• הירשמו לערוץ יוטיוב  שלנו, ותוכלו לקבל עדכונים והתראות, לצפות בין היתר בהרצאות מוקלטות, מצגות, ראיונות לתקשורת ועוד ...

    להצטרפות והרשמה  לחץ כאן

     

     

  • סוגיות מיוחדות בהצהרות הון, הנחיות, טיפים, הוראות, הסברים מפורטים, התא המשפחתי, הלוואות ומתנות ממשפחה/חברים ועוד... 
    להרצאה מוקלטת מלאה – לחץ כאן

  • הרצאה מוקלטת ומצגת מקיפה בנושא פעילות עסקית - עצמאי או חברה ?


    לצפייה – 
    לחץ כאן

  • הרצאה מוקלטת ומצגת מקיפה בנושא מיסוי הכנסות בחו"ל (Relocation),  חידושי פסיקה וחקיקה, הכללים החדשים מיום 1.1.2018

    לצפייה - לחץ כאן

  • המהפכה הגדולה במיסוי הנדל"ן ומיסוי הכנסות מהשכרה למגורים ולדירות נופש בשנה האחרונה

    לצפייה בהרצאה המוקלטת ובמצגת המקיפה – לחץ כאן

true
דף הביתמדורים מקצועייםמס הכנסהחישוב נפרד לבני זוגתמצית הדיון בוועדת הכספים שהתקיים ביום 27 11 2012

תמצית הדיון בוועדת הכספים שהתקיים ביום 27.11.2012

24.12.2012

תמצית הדיון בוועדת הכספים שהתקיים ביום 27.11.2012

רמי אריה, עו"ד ורו"ח

ביום 27.11.2012 התכנסה ועדת הכספים של הכנסת לישיבה בעניין "חישוב מס מאוחד לבני זוג העובדים יחדיו בעסק משותף - סעיפים 65 ו-66 לפקודת מס הכנסה". להלן, עיקרי דברים מפרוטוקול הישיבה שהתפרסם ביום 20.12.12 באתר הכנסת:

היו"ר משה גפני:

נושא הדיון הוא אישה שעושה את עבודתה. היא עובדת בעסק שהבעל עובד גם-כן. מדוע היא לא יכולה להיחשב כחישוב מס נפרד? והגרוע מכול, זה שפתאום באו, וזוגות שקיבלו פתאום חשבונות רטרואקטיביים על מאות אלפי שקלים, כשאף-פעם זה לא עמד לדיון. זה נושא שגרם לאנשים נזק בל יתואר. אני ביקשתי מרשות המיסים – אנחנו הגשנו הצעת חוק. באמת כדי לתקן את המצב הזה צריך להגיש הצעת חוק. הגשנו הצעת חוק, והכנסת התפזרה. אנחנו לא יכולים עכשיו להמשיך חקיקה, רק בקדנציה הבאה. וביקשתי לדחות את קביעת השומות, ואת כל מה שנלווה לעניין הזה. לדחות גם את ההודעה שהוציאה רשות המיסים, לדחות את זה עד אחרי הבחירות. זה נמשך ככה במשך הרבה מאוד שנים. צריך לאפשר להמשיך את זה הלאה, עד שתתקבל החלטה לכאן או לכאן.

עו"ד ורו"ח רמי אריה:

אני אדבר בקצרה מאוד. יש כאן מתח בין המחוקק, לבין הרשות השופטת, לבין משרד האוצר או הרשות המבצעת. בזמן שבית-המשפט, בפסיקה שלו, קבע באופן מפורש שראוי לתקן את החוק, וראוי שהמחוקק יתקן את החוק. והוא לא קבע איך לתקן את החוק, ועד מתי אחורה אפשר לתקן את החוק. וגובשו כאן הצעות לתיקון החוק, בנושא הזה, רטרואקטיבית, מ-2003. דברים שנוסחו כאן על-ידי חבר הכנסת יריב לוין שאיננו כאן, וחברת הכנסת ליה שמטוב, וחברי כנסת נוספים, וכמובן עם כבודו, היושב-ראש משה גפני. במקביל, פתחה רשות המיסים במבצע של דיונים ושומות כלל ארצי. כלומר, כאשר רשות המיסים – סליחה, אני לא רוצה להגיד רשות המיסים. משרד האוצר, מבחינתי, כי היא זרוע ממשרד האוצר. בזמן שהיא יודעת שהרשות השופטת נתנה הנחיה לתקן את החוק; בזמן שהיא יודעת שהרשות המחוקקת, קרי ועדת הכספים, פועלת לתיקון החוק, בין היתר, על-ידי תיקון רטרואקטיבי – מתנהל מבצע מסיבי של דיונים, שומות וגבייה, באופן הזה שאפילו כרגע שאנחנו כבר נמצאים לפני התיישנות של שנת המס 2008, אומרים לאנשים: או שתחתמו, או שתשלמו באופן מלא ולפי ההנחיה, או שתתפשרו איתנו לכל היותר עד מרץ 2013. אז עם כל הכבוד, אני חושב שההתנהלות הזאת של משרד האוצר, ואני שוב אומר: ורשות המיסים כזרוע ממנה, היא התנהלות שפועלת תחת הרשות המחוקקת.

הרשות המחוקקת צריכה לעמוד על זכויותיה, ולומר שכאשר יש דיון, לפי הנחיית הרשות השופטת, לתקן את החוק, בזמן שמתקיים הדיון הזה, מתבקשת הרשות המבצעת להאריך ולהמתין עד שיתקיים הדיון.

לעניין ההתיישנות: הרשות המבצעת, ככל שהיא חושבת – או משרד האוצר, או פקידי השומה – ככל שהם חושבים שתהיה התיישנות לשנת 2008, ניתן, לפי סעיף 145 לפקודת מס הכנסה, לבקש הארכה של תקופת ההתיישנות לשנה נוספת. כלומר, כלום לא בוער לפקידי השומה להוציא כרגע שומות בצורה מהירה.

הם יכולים לבקש עוד שנה. זה אך ורק תלוי באנשי משרד האוצר, ועד כמה הם מכבדים את הרשות השופטת, את בית-המשפט העליון ואת ועדת הכספים.

רו"ח עופרי שלו:

מייצג מטעם רשות המיסים. אני ריכזתי את הצוות שטיפל בכל הנושא, בעקבות פסק-דין מלכיאלי.

היו"ר משה גפני:

לא היית בדיון הקודם, ואני מנהל דיאלוג עם רשות המיסים כבר זמן רב בעניין הזה. יש נקודת שבר במערכת היחסים בין הרשות המבצעת לבין הרשות המחוקקת. יש פעמים רבות שזה קורה בקדנציה. יש דיאלוג שמנהלים ועושים דברים יחד – רבים, מתפשרים, מגיעים למסקנות. אבל יש נקודת שבר. נקודת שבר, שהרשות המחוקקת מרגישה שמנצלים חולשה שלה כדי לעשות דבר לא נכון, לא צודק, רק כדי לקטוף כסף. אם אני בוחן את הקדנציה הזאת, זה המקרה.

יש החלטה של הרשות השופטת, שאני חולק עליה. אני לא מקבל את הפסיקה הזאת, אבל הפסיקה הזאת מתבססת – בגלל שהיו פסיקות סותרות – הפסיקה האחרונה מתבססת על חוק ארכאי. פסיקות קודמות לא היו כאלה.

בנוסף לזה שאני חבר כנסת, בנוסף לזה שאני יושב-ראש ועדת הכספים, אני גם אדם דתי. ואני לא חושב שללכת ולקחת את התא המשפחתי ולנסות לפרק אותו כדי לקבל כסף, הוא דבר שיכול לעבור בשתיקה. אני העברתי אז חוקים – אני כבר הרבה שנים בכנסת – העברתי חוקים שהיו בהסכמה עם שרי ביטחון על מקרים של אלמנות צה"ל שנישאות מחדש, שלא יצטרכו לאבד את הזכויות שיש להן בגלל שאחרת הן לא נישאות כדת משה וישראל. והכנסת שינתה את זה, ושרי ביטחון הסכימו.

מה שאתם עושים פה, עושים פה את העוול הכי גדול שיכול להיות. אני לא מכיר דוגמה כזאת מהקדנציה הזאת. אני מכיר הרבה בעיות שהיו: העלאת מחירי הדלק היה דבר רע. העלאת מחיר החשמל היה דבר רע. הרבה דברים חברתיים היו דברים רעים. כאן נעשה דבר – אני גם הרגשתי, מאנשים שדיברו איתי וממכתבים שאני קיבלתי – אני הרגשתי את תחושת האין-אונים שעומדים מול המערכת, ואין מי שיעזור. אני יכול לאיים עליכם, אני יכול להגיד, הכול אני יכול לעשות. אתם, כאילו אני אוויר.

אני פניתי למר דורון ארבלי, ביקשתי ממנו לדחות. הוא אמר לי: אני דוחה. הוא אמר: אני מקים צוות. ועד שהצוות יסיים את העבודה, אנחנו לא עושים שום דבר. אנחנו, אחרי זה גם דוחים.

היו"ר משה גפני:

אני לא מקבל את הדבר הזה בשום פנים ואופן.

רוצים לקיים דיאלוג, מותר לקיים דיאלוג. תנו את פרק הזמן הזה. תמתינו עד אחרי הבחירות, תוקם ממשלה בישראל, תקבל החלטה. ועדת הכספים כולה, מבקשת מכם: תדחו את זה עד אחרי הבחירות. אל תוציאו שומות. מר דורון ארבלי אומר לי: אני לא מוציא.

היו"ר משה גפני:

אני יאפשר לך. לא הזמנתי אותך בשביל שלא תדבר.

אני רק מבקש בסוף דבר אחד: לדחות את זה עד אחרי הבחירות. עכשיו, אני לא יודע אם אני בקדנציה הבאה אהיה בכנסת, זה תלוי בבחירות. אני לא יודע אם אני אהיה יושב-ראש ועדת הכספים. אם לא תדחו את זה, מכל מי שיהיה אחריי, אני אבקש ממנו לא להיענות לשום בקשה שלכם. אם אתם לא נענים לבקשה האלמנטארית הזאת, של לדחות את זה עד אחרי הבחירות – הרי אתם פועלים מכוח הכנסת. בעיקר מכוח ועדת הכספים. אם לא תיענו לבקשה הזאת, יהיה לכם עסק עם ועדת הכספים. חסר היגיון, חסר אידיאולוגיה, נזק בל יתואר

היו"ר משה גפני:

הבקשה שלי מרשות המיסים: אני מכבד את מר דורון ארבלי. אני מכבד את מר משה אשר שהוא חתום על ההנחיה החדשה. אני מכבד את כולם. הבקשה שלי היא: אף-אחד לא הכריח אתכם לגבות ולהוציא שומות היום. אנחנו מבקשים, יש הצעת חוק שלנו. אנחנו לא יכולים לחוקק את זה עכשיו. אנחנו במצב מוחלש. אנחנו עוסקים בנושא ציבורי אחר. אנחנו עוסקים בבחירות. אנחנו מבקשים לדחות את זה עד אחרי הבחירות, כדי שנשב יחד. לדחות את הנושא הזה. זה התנהל עשרות שנים, תמתינו עוד שלושה חודשים, ארבעה חודשים. זאת הבקשה היחידה. אני מתחייב לכם שאם לא תיענו לבקשה הזאת, זה יירשם פה על לוח שחור בוועדת הכספים, ואני לא יודע מי שיהיה כאן.

יש פה גם אידיאולוגיה, גם פגיעה חברתית בלתי רגילה, גם פגיעה בזוגות נשואים, גם פגיעה במקומות עבודה. יש פה את כל הסממנים שמעמידים באור מאוד לא יפה את רשות המיסים. אני מבקש לדחות את זה. יכול להיות שההחלטה שתתקבל תהיה כזאת, ויגידו: אתם יודעים מה? היות וזה מכניס לנו כך וכך כסף, נחפש מקור מימון אחר. אנחנו עשינו את זה כבר. המון פעמים עשינו. היה מקור מימון שאמרנו שאנחנו לא מסכימים: כשהייתה למשל ההפחתה במס, אמרנו שלמעמד הביניים לא להפחית במס. לקחנו את זה מההיטל על הסיגריות. זה לא שאנחנו פה, מישהו עולה חדש והוא אמר: רק רגע. עשינו עסקים יחד. זה לא שאנחנו מנותקים לחלוטין. נמצא מקור מימון אחר.

עופרי שלו:

קודם-כל, עלתה פה הצעה של סעיף 145א2, אנחנו נשקול אותה.

היו"ר משה גפני:

אתם לא צריכים לתת שום התחייבות. אני לא ביקשתי התחייבות. אני ביקשתי רק שתידחו את זה עד אחרי הבחירות.

ליאת שדמי:

העבר נקבע ונפסק, לפחות בנושא הזה, בחקיקה רטרואקטיבית.

היו"ר משה גפני:

בסדר. מאה אחוז. אני רק מודיע שלא תהיה שום התחייבות מצדי על מה שרשות המיסים תבקש. שום התחייבות. אני ביקשתי התחייבות? ביקשתי שתידחו את זה. מישהו רודף אחריכם?

יש פסיקה. אני נופל מהכיסא, יש פסיקה.

עופרי שלו:

קודם-כל, יש את התיישנות השומות.

היו"ר משה גפני:

אז תידחו את זה בשנה.

עופרי שלו:

בנושא הזה: ככל שנוכל, נבחן את הדברים.

היו"ר משה גפני:

תדחו בשנה.

עופרי שלו:

עכשיו, צריך להבין שיש פה שומות שכביכול שנשארו עוד מהתקופה, מה שנקרא: בואו נראה מה יקרה בבית-המשפט העליון, ואז בהתאם נפעל. בית-המשפט העליון אמר את דברו, - -

היו"ר משה גפני:

טוב.

עופרי שלו:

ואנחנו צריכים לפעול בהתאם. אנחנו הרשות המבצעת, צריך לזכור.

אני כבר אומר: הולכים פה על חקיקה רטרואקטיבית. אנחנו חשבנו על הדברים. הדברים לא פשוטים.

היו"ר משה גפני:

עד יום שלישי אני רוצה תשובה. ביום שלישי כנראה תתכנס הוועדה על הפיצויים לתושבי הדרום. תהיה מליאה, בעזרת השם. אני אצטרך להביא כמה חוקים שרשות המיסים מבקשת, שעברו במליאת הכנסת. שמבקשים מיושב-ראש הכנסת שאני אביא את זה. יש כמה חוקים, אני לא אזכיר את שמותיהם. יש כמה חוקים שמשרד האוצר מבקש. אני עד יום שלישי רוצה תשובה. אני לא הולך לעשות לכם הנחות.

אני, עד יום שלישי, מבקש תשובה. ואני מאוד מבקש שהיא תהיה חיובית. אני לא מבקש מכם דבר שהוא בלתי אפשרי, אני לא אומר לשנות החלטה, אני לא אמר ללכת נגד פסיקת בג"ץ, אני לא אומר לעשות איזשהו דבר. להמתין. לראות, מיד אחרי הבחירות, תתחילו לגבות את הכסף. אבל תנו לנו את פרק הזמן שנוכל ללכת לבחירות, נורמלי. לא באופן הזה.

לעיון בפרוטוקול המלא- לחצ/י כאן.

הוסף למועדפים
הקש קוד אימות
לא רשומים אירועים לחודש אפריל
לא רשומים אירועים לחודש מאי
לא רשומים אירועים לחודש יוני