• הירשמו לערוץ יוטיוב  שלנו, ותוכלו לקבל עדכונים והתראות, לצפות בין היתר בהרצאות מוקלטות, מצגות, ראיונות לתקשורת ועוד ...

    להצטרפות והרשמה  לחץ כאן

     

     

  • סוגיות מיוחדות בהצהרות הון, הנחיות, טיפים, הוראות, הסברים מפורטים, התא המשפחתי, הלוואות ומתנות ממשפחה/חברים ועוד... 
    להרצאה מוקלטת מלאה – לחץ כאן

  • הרצאה מוקלטת ומצגת מקיפה בנושא פעילות עסקית - עצמאי או חברה ?


    לצפייה – 
    לחץ כאן

  • הרצאה מוקלטת ומצגת מקיפה בנושא מיסוי הכנסות בחו"ל (Relocation),  חידושי פסיקה וחקיקה, הכללים החדשים מיום 1.1.2018

    לצפייה - לחץ כאן

  • המהפכה הגדולה במיסוי הנדל"ן ומיסוי הכנסות מהשכרה למגורים ולדירות נופש בשנה האחרונה

    לצפייה בהרצאה המוקלטת ובמצגת המקיפה – לחץ כאן

true
דף הביתקטגוריותהרחבת חובת הדיווח בהגשת דין וחשבון לשנת 2013

הרחבת חובת הדיווח בהגשת דין וחשבון לשנת 2013

הילמן ושות', רואי חשבון

 |  03.09.2014

 

 

 

הרחבת חובת הדיווח בהגשת דין וחשבון לשנת 2013

 

הילמן ושות', רואי חשבון

 

 

בתקופה האחרונה ניכרת מגמה של רשות המיסים להרחיב את אוכלוסיית מדווחי המס.  

המגמה החלה במשלוח של מחלקת המודיעין ברשות המסים לאלפי דרישות למילוי טופס 5329 ("דו"ח פרטים אישיים והצהרה על מקורות הכנסה בארץ ובחו"ל") לכאלו שלא הגישו דוחות שנתיים למס הכנסה או שלא הגישו דיווח מקוצר בגין הכנסות משכ"ד, אך לטענת רשות המיסים, התעורר הצורך בבדיקה האם הם חייבים בדיווח על הכנסותיהם ובהגשת דוח למס הכנסה.

בהמשך למגמה זו פורסמו בימים אלו תקנות מס הכנסה (פטור מהגשת דין וחשבון) (תיקון), התשע"ד-2014. המתקנות את  תקנות מס הכנסה (פטור מהגשת דין וחשבון), התשמ"ח-1988 (להלן : "התקנות").

 

נזכיר כי התקנות פוטרות מהגשת דוח שנתי למס הכנסה בתנאים שונים. התנאים קובעים כי יחיד תושב -ישראל פטוּר מהגשת דוח שנתי בתנאי שכּל הכנסתו בשנת המס הייתה מההכנסות המנויות בתקנות, כולן או חלקן , בכפוף לסייגים המנויים בתקנות הנ"ל. בקליפת אגוז נציין כי התקנות פטרו ממס את מרבית השכירים במשק שהיו להם הכנסות משכר וממקורות נוספים מהם נוכה המס במקור או שולם בנפרד כמו הכנסות דמי שכירות דירה למגורים. התקנות שללו את הפטור במספר מקרים כדוגמת מי שהכנסותיו עברו תקרות שנקבעו בתקנות, מבעלי שליטה בחברות, מבני זוג להם חישוב מס מאוחד וכד'.

כזכור, הוטל, החל משנת 2013,  "מס מיוחד על הכנסות גבוהות" (להלן: "מס נוסף") בצורת מדרגת מס נוספת בשיעור של 2% על סך הכנסתו החייבת, כהגדרתה בסעיף 121ב(ה), של יחיד מכל מקור שהוא העולה על סכום של 811,560 ₪ בשנת 2013. לגבי שכירים נקבעה חובת ניכוי במקור למס הנוסף והיה צורך לקבוע מנגנון לתשלומו למי שאינם שכירים ולהכנסות אחרות.

 

כל אלו הובילו לתיקון התקנות כך שיתאימו למצב החדש.

 

התקנות קבעו חובת הגשת של דוח שנתי לשנת המס 2013 ואילך במקרים הבאים:

 

 

1.        יחיד ו/או בן זוגו החייבים במס נוסף בהתאם לסעיף 121ב לפקודה (כלומר - הכנסתם ,החייבת עולה על 811,560 ₪.

 

 

2.        מי שמחזור המכירות מניירות ערך הנסחרים בבורסה שאינם פטורים ממס, עולה על הסכום הקבוע בסעיף 121ב לפקודת מס הכנסה (שהוא - כאמור לעיל - 811,560 ₪ נכון לשנת 2013). נדגיש כי מדובר במחזור המכירות ולא ברווח ממכירה, עובדה המוסיפה אנשים רבים שתיק ניירות הערך שלהם אינו גדול אך יש בו תנועה רבה, למעגל המדווחים כאשר לא בטוח שזו היתה כוונת המחוקק מלכתחילה. אין קשר בין מחזור לרווחים ובהחלט קיימת אפשרות שאנשים להם הפסדים בניירות ערך יידרשו לדווח – ואף ירוויחו מכך כי תיפתח בפניהם האפשרות לקזז את ההפסדים.

 

           רשות המיסים הודיעה כי לאור התיקון לתקנות (שהוא תיקון רטרואקטיבי במהותו), ועל מנת להקל על ציבור הנישומים החייבים בהגשת דוח שנתי למס הכנסה בגין שנת המס 2013, רק בשל התיקון האמור לעיל, תינתן אורכה להגשת הדוח לאלו הנכנסים בגדר התיקון ולהם בלבד, וזאת עד ליום ה-31 בדצמבר 2014.

 

           לאור זאת מומלץ לכל מי שיש לו פעילות בניירות ערך לבחון את מחזור המכירות שלו (הנתון מופיע בטופס 867 - האישור השנתי המופק על ידי הבנקים) ולבחון האם חלה עליו חובת הגשת דוח בהתאם. יש לפנות לבנקים ולמנהלי התיקים לקבלת האישור לאור העובדה שהם אינם שולחים אותו וולונטרית.

 

 

 

 

           בהקשר זה נזכיר גם את הודעתה של רשות המיסים המתייחסת לכל מי שקיבל דרישות למילוי טופס 5329 כנ"ל וגילה בעקבות זאת כי חלה עליו חובה לפתוח תיק במס הכנסה. רשות המיסים פרסמה הנחיות לטיפול במשרדי השומה  במקרים כאלו:

 

1.       יש לאפשר לנישומים שקיבלו דרישות, לפתוח תיקים במס הכנסה, במקביל לתשובותיהם למחלקת המודיעין. ככלל, יש לדרוש הגשת דוחות החל משנת המס 2007 ואילך, ככל שהיו בשנים אלו הכנסות המחייבות בהגשת דוח שנתי. במקרים בהם נדרש לפתוח תיק רק בשל הכנסות משכר דירה החייבות במס בשיעור של 10% לפי סעיף 122 לפקודה, יש לפתוח לנישום תיק 95 ולדרוש ממנו לדווח ולשלם באמצעות טופס 353 - דיווח מקוצר בגין הכנסות משכ"ד. לצורך הפשטות והיעילות יש להנפיק לנישום שובר אחד לשנת המס 2013, שיכלול את סך המס בגין כל שנות המס עד לשנת 2013, בתוספת ריבית והפרשי הצמדה כדין, מתום כל שנת מס ועד למועד התשלום. בגין שנת 2014 יש לתת שובר נפרד. ניתן לדווח ולשלם את המס בגין הכנסות בשכר דירה גם באמצעות אתר האינטרנט של רשות המסים.

 

2.      בסמכות פקיד השומה לתת הקלות בקנסות בגין הגשת הדוחות באיחור, במקרים המתאימים.

 

3.       במקרים חריגים בהם לדעת פקיד השומה התקיימו נסיבות מיוחדות המצריכות טיפול במישור הפלילי, יועבר התיק לעיון והחלטת סמנכ"ל בכיר לחקירות ומודיעין .

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

הוסף למועדפים
הקש קוד אימות
לא רשומים אירועים לחודש אפריל
לא רשומים אירועים לחודש מאי
לא רשומים אירועים לחודש יוני