• הירשמו לערוץ יוטיוב  שלנו, ותוכלו לקבל עדכונים והתראות, לצפות בין היתר בהרצאות מוקלטות, מצגות, ראיונות לתקשורת ועוד ...

    להצטרפות והרשמה  לחץ כאן

     

     

  • סוגיות מיוחדות בהצהרות הון, הנחיות, טיפים, הוראות, הסברים מפורטים, התא המשפחתי, הלוואות ומתנות ממשפחה/חברים ועוד... 
    להרצאה מוקלטת מלאה – לחץ כאן

  • הרצאה מוקלטת ומצגת מקיפה בנושא פעילות עסקית - עצמאי או חברה ?


    לצפייה – 
    לחץ כאן

  • הרצאה מוקלטת ומצגת מקיפה בנושא מיסוי הכנסות בחו"ל (Relocation),  חידושי פסיקה וחקיקה, הכללים החדשים מיום 1.1.2018

    לצפייה - לחץ כאן

  • המהפכה הגדולה במיסוי הנדל"ן ומיסוי הכנסות מהשכרה למגורים ולדירות נופש בשנה האחרונה

    לצפייה בהרצאה המוקלטת ובמצגת המקיפה – לחץ כאן

true
דף הביתמדורים מקצועייםמס הכנסהחישוב נפרד לבני זוגאושר תזכיר החוק לביטול חישוב מס מאוחד

אושר תזכיר החוק לביטול חישוב מס מאוחד

12.11.2013

אושר תזכיר החוק לביטול חישוב מס מאוחד
רמי אריה, עו"ד ורו"ח

בישיבת ועדת השרים של הממשלה לענייני חקיקה, שהתקיימה ביום 11.11.2013 אושר תזכיר החוק של שר האוצר, יאיר לפיד, לביטול חישוב המס המאוחד לזוגות נשואים העובדים יחד.

התיקון אמור לאפשר לזוגות נשואים העובדים יחד זכאות לחישוב מס נפרד, ללא מגבלת שכר, על פי מדרגות המס של שכרם, החל מתחילת שנת 2014.

תזכיר החוק מבטל עיוות היסטורי במשק הישראלי,כזה שמנע פעמים רבות את התפתחותם של עסקים קטנים ובינוניים, שהם לב ליבה של הכלכלההישראלית והוא מסיר מעל הזוגות הנשואים העובדים באותו עסק את כלהמגבלות שהוטלו עליהם עד היום. למשל, עבודה מבית מגוריהם והמגבלה על חישוב מס נפרדעד להכנסה של 50 אלף שקל בשנה בלבד, כך שכל בן זוג ייהנה מנקודות זיכוי והטבות מס מלאות לפי הכנסתו הריאלית מהעסק.

תזכיר החוק יועבר כעת כהצעת חוק ממשלתית לאישור הכנסת, והוא יידון בוועדת הכספים של הכנסת במטרה להגיעלהסכמות על פרטי חישוב ההטבות ולגבי שאלת החישובהרטרואקטיבי המוצעת על פי הצעת החוק הפרטית של ח"כ גפני.

להלן הצעת חוק בנושא זה שנוסחה במקור על ידי עו"ד ורו"ח רמי אריה,

עם שינויים נוספים שהוכנסו בה על ידי רשות המיסים בישראל בעניין התחולה, בעניין העבודה מהבית ובעניין קנס הגירעון שאנו מקווים כי לא יאושרו בועדת הכספים בעת הדיון בה.

הצעת חוק לתיקון פקודת מס הכנסה (חישוב מס לבני זוג העובדים יחד),

התשע"ג–2013

תיקון סעיף 66

1.

בפקודת מס הכנסה[1] (להלן – הפקודה), בסעיף 66 –

(1) במקום סעיף קטן (ד) יבוא:

"(ד) הוראות סעיף קטן (א) יחולו לגבי בני זוג שיש להם מקור הכנסה משותף, רק אם יגיעתו האישית של כל אחד מהם נחוצה לייצור ההכנסה של מקור ההכנסה המשותף, וכל אחד מהם מקבל הכנסה ביחס ישיר ומתאים לתרומתו לייצור ההכנסה מאותו מקור; ואם ההכנסה הופקה בבית המגורים של בני הזוג בתנאי שבית המגורים משמש בדרך קבע את אותו מקור הכנסה וכי מרבית פעילות מקור ההכנסה המשותף נעשית בבית המגורים.

שר האוצר, באישור ועדת הכספים של הכנסת, רשאי לקבוע הוראות לעניין ביצוע סעיף זה, לרבות הודעות ודוחות;

לעניין זה "מקור הכנסה משותף" – מקור הכנסה של בן הזוג האחד שהוא תלוי במקור ההכנסה של בן הזוג השני ";

(2) סעיף קטן (ה) מבוטל;

תיקון סעיף 191

2.

בסעיף 191 לפקודה -

(א) אחרי סעיף קטן (ג1) יבוא:

"(ג1א) נישום שלגביו נקבע גירעון, רשאי פקיד השומה להטיל עליו קנס בשיעור של 30% מסכום הגירעון. הוטל קנס כאמור, לא יוטל בשל אותו גרעון קנס לפי סעיפים קטנים (ב), (ג) או (ג1).

בסעיף קטן זה "גרעון" – הסכום שבו עודף המס שנישום חייב בו בשל אי התקיימות הוראות סעיף 66(ד) על המס שהוא חייב על פי הדוח שלו לפי סעיף 131 בגין החלת הסעיף האמור".

(ב) בסעיף קטן (ג3) במקום "עד (ג1)" יבוא "עד (ג1א)"

תחולה

3.

חוק זה יחול על הכנסה שהופקה מיום כ"ט בטבת תשע"ד (1 בינואר 2014) ואילך.

דברי הסבר

סעיף 65 לפקודת מס הכנסה קובע את העיקרון הכללי לגבי מיסוי הכנסת בני זוג ולפיו יש למסות בני זוג כיחידה אחת, באופן מאוחד, כך שיראו את הכנסות בני הזוג כהכנסה חייבת של אחד מהם והיא תחויב על שמו. סעיף 66 לפקודה קובע את המקרים בהם תהיה חריגה מן הכלל ויותר חישוב מס נפרד לכל אחד מבני הזוג. סעיף קטן (ד) קובע חריג לאפשרות לבקש חישוב מס נפרד, ולפיו בן זוג לא יוכל לבקש חישוב נפרד אלא אם "הכנסת בן הזוג האחד באה ממקור הכנסה שהוא בלתי תלוי במקור ההכנסה של בן הזוג השני". כלומר, ניתן לבקש חישוב נפרד לבני זוג רק במצבים בהם אין תלות בין מקורות ההכנסה שלהם. בהמשך מונה הסעיף מצבים בהם יראו בהכנסות בני הזוג כתלויות זו בזו, באופן שלא מאפשר חישוב נפרד.

סעיף 66(ה) קובע הוראה לפיה ניתן לערוך חישוב מס נפרד לבני זוג, גם במצבים בהם קיימת תלות כאמור בין מקורות ההכנסה של בני הזוג. החישוב הנפרד ייעשה רק על הכנסה רק עד לגובה של 48,960 שקלים חדשים ובהתקיים התנאים המנויים בסעיף, שהנטל להוכחתם הוא על בני הזוג.

ביום ח' בשבט התשע"ב (1 בפברואר 2012) ניתן בבית המשפט העליון פסק דין עקרוני העוסק בסוגיית דרך חישוב המס לפי פקודת מס הכנסה לגבי הכנסה של בני זוג (ע"א 8114/09, 8297/09, 1177/10 מלכיאלי נ' פקיד שומה אשקלון). בית המשפט העליון פירש את הפקודה וקבע כי בכל מקרה בו קיימת תלות בין מקורות ההכנסה של בני הזוג, תחושב הכנסתם במשותף, זאת אף במקרים בהם גובה ההכנסה לא נבע משיקולי מס. יחד עם זאת קרא בית המשפט למחוקק לבחון את ההסדר הקבוע בפקודה.

לסעיף 1

מוצע לשנות את נוסח סעיף 66(ד) העוסק בבני זוג שמקור ההכנסה של האחד תלוי במקור של האחר (מקור הכנסתם משותף) ולקבוע כי החישוב נפרד יתאפשר לגבי בני זוג אלו בנסיבות המוצעות ובהן נחיצות עבודת כל אחד מבני הזוג לייצור הכנסה באותו עסק ולמידת תרומתו של כל אחד מהם, כשעבודתם אינה מבית מגוריהם אלא אם זהו מקום העיסוק הקבוע והבלבדי של אותו עסק. אי התקיימות התנאים תימנע מבני הזוג האפשרות לערוך חישוב מס נפרד.

כמו כן, מוצע לבטל את סעיף 66 (ה).

לסעיף 2

מוצע להטיל סנקציה כלפי בני זוג שתבעו חישוב נפרד לפי סעיף 66(ד) לפקודה ונמצא כי אינם זכאים לו, במסגרת הוראות סעיף 191 לפקודה, כך שבשל גרעון המס שיווצר כתוצאה מדיווח כאמור, יוטל קנס בשיעור של 30%. יובהר ויודגש כי לא יוטל בשל אותו גרעון קנס נוסף.

לסעיף 3

מוצע לקבוע כי התיקון יחול על הכנסה שהופקה החל משנת 2014 ואילך.

השפעת החוק המוצע על התקן המינהלי

אין

השפעת החוק המוצע על תקציב המדינה

העלות תקציבית של הצעת חוק נאמדת בסכום שנע בין כ 1,000,000,000 ₪ לבין כ 2,500,000,000 ₪ לשנה החל משנת המס 2014 ומבוססת על מספר הנחות שהעיקריות שבהן הינן הסרת חסם תקרת השכר הקבועה היום בסעיף 66(ה) לפקודה (49,680 ₪ במונחי שנת 2013), ומיצוי מלא של כלל הנישומים הזכאים להיכנס בגדר ההצעה.



[1] דיני מדינת ישראל, נוסח חדש ___ , עמ' _____.

הוסף למועדפים
הקש קוד אימות
 
לא רשומים אירועים לחודש אפריל
לא רשומים אירועים לחודש מאי
לא רשומים אירועים לחודש יוני