• הירשמו לערוץ יוטיוב  שלנו, ותוכלו לקבל עדכונים והתראות, לצפות בין היתר בהרצאות מוקלטות, מצגות, ראיונות לתקשורת ועוד ...

    להצטרפות והרשמה  לחץ כאן

     

     

  • סוגיות מיוחדות בהצהרות הון, הנחיות, טיפים, הוראות, הסברים מפורטים, התא המשפחתי, הלוואות ומתנות ממשפחה/חברים ועוד... 
    להרצאה מוקלטת מלאה – לחץ כאן

  • הרצאה מוקלטת ומצגת מקיפה בנושא פעילות עסקית - עצמאי או חברה ?


    לצפייה – 
    לחץ כאן

  • הרצאה מוקלטת ומצגת מקיפה בנושא מיסוי הכנסות בחו"ל (Relocation),  חידושי פסיקה וחקיקה, הכללים החדשים מיום 1.1.2018

    לצפייה - לחץ כאן

  • המהפכה הגדולה במיסוי הנדל"ן ומיסוי הכנסות מהשכרה למגורים ולדירות נופש בשנה האחרונה

    לצפייה בהרצאה המוקלטת ובמצגת המקיפה – לחץ כאן

true
דף הביתמדורים מקצועייםדיני עבודהקרן גמל, פנסיה, השתלמותמשרד האוצר מטיל גזירות על הציבור וקופות הגמל שותקות

משרד האוצר מטיל גזירות על הציבור וקופות הגמל שותקות

10.06.2008

משרד האוצר מטיל גזירות על הציבור וקופות הגמל שותקות

אמיר גבאי, רו"ח

אף אחד לא טורח לספר לעשרות אלפי עובדים במשק אשר עזבו מקום עבודתם מחודש ינואר 2008 ועד היום, כי במידה וישאירו בקופת הגמל את כספי פיצויי הפיטורים שלהם כשהם "נזילים" לכאורה לאחר שנוכה מהם מס הכנסה, הם לא יוכלו למשוך את כספי פיצויי הפיטורים בסכום חד פעמי (חלקם או כולם) במועד מאוחר יותר, אלא רק כקצבה.

כאמור ביום 23 בינואר 2008 התקבל בכנסת, תיקון 3 לחוק הפיקוח על שירותים פיננסיים (קופות גמל) אשר קבע בין היתר כי משיכת כספים בידי עמית מ"קופת גמל לא משלמת לקצבה" (שמה החדש של קופת גמל), למעט משיכה של כספים ממרכיב הפיצויים תיעשה רק באמצעות העברתם ל"קופת גמל משלמת קצבה".

במילים פשוטות אומר לנו המחוקק – כי להבדיל מכספי פיצויי פיטורים אותם נוכל למשוך בסכום חד פעמי, את יתרת הכספים (חלק התגמולים), חלקם או כולם (בהתאם לתקנות) נוכל לקבל בדרך של קצבה חודשית. עד כאן התמונה הייתה ברורה.

מיד לאחר שהתקבל בכנסת תיקון 3 לחוק קופות הגמל, אישרה הכנסת תיקון נוסף והפעם לתקנות מס הכנסה. מקריאת התקנות עולה כי גם לאחר התיקון, עובד עדיין רשאי, בין היתר, להשאיר את הפיצויים המגיעים לו באותה קופת הגמל ולמשוך סכומים בכל עת שיבחר ללא זכות להפקיד לחשבון כספים נוספים או להעביר את כל סכום הפיצויים המגיעים לו לחשבון עמית עצמאי בקופת הגמל ובתנאי שסכום הפיצויים שיישאר בקופה או שיועבר לקופת גמל אחרת יהיה הסכום שנותר לאחר תשלום המס המגיע מן העובד לפי הנחיות מס הכנסה...גם כאן, התמונה עדיין הייתה ברורה.

ואולם, ביום 15 באפריל 2008 שלח משרד האוצר מכתב למנהלי קופות הגמל בו "קבע" בין היתר כי העברת כספי פיצויי פיטורים שמבקש עובד, במועד עזיבת מקום העבודה, להעביר לחשבון עמית עצמאי בקופת הגמל לפי תקנות מס הכנסה מהווה למעשה "הפקדה חדשה" ולפיכך מאחר ולכאורה בוצעה ההפקדה החדשה לאחר ינואר 2008, את אותם כספי פיצויי הפיטורים ה"נזילים" עליהם שולם כבר המס, את חלקם או כולם יוכל העובד למשוך רק כקצבה.

מה הבעיה ?

· עובד העוזב מקום עבודה או פורש לפנסיה במקרים רבים מעוניין להשאיר בקופת הגמל שלו את כספי פיצויי הפיטורים אותם הוא רשאי היה למשוך ביום שעזב מקום עבודתו, על מנת שסכום כסף זה יעמוד לרשותו בעתיד כחסכון נזיל, הניתן למשיכה חד פעמית בעת הצורך ואולם כיום, לטענת האוצר, עובד אשר בחר להשאיר את פיצויי הפיטורים בקופת הגמל יוכל למשוך בעתיד את הכספים, חלקם או כולם, רק כקצבה.

· באופן מעשי, נוצר מצב בו העובד עשוי לשלם מס פעמיים, פעם אחת שילם מס על כספי פיצויי הפיטורים בעת שעזב את מקום עבודתו ופעם שנייה הוא עשוי לשלם מס על אותם הכספים כאשר יקבל אותם כקצבה חודשית.

· מה העובד יכול לעשות ? חלק מהעובדים יכולים לבצע "רצף זכויות פיצויים" ובכך להימנע מהפיכת הכספים לקצבה, אולם רק במידה וממשיכים הם לעבוד. ומה לגבי אותם עובדים הפורשים לפנסיה ואינם ממשיכים לעבוד ? בהקשר זה נדגיש כי רשות המסים מאז ינואר האחרון ועד היום, בכל מקרה, אינה מאשרת לאלפי עובדים בקשות ל"רצף זכויות פיצויים" בתואנה כי צפוי תיקון נוסף והפעם.. לפקודת מס הכנסה.

· הנחייה זו של האוצר עומדת בניגוד מוחלט למטרתו המקורית של תיקון 3 לחוק קופות הגמל. הרי, התיקון נחקק ביוזמת משרד האוצר בטענה כי הציבור אינו חוסך מספיק כסף לתקופת הפנסיה. אולם מה יעשו העובדים עכשיו ? עובדים רבים אשר יגלו את מה שמסתירים מהם מזה מספר חודשים.. כי את כספי פיצויי הפיטורים יכולים הם למשוך בסכום חד פעמי רק במועד עזיבת מקום העבודה, יבחרו הם למשוך את הכספים ולא להמשיך לחסוך אותם בקופת הגמל לטווח ארוך.

· ומה לגבי קופות הגמל ? למרות כל פניותיי הרבות בחודשים האחרונים למנהלי קופות הגמל, לפעול למען ביטול הגזירה שהטיל האוצר על הציבור, הן בחרו לנקוט בקשר של שתיקה, הרי הנחיות האוצר מסייעות בידיהן "להלאים" את הכספים של הציבור בכך שהעובד לא יכול למשוך את כספי פיצויי הפיטורים בסכום חד פעמי במידה ולא עשה זאת ביום שעזב מקום עבודתו.

· האם הנחיית האוצר למנהלי קופות הגמל חוקית ? לעניות דעתי כל עוד מדובר בהנחיה או בפרשנות של חוק ותקנות, היא ניתנת לסתירה ולפיכך על ציבור החוסכים לפעול בהקדם לביטול הגזירה.

· מה עשוי לקרות בקרוב מאוד ? לעניות דעתי, אלפי עמיתים יתבעו את קופות הגמל אשר הפכו את כספיהם לקצבה ללא קבלת אישורם בכתב לביצוע הפעולה ביום שעזבו את מקום עבודתם.

מאמר זה אין בו כדי להכיל את כל הנושאים הקשורים לתקנות קופות גמל, פנסיה ומס הכנסה והוא מובא כאן להמחשה בלבד. שום אינפורמציה המופיעה במאמר אינה מהווה המלצה לביצוע או אי ביצוע מהלך כלשהו. מחובתך להתייעץ לפני כל פעולה.

מאמר זה מנוסח בלשון זכר אך פונה לנשים ולגברים כאחד.

הכותב הוא רו"ח, מומחה למיסוי ופרישה, מנכ"ל B4 - יועצי פרישה בע"מ, עורך אתר האינטרנט : http://www.prisha.co.il

הוסף למועדפים
הקש קוד אימות
 
לא רשומים אירועים לחודש אפריל
לא רשומים אירועים לחודש מאי
לא רשומים אירועים לחודש יוני