• הירשמו לערוץ יוטיוב  שלנו, ותוכלו לקבל עדכונים והתראות, לצפות בין היתר בהרצאות מוקלטות, מצגות, ראיונות לתקשורת ועוד ...

    להצטרפות והרשמה  לחץ כאן

     

     

  • סוגיות מיוחדות בהצהרות הון, הנחיות, טיפים, הוראות, הסברים מפורטים, התא המשפחתי, הלוואות ומתנות ממשפחה/חברים ועוד... 
    להרצאה מוקלטת מלאה – לחץ כאן

  • הרצאה מוקלטת ומצגת מקיפה בנושא פעילות עסקית - עצמאי או חברה ?


    לצפייה – 
    לחץ כאן

  • הרצאה מוקלטת ומצגת מקיפה בנושא מיסוי הכנסות בחו"ל (Relocation),  חידושי פסיקה וחקיקה, הכללים החדשים מיום 1.1.2018

    לצפייה - לחץ כאן

  • המהפכה הגדולה במיסוי הנדל"ן ומיסוי הכנסות מהשכרה למגורים ולדירות נופש בשנה האחרונה

    לצפייה בהרצאה המוקלטת ובמצגת המקיפה – לחץ כאן

true
דף הביתמדורים מקצועייםמס הכנסהחישוב נפרד לבני זוגביום 5 3 2013 הגישו 70 חברי כנסת הצעת חוק לתיקון מיסוי בני זוג העובדים יחדיו

ביום 5.3.2013 הגישו 70 חברי כנסת הצעת חוק לתיקון מיסוי בני זוג העובדים יחדיו

06.03.2013

ביום 5.3.2013 הגישו 70 חברי כנסת הצעת חוק לתיקון מיסוי בני זוג העובדים יחדיו

רמי אריה, עו"ד רו"ח

בעקבות ישיבת ועדת הכספים הזמנית של הכנסת מיום 4.3.2012, חתמו והגישו כ- 70 חברי כנסת על הצעת החוק שתאפשר חישוב מס נפרד לבני זוג העובדים בעסק שבבעלותם. הצעת החוק הוגשה והונחה על שולחן הכנסת ביום 5.3.2013.

מטרת הצעת החוק הינה לתקן את המעוות ולקדם חקיקה חדשה בכנסת שתשנה את החוק הקיים, הקובע כי בני זוג העובדים יחדיו בעסק משותף ימוסו בחישוב מאוחד, אלא אם כן האישה אינה מרוויחה לא יותר מ- 49,000 ₪ בשנה.

בישיבת ועדת הכספים נכחו כ- 120 זוגות, נציגי לשכת עורכי הדין, נשיא ויו"ר ועדת המיסים של לשכת רואי חשבון, נציגי לשכת יועצי המס בישראל. נשיא לה"ב ונציגי איגודי העסקים והעצמאים הקטנים, נציגות נעמת ושדולת הנשים בישראל, החתום מעלה, ולמעלה מ- 20 חברי כנסת מכל המפלגות שבכנסת, אשר תמכו פה אחד בשינוי החוק.

נוסח הצעת החוק ודברי ההסבר שלה, להלן:

הכנסת התשע-עשרה

יוזמים חברי הכנסת

משה גפני

יריב לוין

אורי מקלב

יעקב אשר

אמנון כהן

אבישי ברוורמן

יעקב פרי

משה זלמן פייגלין

יצחק וקנין

סתיו שפיר

זהבה גלאון

נחמן שי

מאיר כהן

אורי אורבך

יפעת קריב

איתן כבל

רונן הופמן

ג'מאל זחאלקה

בועז טופורובסקי

ישראל חסון

מרב מיכאלי

יאיר לפיד

שלי יחימוביץ'

דב חנין

יצחק הרצוג

דב ליפמן

רוברט אילטוב

ניצן הורוביץ

דוד אזולאי

באסל גטאס

איציק שמולי

חנין זועבי

פניה קירשנבאום

קארין אלהרר

ראובן ריבלין

עמיר פרץ

מיקי רוזנטל

ניסן סלומינסקי

מיכל בירן

איילת שקד

מיכל רוזין

רינה פרנקל

שולי מועלם-רפאלי

יעל גרמן

נסים זאב

אחמד טיבי

זבולון קלפה

אורית סטרוק

שי פירון

יוני שטבון

משה מזרחי

אלעזר שטרן

מיקי לוי

זאב אלקין

מאיר פרוש

אורי אריאל

אופיר אקוניס

דוד רותם

ישראל אייכלר

אילן גילאון

אברהם מיכאלי

אריה דרעי

אורלי לוי אבקסיס

מירי רגב

אברהים צרצור

תמר זנדברג

חמד עמאר

אלי בן-דהן

עדי קול

חנא סוייד

הצעת חוק לתיקון פקודת מס הכנסה (חישוב מס לבני זוג העובדים יחד),

התשע"ג–2013

תיקון סעיף 66

1.

בפקודת מס הכנסה[1] (להלן – הפקודה), בסעיף 66 –

(1) במקום סעיף קטן (ד) יבוא:

"(ד) הוראות סעיף קטן (א) יחולו גם לגבי בני זוג שמקורות הכנסתם תלויים זה בזה והכנסת כל אחד מהם מקורה בתפקיד מוגדר ונחוץ, אלא אם התברר לפקיד השומה כי פרטים שנמסרו לו לגבי הכנסתם של בני הזוג אינם נכונים או התברר שהכנסתו של בן הזוג שאינו רשום ניתנה לו לא בשל תפקיד שמילא או לא ביחס ישיר ומתאים לעבודה שהוא ביצע והכל בכוונה להתחמק ממס.";

(2) בסעיף קטן (ה) –

(א) בפסקה (1) הסיפה החל במילים "ובלבד שאינו דירת מגורים" – תימחק;

(ב) בפסקה (2) במקום "על אף הוראות סעיף קטן (ד)" יבוא "מבלי לגרוע מהוראות סעיף קטן (ד)" ובמקום "עד סכום של 48,960 שקלים חדשים" יבוא "עד לסכום המרבי הנקוב בסעיף 121(ב)(1)(ג)".

הוראת שעה

2.

על אף האמור בכל דין, לגבי הכנסת בני זוג שמקור הכנסתם היה תלוי זה בזה, בתקופה שבין כ"ז בטבת התשס"ג (1 בינואר 2003) ועד ליום תחילתו של חוק זה, יקראו את סעיף 66(ה) לפקודה כך –

(1) בפסקה (2) במקום הסכום הנקוב בה יבוא "170,000 שקלים חדשים";

(2) פסקה (3) – לא תיקרא.

דברי הסבר

סעיף 65 לפקודת מס הכנסה קובע את העיקרון הכללי לגבי מיסוי הכנסת בני זוג ולפיו יש למסות בני זוג כיחידה אחת, באופן מאוחד, כך שיראו את הכנסות בני הזוג כהכנסה חייבת של אחד מהם והיא תחוייב על שמו. סעיף 66 לפקודה קובע את המקרים בהם תהיה חריגה מן הכלל ויותר חישוב מס נפרד לכל אחד מבני הזוג. סעיף קטן (ד) קובע חריג לאפשרות לבקש חישוב מס נפרד, ולפיו בן זוג לא יוכל לבקש חישוב נפרד אלא אם "הכנסת בן הזוג האחד באה ממקור הכנסה שהוא בלתי תלוי במקור ההכנסה של בן הזוג השני". כלומר, ניתן לבקש חישוב נפרד לבני זוג רק במצבים בהם אין תלות בין מקורות ההכנסה שלהם. בהמשך מונה הסעיף מצבים בהם יראו בהכנסות בני הזוג כתלויות זו בזו, באופן שלא מאפשר חישוב נפרד.

סעיף 66(ה) קובע הוראה לפיה ניתן לערוך חישוב מס נפרד לבני זוג, גם במצבים בהם קיימת תלות כאמור בין מקורות ההכנסה של בני הזוג. החישוב הנפרד ייעשה רק על הכנסה עד לגובה של 48,960 שקלים חדשים ובהתקיים התנאים המנויים בסעיף, שהנטל להוכחתם הוא על בני הזוג.

ביום ח' בשבט התשע"ב (1 בפברואר 2012) ניתן בבית המשפט העליון פסק דין עקרוני העוסק בסוגיית דרך חישוב המס לפי פקודת מס הכנסה לגבי הכנסה של בני זוג (ע"א 8114/09, 8297/09, 1177/10 מלכיאלי נ' פקיד שומה עפולה). בית המשפט העליון פירש את הפקודה וקבע כי בכל מקרה בו קיימת תלות בין מקורות ההכנסה של בני הזוג, תחושב הכנסתם במשותף, זאת אף במקרים בהם גובה ההכנסה לא נבע משיקולי מס. ברם, על אף הפסיקה החד משמעית לגבי לשון הפקודה, בית המשפט העליון מציין כי תוצאת פסק הדין מעוררת אי נוחות רבה ומכבידה על בני זוג שעובדים יחד ואף מתמרצת אותם לעבוד במקומות עבודה נפרדים או בחברות שאינן בשליטתן כדי להפחית את חבות המס שלהם. לפיכך, קורא בית המשפט למחוקק לבחון את ההסדר הקבוע בפקודה ואת תחולתו.

מוצע, אם כן, לשנות את נוסח הפקודה לבטל את החזקה החלוטה שקבועה בסעיף 66(ד) ולקבוע תחתיה הוראה לפיה חישוב נפרד יתאפשר גם לגבי בני זוג שמקור הכנסתם משותף. מוצע לקבוע חריג לפיו אם פקיד השומה נוכח כי נמסרו לו פרטים שגויים או משכורות בני הזוג ניתנו שלא בהתאם לעבודתם והכל בכוונה להתחמק מתשלום מס, תימנע מבני הזוג האפשרות לערוך חישוב מס נפרד.

בנוסף, מוצע להגדיל את הסכום הקבוע בסעיף 66(ה) ולאפשר חישוב נפרד לבני זוג עד לסכום הקבוע בסעיף 121(ב)(1)(ג) לפקודה, שהינו מדרגת המס השלישית שחלה על הכנסתם של יחידים. כן מוצע להוריד מהסעיף את התנאי ולפיו חישוב נפרד יתאפשר רק במקרה בו מקום העיסוק של בני הזוג הוא בדירת המגורים שלהם.

כמו כן מוצע לקבוע הוראת שעה שתחול רטרואקטיבית על התקופה שקדמה לפסיקתו של בית המשפט העליון, בה המצב המשפטי לא היה ברור דיו. על פי הוראת השעה, בתקופה שמשנת 2003 ועד ליום תחילתו של חוק זה, יוכלו בני זוג לבצע חישוב מס נפרד עד לתקרה של 170,000 ש"ח ומבלי שנמסרה על כך הודעה מראש לפקיד השומה



[1] דיני מדינת ישראל, נוסח חדש 6, עמ' 120.

הוסף למועדפים
הקש קוד אימות
לא רשומים אירועים לחודש אפריל
לא רשומים אירועים לחודש מאי
לא רשומים אירועים לחודש יוני