• הירשמו לערוץ יוטיוב  שלנו, ותוכלו לקבל עדכונים והתראות, לצפות בין היתר בהרצאות מוקלטות, מצגות, ראיונות לתקשורת ועוד ...

    להצטרפות והרשמה  לחץ כאן

     

     

  • סוגיות מיוחדות בהצהרות הון, הנחיות, טיפים, הוראות, הסברים מפורטים, התא המשפחתי, הלוואות ומתנות ממשפחה/חברים ועוד... 
    להרצאה מוקלטת מלאה – לחץ כאן

  • הרצאה מוקלטת ומצגת מקיפה בנושא פעילות עסקית - עצמאי או חברה ?


    לצפייה – 
    לחץ כאן

  • הרצאה מוקלטת ומצגת מקיפה בנושא מיסוי הכנסות בחו"ל (Relocation),  חידושי פסיקה וחקיקה, הכללים החדשים מיום 1.1.2018

    לצפייה - לחץ כאן

  • המהפכה הגדולה במיסוי הנדל"ן ומיסוי הכנסות מהשכרה למגורים ולדירות נופש בשנה האחרונה

    לצפייה בהרצאה המוקלטת ובמצגת המקיפה – לחץ כאן

true

מדריך להוצאות מוכרות לעובדים מהבית

17.11.2008

מדריך להוצאות מוכרות לעובדים מהבית

יותר ויותר אנשים בעלי עסק עצמאים קטנים כגדולים עובדים מהבית. הנטייה לעבוד מהבית באה בעיקר בשל הנוחות וכן בשל הרצון לחסוך בהוצאות שכירות ואחזקת משרדים. את הנוחות לעבוד מהבית גילו גם מנהלי חברות בכירים ובעלי מקצועות חופשיים, כגון, עו"ד ואדריכלים. גם אלו מהם שיש להם משרד מסודר, מעדיפים לעבוד חלק גדול מהזמן מהבית, כדי לחסוך בשעות נסיעה בפקקים וליהנות מחוסר הרשמיות שבבית. אלו וגם אלו נהנים משעות עבודה איכותיות באווירה נעימה ושקטה ומשעות רבות יותר עם המשפחה.

בימים אלו יצאה לאור המהדורה החדשה של הספר בנושא הוצאות מוכרות שכתב עורך דין ורואה חשבון רמי אריה, הכולל פרק שלם בנושא ההוצאות המוכרות במס לעובדים מהבית, כולל היבטי מס הכנסה, מע"מ ואפילו ההשפעה האפשרית על תוצאות הדיווח של עבודה מהבית על הפטור במכירת דירת המגורים בעתיד. ביקשנו ממנו לתת בקצרה מספר טיפים והצעות להוצאות מוכרות לעובדים מביתם.

לדברי עו"ד ורו"ח רמי אריה עקרונות ההכרה בהוצאות מוכרות לצורכי מס, אינם משתנים כאשר המדובר בהוצאות שהוצאו מבית המגורים. כדי להכיר בהוצאות מבית המגורים, יש לוודא כי הוצאות אלו עומדות במבחנים הרגילים החלים לגבי הוצאות מוכרות. כגון שהוצאו לייצור ההכנסה העסקית, וכן יש להראות כי ניתן להפריד באופן ברור בין ההוצאות שנועדו לייצור ההכנסה העסקית לבין ההוצאות המשמשות להנאה פרטית.

הפרדה כאמור, בין החלק המשמש למגורים בדירה לבין החלק המשמש לשימוש עסקי, יכולה להיעשות על בסיס ברור של הקצאת חלק מהבית לשימוש עסקי, כגון מרתף, עליית גג או חדר עבודה מסוים. ההפרדה תהא אף קלה יותר, כאשר המדובר בחלק עסקי שיש לו כניסה נפרדת והוא מתוחם בנפרד מבית המגורים, כגון, מרפאה או מרתף שהוסב למשרד, שיש אליהם דלת נפרדת חיצונית. להלן, מספר הוצאות מוכרות המיוחדות לעובדים מהבית.

הוצאות פחת על רכישת/בניית בית המגורים

ניתן להכיר בהוצאות לרכישה או בנייה של בית מגורים, אשר ישמש בחלקו לצורך העסק. הוצאות רכישה או בנייה, שהוצאו בשל החלק העסקי בבית המגורים, יוכרו בדרך של הוצאות פחת שנתיות, בשיעור של 4% ממחיר הרכישה כל שנה.

הפחת יחושב על החלק המבונה בלבד ללא רכיב הקרקע. הוצאות עבור רכישת או בניית מקלט או ממ"ד בבית יכולות להיות מוכרות במלואן כבר בעת הרכישה/בנייה. אולם, רק ככל שניתן יהיה לייחס חלק זה לחלק המבונה העסקי בלבד.

יש להיזהר כי תביעת הוצאות לרכישה/בנייה של בית מגורים כולו או חלקו, לא תביא לבעיית מיסוי במכירת הבית, לרבות, מס רכישה, מס מכירה ומס שבח מקרקעין בעתיד, כמו גם לאפשרות של חיוב במיסים עירוניים (ארנונה) בשיעור המקובל לגבי עסקים ולא לגבי בתי מגורים. עם זאת, כל עוד בית המגורים משמש בעיקרו למגורים, יפחתו הסיכונים למיסוי מקרקעין מוגדל בעת המכירה בעתיד.

הוצאות מימון שוטפות ומשכנתאות בשל בית המגורים

בדירת מגורים שבה נעשה שימוש מעורב, בחלקה משמשת למגורי בעליה ובחלקה משמשת לצורך עסקי, ניתן להכיר בהוצאות המימון המתייחסות לחלק העסקי כהוצאות מוכרות. במילים אחרות, ניתן להכיר גם בהוצאות מימון ששולמו על הלוואות או משכנתאות, שנלקחו לצורך בנייה או רכישה של אותו חלק עסקי.

לעצמאים קטנים יוכרו מלוא סכומי הפרשי ההצמדה והריבית הנכללים במשכנתא שנלקחה על הבית המיוחסים לחלק העסקי. בדרך כלל המדובר בסכומים גבוהים ביחס להכנסות של אותו אדם, ואשר יפחיתו משמעותית את הכנסתו החייבת במס. בעצמאים בעלי היקף מחזור גבוה ובחברות ניתן להכיר בכל הוצאות הריבית הריאלית כהוצאות מוכרות. אף כאן, יש להיזהר שלא להיכנס למלכודת של חבויות המיסוי במכירת הבית בעתיד.

דמי שכירות על בית המגורים המשמש לעסק

ניתן לתבוע דמי שכירות על החלק המשמש לעסק בבית המגורים כהוצאות מוכרות. אולם, יש לזכור כי הוצאות השכירות אומנם יוכרו לשוכר העסקי, אך תקבולי דמי השכירות יהוו הכנסות חייבות במס בידי המקבל. שכן, המדובר בהכנסה משכירות החייבת במס רגיל בהיותה השכרה לעסק ולא השכרה למגורים. כך שאין טעם גדול לגבות דמי שכירות מעסקך לעצמך.

בנוסף, ההכרה בדמי שכירות מותנית בניכוי במקור למס הכנסה מהתשלומים בגין דמי השכירות כבר במועד התשלום. ללא ניכוי במקור והעברת דמי הניכוי במקור לפקיד השומה לא ניתן להכיר בהוצאות דמי השכירות כהוצאות מוכרות. בקיצור זו לא ההוצאה המומלצת במיוחד.

רכישת ציוד וריהוט לחלק העסקי שבבית המגורים

עו"ד ורו"ח רמי אריה מציין בספרו על ההוצאות המוכרות במס, כי גם רכישת ציוד וריהוט לחלק העסקי שבבית המגורים מזכים בהוצאות פחת בגין הוצאות הרכישה. הוצאות הפחת המוכרות יחושבו לפי ההוראות הרגילות לחישוב פחת על ציוד וריהוט עסקי. כלומר, זיכוי הוצאות פחת בשיעור של כ- 7% ממחיר הרכישה לגבי ריהוט, כגון שולחנות, כסאות וספריות ועד 15% לגבי מזגנים, מכשירי פקס ומכונות צילום. מחשבים אישיים כולל ניידים מזכים בשיעור פחת של 33% לשנה על ההוצאות לרכישתם.

היות ומדובר במיטלטלין ניידים, לא תהיה לרכישות אלו השפעה לעניין מעמד המבנה המשמש למגורים, לצורך חישוב מיסי המקרקעין בעתיד. אולם, ככל נכס עסקי אחר הרווח ממכירתם בעתיד אם ימכרו יהיה חייב במס רווחי הון.

הוצאות על תחזוקת החלק העסקי שבבית המגורים

בעוד שהוצאות רכישה או בנייה של חלק המבנה שיזוהה כחלק עסקי, יוכרו בחלקים כהוצאות פחת בלבד, הרי הוצאות האחזקה של אותו חלק יוכרו כהוצאות מוכרות שוטפות.

בהוצאות האחזקה שיוכרו יכללו הוצאות לתחזוקת חלק המבנה המשמש לייצור ההכנסה העסקית, לרבות צביעה, תיקונים, ועד בית, ארנונה, גז, חומרי ניקוי וכדומה.

צורכי משרד, ספרות מקצועית, עיתונות ותוכנות מחשב

צורכי משרד המיועדים לצריכה שוטפת לעסק המתנהל מהבית, כגון קלסרים, דפי צילום, טונרים למכונת צילום וקסטות דיו למדפסות - מוכרים כהוצאות מוכרות. ציוד משרדי המיועד לשמש לייצור ההכנסה העסקית לטווח ארוך, כגון מכונות חישוב, הנו בבחינת נכסים שההוצאות לרכישתם יוכרו לפי שיעור הפחת הקבוע לגביהם בתקנות.

הוצאות לרכישת מגזינים או עיתונים שישמשו הן לצורך ייצור ההכנסה והן לשימוש פרטי, לא יוכרו כלל, בהיותן הוצאות מעורבות. אלא אם ניתן להפריד הפרדה ברורה בין החלק שישמש לצורך ייצור ההכנסה לבין החלק שישמש לשימוש פרטי.

הוצאות לרכישת ספרות מקצועית ותוכנות מחשב יוכרו כהוצאות מוכרות כשהן בתחום פעילות העסק ומיועדות לשימוש לטווח קצר. כאשר הוצאות אלו הוצאו לפני תחילת הפעילות העסקית או במטרה לשמש לייצור ההכנסה לטווח ארוך, הרי הם יוכרו לפי שיעור הפחת שנקבע לגביהן בתקנות.

חשמל

הוצאות חשמל לחלק המבנה העסקי מוכרות בניכוי ובלבד שניתן לזהות את החלק מתוך כלל בית המגורים המשמש לצורך ייצור ההכנסה בין בדרך של תחשיב סביר ובין בדרך של התקנת מונה חשמל נפרד לחלק המשמש לצורך ייצור ההכנסה.

החזקת טלפון, פקסימיליה ותקשורת שוטפת

הוצאות להחזקת טלפון, פקסימיליה וציוד קשר אחר, לרבות הוצאות השימוש הקבוע, עלות השיחות ושירותים נלווים לשימוש בטלפון, המשמש לצורכי ייצור ההכנסה העסקית, שהוצאו ממקום המגורים, המשמש את עיקר עסקו או משלח ידו של המבקש, יוכרו על פי הנוסחה הבאה:

אם הוצאות הטלפון לא עלו על סך של 20,300 ₪ לשנה - יוכר בניכוי הסכום בגובה 80% מהוצאות החזקת הטלפון או חלק מהוצאות החזקת הטלפון העולה על 2,000₪, לפי הנמוך מביניהם. ואילו אם הוצאות החזקת הטלפון היו בסכום העולה על 20,300₪ לשנה - יוכר בניכוי חלק ההוצאות העולה על 4,100₪.

אולם, כאשר מנוהל רישום נפרד להחזקת הטלפון העסקי לעומת החזקת הטלפון המשמש לשימוש פרטי, או שיש שני קווי טלפון נפרדים לשימוש הפרטי ולשימוש העסקי - יוכרו מלוא ההוצאות העסקיות לקו העסקי.

הוצאות לשיחות טלפון לחו"ל לצורכי העסק המתקיימות מבית המגורים, יוכרו במלואן כהוצאות מוכרות.

ארנונה

כאשר ניתן לזהות את החלק המשמש לייצור ההכנסה בבית המגורים לעומת החלק המשמש לשימושים פרטיים, כגון, חדר העבודה, מרתף שמשמש רק לעסק, עליית גג המשמשת לצורכי העסק, הרי הוצאות הארנונה המיוחסות לחלק העסקי יוכרו בניכוי.

היות ובדרך כלל, בסיס חישוב הארנונה הנו לפי תעריף למטר רבוע, הרי ניתן למדוד את החלק המשמש לייצור ההכנסה מתוך סך כל שטחו של מבנה המגורים ולהכיר בתשלום הארנונה עבור חלק זה כהוצאה מוכרת.

שימוש באינטרנט

עלויות שימוש באינטרנט מבית המגורים, אף הן הוצאות שיוכרו בניכוי כאשר ניתן להוכיח כי שימשו לצורך ייצור ההכנסה בלבד. אולם, נראה שברוב המקרים קשה יהיה להוכיח את ההפרדה בין חלק ההוצאה המתייחס לחלק העסקי לבין החלק המשמש לשאר הבית.

ככל שניתן יהיה להראות הפרדה שכזו, ורלבנטיות לפעילות העסקית, הרי תוכר גם ההוצאה לשימוש באינטרנט כהוצאה מוכרת.

הוצאות החיבור הראשוניות לאינטרנט, כגון רכישת מודם ותוכנות, הנן הוצאות הוניות אשר ניתנות להכרה כהוצאות מוכרות בפריסה שנתית כהוצאות הפחת. הוצאות החיבור והשימוש השוטפות באינטרנט, כגון התשלום החודשי לספק האינטרנט מוכרות כהוצאות שוטפות, ככל שניתן לעמוד בזיהוי ההוצאות המתייחסות לחלק העסקי.

הוצאות אחרות

בנוסף לאמור לעיל, ניתן להכיר בהוצאות נוספות שלא פורטו למעלה, בכפוף לעקרון כי ניתן להוכיח כי ההוצאות הוצאו כולן בייצור ההכנסה, בשנת המס ולשם כך בלבד, והן מזוהות בנפרד מהחלק הפרטי בבית המגורים.

ועוד דבר אחד שלא ניתן לקבל הוא החזר מע"מ בשל רכישת בית המגורים, אפילו יש בו חלק נפרד לצורכי העסק. עו"ד ורו"ח רמי אריה מציין בספרו על ההוצאות המוכרות, כי לעניין מע"מ קיימת הוראה חד משמעית כי לא ניתן לקבל החזרי מע"מ בשל רכישה או בנייה של בית מגורים שבו מתגורר העוסק, ללא קשר להפרדה פנימית הנעשית בתוך הבית בין החלק העסקי לחלק הפרטי.

בספר פרקים מעניינים נוספים על הוצאות מוכרות לעסקים המתנהלים גם שלא מהבית וגם על הוצאות מוכרות לשכירים אשר יכולים לנכות אותן מהכנסתם ממשכורת, וניתן להשיגו ישירות בבית ההוצאה לאור של מיסים ועסקים – www.ralc.co.il .

הוסף למועדפים
הקש קוד אימות
לא רשומים אירועים לחודש אפריל
לא רשומים אירועים לחודש מאי
לא רשומים אירועים לחודש יוני