• הירשמו לערוץ יוטיוב  שלנו, ותוכלו לקבל עדכונים והתראות, לצפות בין היתר בהרצאות מוקלטות, מצגות, ראיונות לתקשורת ועוד ...

    להצטרפות והרשמה  לחץ כאן

     

     

  • סוגיות מיוחדות בהצהרות הון, הנחיות, טיפים, הוראות, הסברים מפורטים, התא המשפחתי, הלוואות ומתנות ממשפחה/חברים ועוד... 
    להרצאה מוקלטת מלאה – לחץ כאן

  • הרצאה מוקלטת ומצגת מקיפה בנושא פעילות עסקית - עצמאי או חברה ?


    לצפייה – 
    לחץ כאן

  • הרצאה מוקלטת ומצגת מקיפה בנושא מיסוי הכנסות בחו"ל (Relocation),  חידושי פסיקה וחקיקה, הכללים החדשים מיום 1.1.2018

    לצפייה - לחץ כאן

  • המהפכה הגדולה במיסוי הנדל"ן ומיסוי הכנסות מהשכרה למגורים ולדירות נופש בשנה האחרונה

    לצפייה בהרצאה המוקלטת ובמצגת המקיפה – לחץ כאן

true
דף הביתקטגוריותמחילת חוב ספק אינה עסקה חייבת במע מ

מחילת חוב ספק אינה עסקה חייבת במע"מ

רמי אריה, עו"ד ורו"ח

 |  10.04.2014

מחילת חוב ספק אינה עסקה חייבת במע"מ
רמי אריה
, עו"ד ורו"ח

ביום24.3.2014 קיבל בית המשפט המחוזי בירושלים בע"מ 29316-04-13 מוחמד עלי וזיאד אלמוחטסב למסחר והשקעות בע"מ נ' מנהל מס ערך מוסף (ירושלים) את ערעורה של אלמוחטסב וקבע כי אין לראות במחילת חוב על עסקה פלונית, כעסקה נפרדת ועצמאית החייבת במע"מ.

במסגרת ביקורת שנערכה לאלמוחטסב במס הכנסה הגיעה עם פקיד השומה להסכם פשרה לפיו יראה חוב בסכום של 2,808,963 ₪ שהיה לה כלפי ספק-חוץ שלה, כנמחל על ידו.

בהסתמך על הסכם הפשרה, הוציא מנהל המע"מ לחברה שומה, במסגרתה טען כי מה שהוסכם כפשרה, הוא למעשה ויתור של ספק-החוץ על חוב אלמוחטסב כלפי החייב במס לפי סעיף 12 לחוק מס ערך מוסף, טענת אלמוחטסב הייתה מנגד כי מחילת החוב של ספק-החוץ אינה באה בגדרן של "תרומה, תמיכה, או סיוע אחר" המפורטים בסעיף 12 לחוק ומכאן שאין היא חבה בתשלום מס ערך מוסף, על המחילה. השגתה נדחתה ומכאן הערעור.

סעיף 12(א) לחוק קובע כך:

"תרומה, תמיכה או סיוע אחר (להלן - תקבולים) שקיבל עוסק ייחשבו כחלק ממחיר עסקאותיו; הוראה זו לא תחול על סוגי תקבולים או סוגי עוסקים שקבע שר האוצר".

נקבע לא פעם, כי אפשר שגם מחילת חוב במסגרת יחסים עסקיים, נכנסת לגדרו של הסעיף, ואין צורך כי תתלווה למחילה כוונה וולונטארית-פילנתרופית.

במקרה זה, אין מחלוקת כי אלמוחטסב דיווחה במסגרת הדו"ח הכספי שלה לשנת 2010 (ביאור מס'12) על מחילת חובות לספק-חוץ בסך של 2,808,963 ₪; אין מחלוקת שבגין הקטנת העסקה, היא נשאה בתשלום הפרשים למס הכנסה; אין מחלוקת שלא בוצעה כל עסקה אחרת בינה ובין ספק-החוץ, אלא כי מחילת החוב בוצעה באותה עסקה ממש; ואין מחלוקת כי היא שילמה את מלוא המע"מ שנתבקש בגין ביצוע העסקה המקורית ללא סכום המחילה. המחלוקת היחידה בין הצדדים היא האם ניתן להשקיף על מחילת החוב במועד מאוחר יותר כעסקה נפרדת המחויבת במס מכוח עצמה.

בהמ"ש קיבל את טענת אלמוחטסב. לפיה אין המדובר בשתי עסקאות נפרדות ושומת העסקאות שהוציא מנהל מע"מ בעניין מחילת החוב - בוטלה.

 

 

 

 

 

הוסף למועדפים
הקש קוד אימות
לא רשומים אירועים לחודש אפריל
לא רשומים אירועים לחודש מאי
לא רשומים אירועים לחודש יוני