• הירשמו לערוץ יוטיוב  שלנו, ותוכלו לקבל עדכונים והתראות, לצפות בין היתר בהרצאות מוקלטות, מצגות, ראיונות לתקשורת ועוד ...

    להצטרפות והרשמה  לחץ כאן

     

     

  • סוגיות מיוחדות בהצהרות הון, הנחיות, טיפים, הוראות, הסברים מפורטים, התא המשפחתי, הלוואות ומתנות ממשפחה/חברים ועוד... 
    להרצאה מוקלטת מלאה – לחץ כאן

  • הרצאה מוקלטת ומצגת מקיפה בנושא פעילות עסקית - עצמאי או חברה ?


    לצפייה – 
    לחץ כאן

  • הרצאה מוקלטת ומצגת מקיפה בנושא מיסוי הכנסות בחו"ל (Relocation),  חידושי פסיקה וחקיקה, הכללים החדשים מיום 1.1.2018

    לצפייה - לחץ כאן

  • המהפכה הגדולה במיסוי הנדל"ן ומיסוי הכנסות מהשכרה למגורים ולדירות נופש בשנה האחרונה

    לצפייה בהרצאה המוקלטת ובמצגת המקיפה – לחץ כאן

true
דף הביתמדורים מקצועייםדיני עבודהקרן גמל, פנסיה, השתלמותפנסיה חובה לעצמאים הראייה האישית והלאומית

פנסיה חובה לעצמאים - הראייה האישית והלאומית

11.07.2012

פנסיה חובה לעצמאים - הראייה האישית והלאומית

איריס שטרק, רו"ח

לרוב, בסוף שנה קוראות הכותרות בעיתונים לעצמאים למהר ולהפריש כספים לפנסיה ולקרנות השתלמות. רבים טרודים בענייני סוף השנה ואינם פנויים לעסוק ביסודיות גם בנושא חשוב זה. לכן, בימים אלה לקראת סיום הרבעון הראשון, ראוי וחשוב להיערך לעתיד בראייה שנתית, להקדיש לכך מחשבה ולהתעמק בנושא שהוא בעל משמעות הן ברמה האישית והן בהיבט הלאומי.

יש לקדם שני תהליכים במקביל, האחד העלאת המודעות לנושא, באמצעות מהלך הסברה רחב היקף ומתמשך בקרב ציבור העצמאים. זאת, על מנת לעודד את ציבור העצמאיים לחסוך ובאופן שיהיה ריאלי, לצורך הבטחת הביטחון הקיומי בגיל זקנה . בנוסף, יש לפעול לקידום תהליך החקיקה המחייבת הפרשה פנסיונית לעצמאים, למי שאינו דואג לעצמו. 

שאלת חקיקת חובה של פנסיה לעצמאים עומדת על סדר היום הציבורי ,כאשר כיום המצב הוא שאין חובה על פי חוק על עצמאים להפריש כספים לקרן פנסיה, כפי שמחויבים לעשות מעסיקים עבור שכיריהם.

מחד, התפיסה הרווחת היא שעצמאים אמורים לדאוג להפריש כספים אלה על מנת להבטיח את עתידם וכי תמריצי המס מניעים אותם בנוסף לדאגה לעתיד. בפועל, אנו למדים שההפרשה לחיסכון של עצמאיים מגיעה למחצית מזו של השכירים. על פי נתוני משרד האוצר, אשר התפרסמו בתחילת השנה, בעוד ששכירים מפרישים 18% מהשכר החודשי, הנתונים מלמדים שציבור של 270,000 עצמאים  מפרישים בממוצע 9% בלבד מההכנסה לפנסיה. כך שעל פי הערכות, בבוא העת, לפי נתון זה הפנסיה החודשית תסתכם בכ5,000 ₪ בלבד, למי שטרח והפקיד.

בקרב העצמאים החוסכים, לרוב הם מפרישים סכומים עד לתקרה עליה הם יכולים לקבל הטבת מס. כיום עצמאי יכול להפקיד עד 16% מהכנסתו לטובת חיסכון ולקבל הטבת מס של 5% זיכוי ו 11% ניכוי ממס הכנסה, כלומר השתתפות של האוצר במימון.

ברמה האישית, חלק מהעצמאים, בעיקר משתכרי המינימום, עסוקים לרוב בדאגה לטווח הקרוב ומזניחים את הטווח הרחוק, הם עסוקים בגבייה, ברדיפה אחר הלקוחות ובמלחמת ההישרדות. כך שעם ההגעה לגיל הפנסיה, מוצאים עצמם עצמאים רבים ללא משענת, ללא הבטחת הכנסה ריאלית. חוסר המודעות לנושא בקרב העסקים העצמאים בעיקר בפלח הקטן והבינוני הוא מקור הבעיה. בנוסף, העובדה שחתך עסקים זה, לרוב אינו נעזר בסיוע מקצועי בנושא, מובילה למצב העגום הקיים היום.

מעבר למצוקה האישית , יש לכך השלכות במישור הלאומי, מאחר שבסופו של דבר על המדינה והחברה לתמוך באוכלוסייה זו, לאפשר רמת מחיה סבירה כך שלא יהפכו לנטל על החברה. זאת, בשילוב העלייה המתמשכת בתוחלת החיים ,מחייבים את מקבלי ההחלטות לשנות גישה ולא להשאיר את ההחלטה בנושא הפנסיה ברשות היחיד.

לפיכך, יש לפעול לקידום היוזמה לחקיקה המחייבת עצמאים להפריש תשלום חודשי לחיסכון פנסיוני. כיום, מקבלי החלטות ובכלל זה משרדי האוצר והתמ"ת יחד עם לה"ב ארגון העצמאים, הגיעו להסכמה על הצורך בחובת החקיקה, אך היישום מתעכב בשל שאלת האכיפה של החוק. יש לזכור, שהצלחת החוק טמונה בהצלחת ההסברה וחינוך השוק. לכן, יש לפעול לקידום מידי של החקיקה בד בבד עם העלאת המודעות מאחר שזהו אתגר בעל חשיבות לאומית.

רו"ח איריס שטרק, שותפה מנהלת בשטרק את שטרק רו"ח, דירקטורית בחברות מובילות  וסגנית נשיא לשכת רו"ח. מרצה בנושא ניהול דירקטוריונים

 

 

הוסף למועדפים
הקש קוד אימות
 
לא רשומים אירועים לחודש אפריל
לא רשומים אירועים לחודש מאי
לא רשומים אירועים לחודש יוני