• הירשמו לערוץ יוטיוב  שלנו, ותוכלו לקבל עדכונים והתראות, לצפות בין היתר בהרצאות מוקלטות, מצגות, ראיונות לתקשורת ועוד ...

    להצטרפות והרשמה  לחץ כאן

     

     

  • סוגיות מיוחדות בהצהרות הון, הנחיות, טיפים, הוראות, הסברים מפורטים, התא המשפחתי, הלוואות ומתנות ממשפחה/חברים ועוד... 
    להרצאה מוקלטת מלאה – לחץ כאן

  • הרצאה מוקלטת ומצגת מקיפה בנושא פעילות עסקית - עצמאי או חברה ?


    לצפייה – 
    לחץ כאן

  • הרצאה מוקלטת ומצגת מקיפה בנושא מיסוי הכנסות בחו"ל (Relocation),  חידושי פסיקה וחקיקה, הכללים החדשים מיום 1.1.2018

    לצפייה - לחץ כאן

  • המהפכה הגדולה במיסוי הנדל"ן ומיסוי הכנסות מהשכרה למגורים ולדירות נופש בשנה האחרונה

    לצפייה בהרצאה המוקלטת ובמצגת המקיפה – לחץ כאן

true
דף הביתקטגוריותתנאי וניסוח הסכם פשרה ייקבעו את חבות המע מ לגבי סכום הפשרה

תנאי וניסוח הסכם פשרה ייקבעו את חבות המע"מ לגבי סכום הפשרה

רמי אריה, עו"ד ורו"ח

 |  12.03.2014

תנאי וניסוח הסכם פשרה ייקבעו את חבות המע"מ לגבי סכום הפשרה
רמי אריה, עו"ד ורו"ח

כאשר במזל טוב, נחתם הסכם פשרה בין צדדים לגבי סוגיות העומדות ביניהם במחלוקת, חובה להקדיש תשומת לב להיבטי המס החלים על ההסכם.

היבטי המיסוי ובכללם מס ערך מוסף, מס הכנסה, מס שבח וביטוח לאומי, העלולים לחול על סכום התמורה אשר סוכמה במסגרת הסכם הפשרה, עלולים להביא להפחתה משמעותית של סכום התמורה נטו המוסכם. זאת הן לגבי מקבל התמורה אשר עלול לשלם מיסים בגינה,           והן לגבי משלם התמורה ככל שהוא ירצה לקבל חשבונית עם מע"מ ולקבל החזר בגינו ואף להכיר בתמורה ששילם כהוצאה מוכרת למס.

התוצאה העגומה של אי חשיבה מראש לגבי היבטי המיסוי בהסכם פשרה, קיבלה שוב ביטוי בפסק דין שניתן ביום 26.2.2014, בו דחה בית המשפט המחוזי בתל אביב בע"מ 28112-10-12 י.א.נ.י. יועצים בע"מ נ' מנהל מע"מ תל אביב 3 את ערעורה של חברה בשאלת חבותה במע"מ בגין תקבול ששולם לה במסגרת הסכם פשרה עם חברה אחרת.  

מדובר על הסכם פשרה אשר נכרת ביום 10.10.2010 בין יאני יועצים לבין מנוף חברה לניהול קרנות פנסיה בע"מ. על פי ההסכם, הוסכם על סילוק הדדי של טענות ותביעות בקשר עם הסכם שנכרת ביום 1.12.2002 בינה לבין ידידים, ביטול הסכם 2002, שמירת סודיות, והתחייבות שלה.

כעת עלתה השאלה האם היא קיבלה את הסכום הנקוב בהסכם הפשרה ובין הצדדים התגלעה מחלוקת בשאלה אם סכום זה חייב במע"מ.

לצורך מתן מענה לשאלה אם הסכום שקיבלה יאני יועצים מכוח הסכם הפשרה חייב במס ערך מוסף, יש לבחון האם במסגרת הסכם הפשרה היא הקנתה למנוף זכויות שהיו לה מכוח הסכם 2002, כטענת מנהל מע"מ, או שמא הסכום שהיא קיבלה מכוח הסכם הפשרה הינו תשלום בעד שירותים שעתידה הייתה להעניק למנוף בהתאם להתחייבותה בהסכם 2002 ואשר לגביהם הוסכם כי לא יוענקו בעתיד, כטענתה.

בית המשפט בחן סעיף 1 להסכם הפשרה, ומצא שנאמר בו כי:

"סילוק טענות הדדי - הצדדים מצהירים ומתחייבים כי אין להם ו/או למי מטעמם... כל טענה ו/או תביעה ו/או דרישה האחד כלפי משנהו ו/או כלפי..., בכל עניין הקשור, במישרין ו/או בעקיפין, להסכם 2002 ו/או להתחייבויותיו/או לזכויות מכוחו"

עולה כי מצד אחד ביקשה מנוף להשתחרר מההתחייבויות שלקחה על עצמה במסגרת הסכם 2002 ומצד שני הסכימה יאני יועצים לוותר על כל טענה ו/או תביעה לזכויות מכוח הסכם 2002. משכך, נראה כי התשלום שהיא קיבלה מכוח הסכם הפשרה הינו תמורה למכירת זכות שהייתה לה.

לא נאמר בהסכם הפשרה, כי התשלום שהתחייבה מנוף לשלם ליאני יועצים, הינו בתמורה או בקשר לשירותים שניתנו על ידיה או לשירותים שהיא אמורה ליתן למנוף בעתיד. במקרה כזה, היה הסכום צריך להיות פטור ממע"מ, היות ואינו חלק מהמהלך העסקי הרגיל.

לטענת יאני יועצים, ביטול רכישת זכות מקום בו עסקת השירות עלתה על שרטון לאחר כריתת ההסכם, לא תהא בבחינת מכר-חוזר אלא מדובר בפיצוי המשולם לנפגע משום שהוא ניזוק מעוולה נזיקית או מהפרת חוזה אשר אינו מהווה תמורה בגין עסקה החייבת במס. לביסוס טענה זו, היא נסמכת על פסק הדין בע"א729/11 סדרון פרופטיז לימיטד.

בעניין סדרון נדונה עסקת קומבינציה במסגרתה ביצע הקבלן חלק מהעבודות הכרוכות בביצוע המיזם, בטרם בוטלה העסקה על ידי הקבלן בשל הפרת ההסכם על ידי הפטריארכיה היוונית אורתודוכסית של ירושלים. במקרה האמור נדונה השאלה אם פיצויים שנפסקו לטובת הקבלן חייבים במס ערך מוסף. בית המשפט קבע שם כי יש לחייב במס ערך מוסף את הפיצוי ששולם לקבלן בגין פעולות שכבר בוצעו על ידו ומהווים שירות  ואילו לגבי הפיצוי ששולם לקבלן בגין הוצאות שהוציא לרכישת הזכויות בהסכם הקומבינציה, נקבע כי אין הם חייבים במס ערך מוסף משום שאינם בגדר שירות.

לטענת יאני יועצים, הסכום ששולם לה מכוח הסכם הפשרה מהווה פיצוי בגין הימנעות ממתן שירות בעתיד או אובדן ריווח עתידי וככזה אינו בא בגדר שירות כמשמעותו בחוק מס ערך מוסף. טענה זו סומכת יאני יועצים על פסק הדין ע"ש 143/89 ו -ע"ש 59/90 מבני פלס בע"מ.

אולם נוכח הניסוח המפורש של הסכם הפשרה, הגיע בית המשפט למסקנה כי זכותה של יאני לקבל את התשלומים שנקבעו בסעיף 4 להסכם 2002 אינה תלויה בהיקף השירותים שהעניקה או תעניק למנוף. לכן, האמור לעיל בעניין מבני פלס אינו רלבנטי לנסיבות כאן.

יוער, כי בהסכם הפשרה צוין במפורש שהסכום אותו התחייבה מנוף לשלם ליאני יועצים כולל מע"מ והצדדים אף חזרו על כך כאשר כתבו את הסכום לתשלום במילים. זאת, בשונה מהאופן בו נוסח הסכם הפשרה שנדון בעניין מבני פלס שזו לשונו: "מס ערך מוסף בגין התשלומים הנ"ל, אם ובמידה שהוא חל, יחול על החברה".

אף שאין בכך כדי להכריע בשאלה אם הסכום שקיבלה יאני יועצים ממנוף חייב במע"מ, יש טעם לפגם בטענתה כאילו אינה חייבת בתשלום המע"מ מקום שהייתה שותפה לעריכת הסכם הפשרה וניסוחו.

סוף דבר, צדדים להסכם פשרה, חייבים להקדיש תשומת לב להיבטי המס החלים על הסכם הפשרה. לתנאי ולניסוח הסכם הפשרה יש משמעות קריטית לעניין חבויות המיסוי שעלולות לחול בגין ההסכם, הן מהצד המשלם והן מהצד המקבל.

 

 

 

 

 

 

 

הוסף למועדפים
הקש קוד אימות
 
לא רשומים אירועים לחודש אפריל
לא רשומים אירועים לחודש מאי
לא רשומים אירועים לחודש יוני