• הירשמו לערוץ יוטיוב  שלנו, ותוכלו לקבל עדכונים והתראות, לצפות בין היתר בהרצאות מוקלטות, מצגות, ראיונות לתקשורת ועוד ...

    להצטרפות והרשמה  לחץ כאן

     

     

  • סוגיות מיוחדות בהצהרות הון, הנחיות, טיפים, הוראות, הסברים מפורטים, התא המשפחתי, הלוואות ומתנות ממשפחה/חברים ועוד... 
    להרצאה מוקלטת מלאה – לחץ כאן

  • הרצאה מוקלטת ומצגת מקיפה בנושא פעילות עסקית - עצמאי או חברה ?


    לצפייה – 
    לחץ כאן

  • הרצאה מוקלטת ומצגת מקיפה בנושא מיסוי הכנסות בחו"ל (Relocation),  חידושי פסיקה וחקיקה, הכללים החדשים מיום 1.1.2018

    לצפייה - לחץ כאן

  • המהפכה הגדולה במיסוי הנדל"ן ומיסוי הכנסות מהשכרה למגורים ולדירות נופש בשנה האחרונה

    לצפייה בהרצאה המוקלטת ובמצגת המקיפה – לחץ כאן

true
דף הביתמדורים מקצועייםמיסוי מקרקעיןכללים ומאמרים במיסוי מקרקעיןפטור למוסד ציבורי במכירת נכס מקרקעין יינתן רק לנכס ששימש את המוסד ב מישרין

פטור למוסד ציבורי במכירת נכס מקרקעין יינתן רק לנכס ששימש את המוסד ב-"מישרין"

13.07.2008

פטור למוסד ציבורי במכירת נכס מקרקעין יינתן רק לנכס

ששימש את המוסד ב-"מישרין"

רמי אריה עו"ד רו"ח

 

ביום 10.07.2008 קבעה ועדת הערר ב9031/08 בית הכנסת אליהו הנביא נ' מנהל מס שבח  כי לצורך קבלת הפטור על ידי מוסד ציבורי במכירת נכס מקרקעין על הנכס לשמש את המוסד עצמו במישרין, שימוש של עובד מטעם המוסד לא ייחשב לשימוש במישרין ולא יזכה בפטור, להלן תקציר ההחלטה:

1.       העוררת, בית כנסת אליהו הנביא, אגודה שיתופית בע"מ, הוא "מוסד ציבורי" כמשמעותו בסעיף 61 לחוק מיסוי מקרקעין (להלן: "החוק"). מאז שנת 1958 עת החל לכהן הרב המנוח בנימין ז"ל כרב העוררת, רכשה הקהילה דירה למגוריו של הרב בסמוך לבית הכנסת. כב' הרב ואשתו התגוררו בדירה הנ"ל משך כ-40 שנים עד לפטירתם.

2.       העוררת הגישה למשיב הצהרה על מכירת הדירה הנ"ל ביום 5.10.06 וביקשה פטור ממס שבח בהסתמך על סעיף 61(ב)(1) לחוק. המשיב דחה את הבקשה לפטור מהטעם שהדירה הנ"ל שנמכרה לא שימשה "במישרין" את העוררת. במחלוקת זו נסב הערר שבפנינו.

3.       ועדת הערר קבעה, סעיף 61(ב)(1) לחוק קובע כי:

"במכירת זכות במקרקעין בידי מוסד ציבורי.

4.       אם המקרקעין שהזכות בהם נמכרת היא בידי המוכר במשך תקופה של שנה לפחות, ושימשו במישרין את המוסד במשך תקופה של 80% לפחות מהתקופה שהזכות במקרקעין היתה בידיו – תהא פטורה ממס"

 

מנוסח הסעיף עולה כי הנכס הנמכר צריך להיות לא רק זכות במקרקעין בבעלות המוסד הציבורי, אלא גם להימצא "בידיו" דהיינו בחזקתו. פרשנות המילה 'במישרין' נדונה בע"א 527/69 הטכניון מכון טכנולוגי לישראל נ' מנהל מס שבח מקרקעין:

 

"המילה "במישרין" אינה מוגדרת בחוק. היא גם אינה ביטוי משפטי טכני על כן על פי עקרונות פרשנות מקובלים, יש לייחס לה את המובן המקובל והרגיל בפי הבריות. יש לבחון כל מקרה לגופו על פי מהותו ונסיבותיו"

 

במקרה דנא, אין ספק כי לעוררת הנאה עקיפה מכך שהרב ורעייתו התגוררו בדירה, אך אין בכך כדי להוות שימוש "במישרין" על ידי העוררת. גם אם שימשה הדירה את מטרותיה של העוררת בפעילויות שנערכו בה הרי שלא שימשה את העוררת במישרין. העמדת הדירה לרשות משפחת הרב למגוריה מהווה שימוש במישרין רק על ידי משפחת הרב שגרה בה. הערעור נדחה.

 

 

 

 

 

הוסף למועדפים
הקש קוד אימות
 
לא רשומים אירועים לחודש אפריל
לא רשומים אירועים לחודש מאי
לא רשומים אירועים לחודש יוני