רופא מנתח אשר סיים את לימודיו באוניברסיטת תל אביב בשנת1995. בתום שנת 2003 עזב תמיר, ביחד עם אשתו רחל את ישראל ועבר להתגורר בספרד . בהגיעם לספרד החל תמיר לעבוד בבית חולים בברצלונה ולהתמחות אצל ד " ר פרננדז מומחה ברפואת עיניים . בכדי לעבור התמחות אצל ד " ר פרננדז נדרש כי המתמחה יעבוד בבית החולים תקופה של 10 שנים מתום ההתמחות . לאחר 4 שנות התמחות המשיך תמיר לעבוד בבית החולים שבספרד ובמקביל פתח ביחד עם רופא מקומי קליניקה פרטית . רחל הקימה עסק לממכר חפצי אומנות . כעבור 7 שנים נוספות במהלכן נולדו לבני הזוג (בשעה טובה) שתי בנות , ולאחר ששהו בספרד בסה " כ 11 שנים , גברו געגועיהם למדינת ישראל וגמלה ההחלטה בליבם לשוב ארצה יחד עם משפחתם . היות ותקופת מחויבותו לבית החולים טרם הסתיימה , הושגה הסכמה על פיה , תמיר ימשיך לעבוד בבית החולים 3 משמרות בשבוע שירוכזו בימים ב'-ד'. כמו כן החליט תמיר להמשיך ולהפעיל את הקליניקה שלו בספרד . תמיר ומשפחתו חזרו לישראל בתחילת שנת 2013 ומאותו מועד הוא הועסק בבית חולים הדסה עין כרם כמומחה לרפואת עיניים . בשנת 2015 מכרה רחל את זכויותיה בעסק לממכר חפצי אומנות ובתמורה שקיבלה הקימה עסק דומה בישראל .

הוראות החוק המוצעות בהתאם לתיקון המוצע , בשנת 2013 יחשבו תמיר ורחל כ " תושב חוזר שנחשב כעולה " שכן שהו מחוץ לישראל 10 שנים מתוכם 8 שנים בהן נחשבו כתושב חוץ . הם יוכלו לפנות לפקיד השומה במקום מגוריהם בישראל ולבקש "שנת התאקלמות", בה לא יחשבו כתושב ישראל לצרכי מס , על מנת שיוכלו לבחון חזרתם ארצה , וקליטת משפחתם (לרבות השתלבות הבנות במסגרות החינוך) במהלך אותה שנה . מעבר לשנה זו , ובמשך 9 שנים נוספות , ייהנה תמיר מפטור ממס על הכנסותיו מהמשכורת שיתקבלו מבית החולים בספרד , בגין עבודתו שם , וכן על חלקו ברווחי הקליניקה הפרטית שבספרד . כמו כן ובמהלך שנות הפטור , לא תחול על תמיר חובת דיווח בישראל על הכנסותיו כאמור הנחשבות פטורות ממס . הכנסותיו ממשכורת מעבודתו בבית החולים הדסה עין כרם יתחייבו במס מלא בישראל . רחל תהנה מפטור ממס על רווח ההון ממכירת העסק שלה בספרד בעוד שהעסק החדש שהקימה בישראל יתחייב במס מלא .

3. מייקל הנו יהודי חרדי המתגורר מיום היוולדו בברוקלין שבניו יורק . בשנת 2008, בהגיעו לגיל 70 ,החליטו מייקל ומשפחתו לעלות ארצה ולהעתיק את מקום מושבם לישראל . מייקל הנו עורך דין מצליח אשר בבעלותו חברה תושבת איי הבהאמס המעניקה שירותי יעוץ לתושבי קנדה וארה " ב . בין יתר נכסיו של מייקל מבנה דירות בלוס אנג ' לס, 20% מחברה להובלות ופטנט רשום אותו העניק לחברת מייקרופלאזמה , תמורת תשלום שנתי בסך מליון דולר .

הוראות החוק המוצעות

בהתאם לתיקון המוצע , יחשבו מייקל ומשפחתו בשנת 2008 תושבי ישראל לראשונה . בני המשפחה יוכלו לפנות לפקיד השומה במקום מגוריהם בישראל ולבקש "שנת התאקלמות", בה לא יחשבו תושבי ישראל לצרכי מס , על מנת שיוכלו לבחון עלייתם ארצה במהלך אותה שנה . מעבר לשנה זו , ובמשך 9 שנים נוספות יהנה מייקל מפטור ממס על הכנסותיו ממשכורת שיתקבלו מחברת הייעוץ , בגין עבודתו ככול שהיא מבוצעת בחו " ל . כן , יהנה מפטור ממס בגין הכנסותיו , שהופקו מחוץ לישראל , מדמי שכירות , דיבידנד , רווחי הון , ריבית והכנסות מתמלוגים מחברת מייקרופלאזמה . בהתאם לתיקון המוצע , הוראות הפקודה בעניין חברת משלח יד זרה לא יחולו על חברת הייעוץ ולפיכך חלקו ברווחי החברה לא יחשבו כאילו הופקו בישראל . יצוין כי בהתאם לתיקון המוצע ובתקופת ההטבות לא ייקבע כי החברות הזרות שבבעלות מייקל נשלטות ומנוהלות בישראל ועל כן לא תחשבנה תושבות ישראל . במהלך שנות הפטור לא תחול על מייקל חובת דיווח בישראל על הכנסותיו מחוץ לישראל אשר נחשבות פטורות ממס . מייקל יתחייב במס מלא על הכנסות מהשקעות ופעילות שיבצע בישראל .

4. רינת הנה ייזמית היי טק וממציאת פטנטים מוכשרת אשר במהלך השנים האחרונות מכרה 2 חברות הזנק ( start-up ). רינת המציאה פטנט נוסף והחליטה כי תירשום אותו בחברה תושבת קפריסין שתהה בבעלותה המלאה . לשם ניהול החברה החליטה רינת בשנת 2002 להעתיק את מקום מגוריה לצרפת . כעבור 7 שנים הבינה רינת כי מכירת החברה הקפריסאית מתעכבת . בינתיים הוריה ואחיה בישראל מבקשים כי תשוב ארצה . רינת החליטה כי תחלק את חייה בין צרפת לישראל באופן שבו במהלך שבוע אחד בכל חודש תמשיך לעבוד בחברה ובשאר הזמן תשהה בישראל , בה תקים את ביתה החדש ותחפש את בחיר ליבה .

הוראות החוק המוצעות

בהתאם לתיקון המוצע ובמסגרת הוראת שעה רינת תיחשב כתושב חוזר שנחשב כעולה לצרכי מס הכנסה , היות ונכון ליום 1 בינואר 2008 נחשבה לתושבת חוץ ושהתה מחוץ לישראל 5 שנים רצופות . רינת תוכל לפנות לפקיד השומה במקום מגוריה בישראל ולבקש "שנת התאקלמות",בה לא תיחשב תושב ישראל לצרכי מס , על מנת שתוכל לבחון חזרתה ארצה במהלך אותה שנה . מעבר לשנה זו , ובמשך 9 שנים נוספות תהנה מפטורים ממס על הכנסותיה שיופקו מחוץ לישראל שינבעו מריבית , דיבידנד , ורווחי הון מנכסים שבבעלותה ואשר מקורם מחוץ לישראל . כן תהנה מפטור ממס בגין רווח הון ממכירת החברה הקפריסאית אם תעשה כן בתקופה של 10 שנים ממועד חזרתה ארצה (לאחר 10 השנים רווח ההון יחושב באופן לינארי כקבוע בחוק בנוסחו היום). יצוין כי בהתאם לתיקון המוצע ובתקופת ההטבות לא ייקבע כי החברה הזרה שבבעלותה נשלטת ומנוהלת בישראל ועל כן לא תחשב תושבת ישראל . כמו כן במהלך שנות הפטור לא תחול עליה חובת דיווח בישראל על הכנסותיה מחוץ לישראל אשר נחשבות פטורות ממס . כל העסקים והחברות הישראליים שתקים בישראל מיום עלייתה יתחייבו במס מלא על פעילותם השוטפת וכן על רווחי ההון שיופקו בעת מכירתם.

הוסף למועדפים
הקש קוד אימות
לא רשומים אירועים לחודש אפריל
לא רשומים אירועים לחודש מאי
לא רשומים אירועים לחודש יוני