• הירשמו לערוץ יוטיוב  שלנו, ותוכלו לקבל עדכונים והתראות, לצפות בין היתר בהרצאות מוקלטות, מצגות, ראיונות לתקשורת ועוד ...

    להצטרפות והרשמה  לחץ כאן

     

     

  • סוגיות מיוחדות בהצהרות הון, הנחיות, טיפים, הוראות, הסברים מפורטים, התא המשפחתי, הלוואות ומתנות ממשפחה/חברים ועוד... 
    להרצאה מוקלטת מלאה – לחץ כאן

  • הרצאה מוקלטת ומצגת מקיפה בנושא פעילות עסקית - עצמאי או חברה ?


    לצפייה – 
    לחץ כאן

  • הרצאה מוקלטת ומצגת מקיפה בנושא מיסוי הכנסות בחו"ל (Relocation),  חידושי פסיקה וחקיקה, הכללים החדשים מיום 1.1.2018

    לצפייה - לחץ כאן

  • המהפכה הגדולה במיסוי הנדל"ן ומיסוי הכנסות מהשכרה למגורים ולדירות נופש בשנה האחרונה

    לצפייה בהרצאה המוקלטת ובמצגת המקיפה – לחץ כאן

true
דף הביתמדורים מקצועייםעצמאי או חברה?שאלות במיסוי ופנסיה לקראת סוף שנת 2012

שאלות במיסוי ופנסיה לקראת סוף שנת 2012

23.12.2012

שאלות במיסוי ופנסיה לקראת סוף שנת 2012

רמי אריה, עו"ד ורו"ח

סוף השנה מתקרב ועימו מגיעות שאלות רבות בתחום המיסוי והביטוח הפנסיוני כגון: ביטוח מנהלים או קרן פנסיה? מה טוב בקרן השתלמות? האם יש הטבות מס לשכירים, ומתי כדאי להפוך לחברה בע"מ?  בראיון שניתן לעיתון כלכליסט ניתנו תשובות לשאלות אלו ולעוד רבות אחרות על ידי עו"ד ורו"ח רמי אריה, ועל ידי אבי אייכלר, יועץ פנסיוני

שאלות בתחום המיסוי:

עצמאי, האם כדאי להפוך לחברה בע"מ?

כאשר העסק והמחזור גדלים, אכן כדאי להפוך לחברה בע"מ. אם הרווחים הינם בגודל של 300,000-400,000 ₪, מומלץ לגשת לרו"ח או ליועץ מס על מנת לבדוק את האפשרות להפוך להיות חברה בע"מ. יש לזכור ששיעור המס בחברה בע"מ הוא רק 25% ושיעור המס על עצמאי כפול ומגיע עד - 48%. ניווט נכון בין משכורות לבין רווחים שיישארו בחברה יכול לחסוך הרבה מאוד מס. אם כדאי, רצוי להתארגן  כחברה מיום  1.1.2013 גם לבעלי מקצועות חופשיים כגון: עורכי דין, סוכני ביטוח ואדריכלים למשל.

האם המיסים יעלו בשנת 2013? והאם כדאי למשוך הכנסות עד תום השנה?

אכן המיסים יעלו. מדרגות המס יעלו כלפי מעלה. למעמד הבינוני יתווסף 1% למדרגות השלישית והרביעית. לכל אלו המשתכרים מעל 800,000₪ בשנה כולל תמורות משבח מקרקעין ורווחי הון בשנת 2013, יתווסף "מס יסף" של 2%. כלומר אם ברצונכם למשוך בונוסים, לחלק מענקים, לעשות המרה של אופציות ולמכור נכסים ברווחי הון ושבח מקרקעין, כדאי לעשות זאת עד ה- 31.12.2012.

אני בעל תיק ניירות ערך וקרנות נאמנות שבחלקם אני מרוויח ובחלקם אני מפסיד, האם כדאי לי לממשם?

בשאלה של מימוש יש להתייעץ קודם עם יועץ ההשקעות. מבחינה מיסויית, ככל שיש לך הפסדים על הנייר הם לא מוכרים לצורכי מס.  רק הפסדים שמומשו יוכרו כנגד רווחי הון אחרים. לכן, כדאי לערוך בדיקה בחשבונות הבנקים. במידה ויש הפסדים או רווחים אין מוצא אלא להגיש דוח שנתי למס הכנסה על מנת לקבל את ההחזרים. אם היו רווחים במהלך השנה ושילמת עליהם מס במקור, כדאי לממש את ההפסדים. יש לזכור כי הפסדים משוק ההון ומניירות ערך הם מוכרים גם כנגד שבח ממקרקעין. כלומר, גם אם נכס נדל"ן נמכר ברווח במהלך שנת 2012 יש אפשרות להתקזז כנגד השבח ממנו כנגד הפסדים משוק ההון.

אני נכה 100% ועשיתי בעבר פריסת פיצויים. האם ישנה אפשרות לקבל החזרי מס?

בפס"ד שבטון נקבע כי בפריסת פיצויים של אדם שפרש מעבודתו, הוא יוכל לקבל בכל שנה ושנה משנות הפריסה של הפיצויים את הפטור המלא ממס הכנסה כנכה 100% עד לתקרה שקבעה.

לדוגמא: אדם פרש לפני 6 שנים וקיבל פיצויים של 1,000,000 ₪ ופרס אותם ל-6 שנים. לפני פס"ד שבטון, הוא היה מקבל פטור נכה, רק על שנת הפרישה ובשאר השנים הוא היה משלם מס מלא. בית המשפט העליון קבע כי ניתן לקבל פטור מלא בשל כל אחת משנות הפריסה בנפרד. עד תום 2012 ניתן עדיין להגיש בקשה להחזרי מס בגין פריסה משנת 2006.

האם שכיר יכול ליהנות מהטבות מס בסוף שנה?

כן. גם שכירים יכולים ליהנות מהטבות מס. שכיר יכול לדרוש כהוצאות מוכרות את הוצאות ההשתלמויות המקצועיות שהוא עושה על חשבונו וקניית ספרות מקצועית הרלוונטית לתפקידו.

שכיר שעובד בכמה מקומות עבודה, מומלץ שיעשה תיאום מס ושיבדוק שלא גבו ממנו מס גבוה מדי.  שכיר שנולדו לו ילדים כדאי שיוודא כי קיבל ממעבידו את כל נקודות הזיכוי המגיעות לו לאם ולאב.

שכיר יכול לבקש החזר מס בעצמו, על ידי מילוי טופס מקוצר להחזרי מס לשכירים שנמצא באתר רשות המיסים בישראל, ושם לחשב מייד את גובה ההחזר שיגיע לו. עם זאת, אם יש לו מספר מקורות הכנסה, כדאי ללכת ליועץ מס או רואה חשבון על מנת לקבל את הסיוע המקצועי ביותר לעניין זה.

שאלות בתחום הפנסיוני:

כעצמאי מה עלינו לעשות על מנת שבגיל פרישה תהיה לנו פנסיה טובה, האם עלינו להפריש גם לקרן השתלמות וגם לקופת גמל?

מומלץ להפקיד כמה שיותר כספים, אפילו אם מדובר על סכום גבוה ממה שמותר מבחינת מס הכנסה על מנת להגדיל את החיסכון הפנסיוני כמה שיותר.

ממתי סופרים שנים בקרן השתלמות לעצמאים? האם מתאריך ההצהרה או מתאריך התחלת ההפקדה בפועל?

בקרן השתלמות הוותק מתחיל ביום ההפקדה הראשון, חשוב להפקיד במועד בו הקופה נפתחת ויש תקרות בכל שנה ושנה שניתן לנצל אותם. אין משמעות ליום בו הפכתי להיות עצמאי מבחינת הזכויות שצברתי בקרן השתלמות אלא רק לכמות הכסף שאני מפקיד כל שנה מידי שנה והאם זה מעל התקרה או עד התקרה.

אנא הסבר מהי קרן השתלמות ומה היתרונות שגלומים בה?

קרן השתלמות היא "תגמול נדחה" למעשה. מדובר על הכנסה שאם אדם לא היה מפקיד לקרן היה עליו לשלם בגינה מס. לאחר שש שנים מקבלים את הכסף מתוך הקרן כאשר הרווחים המתקבלים פטורים ממס.

מדובר על תכנית חסכון היחידה הפטורה היום ממס הכנסה. כלומר, כעבור שש שנים אתה מקבל את הכסף ללא חיוב במס בעוד שחיוב המס בגין שאר תכניות החיסכון נע בין 15-25%. לכן מומלץ לכל אחד להפקיד לקרן ההשתלמות.

האם אני חייב לקבל את הסוכן הפנסיוני של מקום העבודה שלי, ואם לא, כיצד אני משנה את זה?

אנו נמצאים ערב רפורמה חדש בה העובד השכיר במקום העבודה יוכל לבחור באופן אוטונומי מי יהיה בעל הרישיון (משווק פנסיוני או יועץ פנסיוני) שיטפל בתוכניות שלו במקום העבודה.

ניתן לקחת את התוכניות הפנסיה ממקום עבודה אחר למשנהו במידה ומקום העבודה יוחלף.

סוכן הביטוח בעבודה הציע לחלק את התיק שלי חצי לביטוח מנהלים וחצי לקרן פנסיה. האם כדאי לעשות זאת?

אם מדובר בתיק ותיק משנת 2001 של ביטוח מנהלים, התשובה היא כן. אך מנגד, אם תכנית ביטוח מנהלים היא אקטואלית, אזי לא כדאי להצטרף לביטוח מנהלים.

מה יותר טוב קרן פנסיה או ביטוח מנהלים?

מדובר על  בחירה בין מוצר לא טוב למוצר גרוע. ביטוח המנהלים הוא מוצר נחות כמעט בכל פרמטר בהשוואה לקרן הפנסיה.

האם כדאי לפתוח ביטוח מנהלים נוסף?

אין טעם לפתוח פוליסת ביטוח מנהלים במהדורה האקטואלית.

מהם הדברים הכי חשובים ששכירים ועצמאים צריכים לעשות לעניין הביטוח הפנסיוני עד תום 2012?

שכירים יכולים לנצל את הטבות המס לסוף שנה רק על רכיבי שכר שאין בגינם הפרשות סוציאליות. כלומר, נניח אדם מרוויח 10,000 ברוטו בגינם הוא משלם מס הכנסה, אך ההפרשות לפנסיה שלו ושל המעביד הם רק על 8,000 ₪, כלומר 2,000 ₪ שהוא משלם עליהם מס הכנסה אין הפרשות לא לביטוח לא לפנסיה ולא לגמל. עבורם הוא יכול להפקיד 16% ולקבל החזר מס בשיעור המס השולי שלו. מדובר על חסכון בתשואה פנטסטית.

לעניין עצמאים נצלו תקרות כמה שיותר להפקיד לגמל או לפנסיה ביחס לרמת ההכנסה וליכולת עד לניצול מלא של כל התקרות שמוכרות בהטבות מס.

 

לצפייה בראיון המלא בכלכליסט TV  לחץ כאן.

 

 

 

הוסף למועדפים
הקש קוד אימות
 
לא רשומים אירועים לחודש אפריל
לא רשומים אירועים לחודש מאי
לא רשומים אירועים לחודש יוני