• הירשמו לערוץ יוטיוב  שלנו, ותוכלו לקבל עדכונים והתראות, לצפות בין היתר בהרצאות מוקלטות, מצגות, ראיונות לתקשורת ועוד ...

    להצטרפות והרשמה  לחץ כאן

     

     

  • סוגיות מיוחדות בהצהרות הון, הנחיות, טיפים, הוראות, הסברים מפורטים, התא המשפחתי, הלוואות ומתנות ממשפחה/חברים ועוד... 
    להרצאה מוקלטת מלאה – לחץ כאן

  • הרצאה מוקלטת ומצגת מקיפה בנושא פעילות עסקית - עצמאי או חברה ?


    לצפייה – 
    לחץ כאן

  • הרצאה מוקלטת ומצגת מקיפה בנושא מיסוי הכנסות בחו"ל (Relocation),  חידושי פסיקה וחקיקה, הכללים החדשים מיום 1.1.2018

    לצפייה - לחץ כאן

  • המהפכה הגדולה במיסוי הנדל"ן ומיסוי הכנסות מהשכרה למגורים ולדירות נופש בשנה האחרונה

    לצפייה בהרצאה המוקלטת ובמצגת המקיפה – לחץ כאן

true
דף הביתמדורים מקצועייםדיני עבודההטבות סוצייאליותהקצאת אופציות בתמורה לשירותי ניהול נקבעו כהכנסה מעסק

הקצאת אופציות בתמורה לשירותי ניהול נקבעו כהכנסה מעסק

רמי אריה, עו"ד ורו"ח

 |  09.08.2015

הקצאת אופציות בתמורה לשירותי ניהול נקבעו כהכנסה מעסק

רמי אריה, עו"ד ורו"ח

בעניין פרי (ע"מ 44913-01-12 פרי יעקב שירותי ניהול בע"מ נ' פקיד שומה ת"א 1 אשר ניתן ביום 13.7.2015) נקבע, כי אופציות לרכישת מניות שקיבלה פרי היו בבחינת הכנסה מעסק ולכן תתחייב בהתאם למס הרגיל החל, ולא כרווח הון בהתאם לסעיף 102 לפקודה במסלול הוני.

לדעתנו, מדובר בקביעה הסותרת את פסק הדין בעניין קרן תל אביב, שבו נקבע כי מתן שירותי ניהול על ידי יחיד באמצעות חברה, שזה כל עיסוקה, מהווה הכנסת עבודה. נראה שהגיע הזמן לעשות סדר בדברים ולא להגיע למצב של טענות סותרות ותוצאות סותרות באותו נושא לשל מעמד יחידים הנותנים שירותי ניהול באמצעות חברה יחידה שזה כל עיסוקה ויש לה רק מנהל אחד ולקוח אחד. או שניתן לראות בפסק דין פרי, כפסק דין מאוחר יותר הגובר על פסק הדין בענין קרן תל אביב. והתוצאה המתבקשת היא כי אין כל מנניעה לתת שירותי ניהול באמצעות חברת ניהול ולשום את הכנסות חברת הניהול כהנסות החברה ולא כהנסות היחיד המנהל אותה. 

ביום 1.4.2003 נכרת הסכם בין פרי יעקב שירותי ניהול בע"מ לבין ליפמן הנדסה אלקטרונית בע"מ לפיו ישולמו לפרי דמי ניהול חודשיים בסך 40,000 ₪, ובנוסף יוקצו לה 120,000 אופציות לא סחירות לרכישת מניות ליפמן (להלן: "האופציות"). זאת בתמורה לשירותי ניהול שאמורה הייתה פרי לספק לליפמן באמצעות מנהלה, מר פרי.

בדו"ח השנתי לשנת 2004 הצהירה פרי על אירוע מימוש האופציות (מניות) כרווח הון החייב במס בשיעור של 25%.

פקיד שומה ת"א 1 (להלן: "פקיד השומה") דחה את הצהרת פרי וקבע בנימוקי השומה לשנת  2004, כי:

"...עסקינן בהכנסה מעסק החייבת במס בשיעור של 35%, שיעור החל במועד מכירת המניות..." (מס חברות בשנת המס 2004).

בניגוד לטענתו של מר פרי, חברת פרי לא שימשה כנושא משרה בליפמן, ומשאין טוען שהיו בינה לבין ליפמן יחסי עובד מעביד, אין לראות בה "עובד" כהגדרת מונח זה בסעיף 102 לפקודה, וממילא אין להחיל עליה את הוראות הסעיף אלא את הוראות סעיף 3(ט) לפקודה.

בע"א 7034/99 פקיד שומה כפר סבא נ' יאיר דר , דן בית המשפט בהקצאת אופציות לעובד, ובהקשר זה דן ביחס שבין סעיף 2(2) לפקודה, לבין סעיף 3(ט)(1)(א) לפקודה, וכך נקבע שם:

"כוונתי היא לכך שכאשר קיים הסדר ממצה בהוראת סעיף 2(2) ממנו ניתן לגזור הן את מקור החיוב והן את מועד החיוב, לא תחול הוראת סעיף 3(ט) לפקודה וזהו המצב בכל הנוגע למיסוין של אופציות סחירות".

בכך למעשה הבחין בית המשפט בין אופציות סחירות שהוענקו לעובד, עליהן יחולו הוראות סעיף 2(2) לפקודה, לבין אופציות לא סחירות שהוענקו לעובד, עליהן יחול סעיף 3(ט)(1)(א) לפקודה.

בענייננו, נמצא שפרי לא הייתה בגדר עובד של ליפמן וממילא לא חלות הוראות סעיף 2(2) לפקודה העוסק בהשתכרות או רווח עבודה וכל "טובת הנאה" שניתנה לעובד ממעבידו. על כן, נראה שבעניינו אין צורך בהבחנה בין אופציה סחירה לאופציה שאינה סחירה. זאת גם זאת, יבואו בגדרו של סעיף 3(ט)(1)(ב) לפקודה, העוסק במימוש זכות לרכישת נכס על ידי מי שאינו עובד.

אשר על כן, הקצאת אופציות וזכויות אחרות בחברה כנגד מתן שירותי ניהול לאותה חברה מהווה הכנסה רגילה עסקית של נותן שירותי הניהול.

 

 

 

הוסף למועדפים
הקש קוד אימות
לא רשומים אירועים לחודש אפריל
לא רשומים אירועים לחודש מאי
לא רשומים אירועים לחודש יוני