• הירשמו לערוץ יוטיוב  שלנו, ותוכלו לקבל עדכונים והתראות, לצפות בין היתר בהרצאות מוקלטות, מצגות, ראיונות לתקשורת ועוד ...

    להצטרפות והרשמה  לחץ כאן

     

     

  • סוגיות מיוחדות בהצהרות הון, הנחיות, טיפים, הוראות, הסברים מפורטים, התא המשפחתי, הלוואות ומתנות ממשפחה/חברים ועוד... 
    להרצאה מוקלטת מלאה – לחץ כאן

  • הרצאה מוקלטת ומצגת מקיפה בנושא פעילות עסקית - עצמאי או חברה ?


    לצפייה – 
    לחץ כאן

  • הרצאה מוקלטת ומצגת מקיפה בנושא מיסוי הכנסות בחו"ל (Relocation),  חידושי פסיקה וחקיקה, הכללים החדשים מיום 1.1.2018

    לצפייה - לחץ כאן

  • המהפכה הגדולה במיסוי הנדל"ן ומיסוי הכנסות מהשכרה למגורים ולדירות נופש בשנה האחרונה

    לצפייה בהרצאה המוקלטת ובמצגת המקיפה – לחץ כאן

true
דף הביתמדורים מקצועייםספר "הוצאות מוכרות במס"מאמרים וטיפים מתוך הספרהוצאות מוכרות בשל תשלומים למעונות וטיפול בילדים

הוצאות מוכרות בשל תשלומים למעונות וטיפול בילדים

17.11.2008

הוצאות מוכרות בשל תשלומים למעונות וטיפול בילדים

רמי אריה עו"ד רו"ח

סוגיית ההכרה בהוצאות השגחה על ילדים לצורך יציאתם של הוריהם למעגל העבודה וייצור הכנסתם, נמצאת כיום, בשלבי דיון בבהמ"ש העליון בערעור על החלטתו של בהמ"ש המחוזי המאשרת ניכוי הוצאות שהוצאו להשגחה על ילדים, כהוצאות מוכרות למס[1].

בפסיקה[2] נקבע כי יוכרו הוצאות מוכרות בשל השגחה על הילדים בלבד. ההוצאות שיוכרו הם אלו שנועדו להשגחה על ילדים במעונות או במסגרות חינוך לא פורמאליות שעיקרן שמירה והשגחה על הילדים ולא יוכרו הוצאות לתוכניות העשרה שיש בהם מרכיב של תועלת אישית להורה ולילד ולא רק הוצאה להשגחה לשם יציאה לעבודה.

ההוצאות בשל השגחה יוכרו בשל ילדים שטרם מלאו להם 14 שנים, מכוח הדין המחייב הורים להשגיח על ילדיהם עד הגיעם לגיל 14 שנים[3].

ככל שהתנאים האמורים מתקיימים, קבע בהמ"ש את ההכרה בהוצאות השגחה על ילדים, בהתחשב בעובדה כי מדובר בהוצאות מעורבות שחלקן לצורך ייצור הכנסה אך חלקן לחינוך הילד ותועלת אישית של ההורה והילד, לפי חלוקה יחסית אומדנית, כדלקמן:

1.1.1 כאשר ההוצאות כוללות ארוחות לילדים – יוכרו מחצית ההוצאות הכוללות שהוצאו להשגחה על הילדים.

1.1.2 כאשר ההוצאות אינן כוללות ארוחות לילדים – יוכרו שני שליש מההוצאות הכוללות להשגחה על הילדים.

כאמור, רשות המיסים הגישה ערעור לבהמ"ש העליון על החלטת בהמ"ש המחוזי האמורה, ואנו ממתינים לקביעתו המכרעת בדבר ההכרה למס בהוצאות השגחה על ילדים, כמו גם לקריטריונים ברורים בדבר ההבחנה שבין הוצאות פרטיות להוצאות עסקיות.

לדעתנו, בהמ"ש העליון לא יאמץ את החלטת בהמ"ש המחוזי בעניין זה, כמו גם בעניין הרחבת מרחב ההוצאות שנחשבו פרטיות והתרתן כהוצאות מוכרות, לכל היותר יתיר בהמ"ש העליון הכרה בהוצאות השגחה על ילדים עולי ימים, עד הגיל שבו הם נכנסים למערכת מעונות החינוך הפורמאלי. דהיינו: עד גיל שלוש או עד הגיל הרלבנטי לעניין זה.

כמובן, שעד להכרעתו של בהמ"ש העליון בעניין זה, ניתן ללכת לפי פסיקת בהמ"ש המחוזי ולתבוע את ההוצאות להשגחה על ילדים לפי הכללים האמורים לעיל, בהיותם הלכה מנחה כדין, כהוצאות מוכרות למס בהתאם לנסיבות והעניין [4] ואף לבקש החזרי מס רטרואקטיבית עד שבע שנים לאחור בשל הוצאות אלו באם לא נתבעו באותן שנים כהוצאות מוכרות למס.

הכותב הוא מומחה לדיני מיסוי. מחבר הספר "הוצאות מוכרות למס הכנסה, מע"מ, מס שבח ובטוח לאומי" בהוצאת מיסים ועסקים, מהדורת אוקטובר 2008 ומנהל מקצועי של אתר מיסים ועסקים - www.ralc.co.il .



[1]. ראה עמ"ה 1213/04, ורד פרי נ' פקיד שומה גוש דן (ניתן ביום 3.4.2008).

[2]. ראה עמ"ה 1213/04, ורד פרי המוזכר מעלה.

[3]. ראה סעיף 14 לחוק הכשרות המשפטית והאפוטרופסות, תשכ"ב – 1962 וראה סעיף 361 לחוק העונשין, התשל"ז – 1977.

[4]. הודעת רשות המיסים בדבר אי הכרה בהוצאות השגחה על ילדים למרות פסיקת בהמ"ש המחוזי בעניין זה, סותרת לדעתנו חזיתית את הוראות סעיף 159א לפקודה המחייב תשלום החזרי מס בתוך 90 יום או את הוראות סעיף 160 לפקודה לפי העניין וסותרת פסיקה ענפה המחייבת ציות של רשות מנהלתית גם לפסיקות של בתי משפט מחוזיים, עד להכרעה באותו עניין בבהמ"ש העליון. ראה עת"מ 2357/05, שאול אפלבוים נ' עיריית רחובות (ניתן ביום 17.5.2006). ראה הרחבה בסעיפים 1.14 ו- 1.15 לעיל.

הוסף למועדפים
הקש קוד אימות
לא רשומים אירועים לחודש אפריל
לא רשומים אירועים לחודש מאי
לא רשומים אירועים לחודש יוני