• הירשמו לערוץ יוטיוב  שלנו, ותוכלו לקבל עדכונים והתראות, לצפות בין היתר בהרצאות מוקלטות, מצגות, ראיונות לתקשורת ועוד ...

    להצטרפות והרשמה  לחץ כאן

     

     

  • סוגיות מיוחדות בהצהרות הון, הנחיות, טיפים, הוראות, הסברים מפורטים, התא המשפחתי, הלוואות ומתנות ממשפחה/חברים ועוד... 
    להרצאה מוקלטת מלאה – לחץ כאן

  • הרצאה מוקלטת ומצגת מקיפה בנושא פעילות עסקית - עצמאי או חברה ?


    לצפייה – 
    לחץ כאן

  • הרצאה מוקלטת ומצגת מקיפה בנושא מיסוי הכנסות בחו"ל (Relocation),  חידושי פסיקה וחקיקה, הכללים החדשים מיום 1.1.2018

    לצפייה - לחץ כאן

  • המהפכה הגדולה במיסוי הנדל"ן ומיסוי הכנסות מהשכרה למגורים ולדירות נופש בשנה האחרונה

    לצפייה בהרצאה המוקלטת ובמצגת המקיפה – לחץ כאן

true
דף הביתמדורים מקצועייםחשבונאות וכלכלההטבות לעובדים עבור הסכמתם לפגיעה בזכותם הקניינית במקום העבודה הינן הכנסה הונית

הטבות לעובדים עבור הסכמתם לפגיעה בזכותם הקניינית במקום העבודה-הינן הכנסה הונית

01.06.2008

הטבות לעובדים עבור הסכמתם לפגיעה בזכותם הקניינית

במקום העבודה הינן הכנסה הונית שתמוסה

כרווח הון ופטורה מחבות ביטוח לאומי

רמי אריה עו"ד רו"ח

ביום 11.05.2008 קבע בית הדין האזורי לעבודה בירושלים ב10134/06 בנק המזרחי ובנק טפחות נ' בטוח לאומי כי הכנסת עובדים מהטבה שניתנה להם במסגרת ההפרטה אינה הכנסת עבודה, אלא רווח הון, הפטור מתשלום דמי ביטוח לאומי ומס בריאות. מועד המיסוי הינו המועד בו מסתיימת תקופת חסימת המניות, היינו תקופת ההפקדה בידי הנאמן. להלן תקציר פסק הדין:

1. בשנת 1998 ביקשה המדינה לבצע הפרטה של בנק המזרחי. בין מס הכנסה לבין בנק המזרחי נערך הסכם באשר לאופן הצעת המכר של מניות התובעים לעובדים. הצדדים נחלקו לעניין חבות ההטבה בתשלום ביטוח לאומי.

2. הבנק טען כי נקבע שעל התובעים לשלם דמי הביטוח הלאומי לשנים 2003-2001, בעת מכירת המניות על ידי העובדים בהסכמת הבנק, הנהלת הבנק החליטה להחיל על ההטבה את הסדר המס עפ"י סעיף 102 לפקודת מס הכנסה, בנוסחו לפני תיקון 132 לפקודה, אשר ניסוב על מסלול מיסוי הוני בלבד.

3. המוסד לביטוח לאומי טען, הכנסה היא פירותית, הכנסה מעבודה, הן בהתאם לסעיף 2(2) לפקודת מס הכנסה, והן בהתאם לסעיף 102 לפקודה. אמנם העובד מקבל את פרי עמלו בנכסים שהם הוניים באופיים (עצים), אך אין בכך כדי לשנות את אופי ההכנסה שלו מפירות העץ, אשר הייתה ונותרה הכנסה עבודה הנובעת מיחסי עובד מעביד.

4. בית המשפט קבע, כי לפי העיקרון המקובל בדיני העבודה, הרי לעובדים יש גם "זכות קניינית" במקום עבודתם. כאשר מעביד פוגע בזכות קניינית זאת, כגון: כאשר הוא רוצה להפריט את מקום העבודה ולגייס משקיע חיצוני, הרי הפיצוי שישולם לעובדים יהווה רווח הוני החייב במס הכנסה בשיעור של 20% בלבד (במקום מס שולי עד 47% מההכנסה) בידי העובד ופטור מביטוח לאומי.

היות ודמי הביטוח הלאומי הינם בגדר תשלום שהולך לאחר תשלום מס הכנסה. הרי קביעת הפיצוי המשולם לעובדים כרווח הון לצורכי מס הכנסה ממילא גורמת פטור מחבות בביטוח לאומי על הכנסה זו, היות וביטוח לאומי חל רק על הכנסה שמקורה בסעיף 2 לפקודת מס הכנסה ולא על רווחי הון.

5. לענייננו מציין בית הדין, כי בהקצאות שנתנו ממועד תיקון 132 לפקודת מס הכנסה בו תוקן סעיף 102, ישנם שני מסלולים להקצאת מניות.

באמצעות נאמן, שם ניתן לבחור בין מסלול מיסוי הוני לבין מסלול מיסוי פירותי. מימוש הטבה טרם שנתיים מיום שהופקדו בידי הנאמן, תביא לכך שהכנסתו של עובד תחשב בכל מקרה לפירותית.

הקצאה שאינה באמצעות נאמן, שאז המיסוי יהיה פירותי.

6. אשר על כן, הקצאה במסלול ההוני מהווה טובת הנאה לעובד הדומה לפיצוי בשל זכות קניינית שיש לו במקום עבודתו ולכן מאפשרת לעובד לשלם מס רווחי הון בשיעור של 20% בלבד על ההטבה שבאופציות ולהיות פטור מביטוח לאומי עליה. המסקנה הנובעת מפסק הדין זה היא כי במקרה של תשלום ממעביד לעובד במישור של פיצוי חד-פעמי בגין ויתור של עובד על תביעה אפשרית כנגד מעבידו, בשל זכויותיו הקנייניות למקום עבודתו בעת החלפת המעביד או מכירת החברה המעבידה לבעל שליטה אחר - יהווה הכנסה הונית הזכאית למס רווחי הון ופטור מביטוח לאומי.

הוסף למועדפים
הקש קוד אימות
 
לא רשומים אירועים לחודש אפריל
לא רשומים אירועים לחודש מאי
לא רשומים אירועים לחודש יוני