• הירשמו לערוץ יוטיוב  שלנו, ותוכלו לקבל עדכונים והתראות, לצפות בין היתר בהרצאות מוקלטות, מצגות, ראיונות לתקשורת ועוד ...

    להצטרפות והרשמה  לחץ כאן

     

     

  • סוגיות מיוחדות בהצהרות הון, הנחיות, טיפים, הוראות, הסברים מפורטים, התא המשפחתי, הלוואות ומתנות ממשפחה/חברים ועוד... 
    להרצאה מוקלטת מלאה – לחץ כאן

  • הרצאה מוקלטת ומצגת מקיפה בנושא פעילות עסקית - עצמאי או חברה ?


    לצפייה – 
    לחץ כאן

  • הרצאה מוקלטת ומצגת מקיפה בנושא מיסוי הכנסות בחו"ל (Relocation),  חידושי פסיקה וחקיקה, הכללים החדשים מיום 1.1.2018

    לצפייה - לחץ כאן

  • המהפכה הגדולה במיסוי הנדל"ן ומיסוי הכנסות מהשכרה למגורים ולדירות נופש בשנה האחרונה

    לצפייה בהרצאה המוקלטת ובמצגת המקיפה – לחץ כאן

true
דף הביתקטגוריותהוצאות לתחביב לא מוכרות ההכנסות פטורות ממס

הוצאות לתחביב לא מוכרות, ההכנסות - פטורות ממס

רמי אריה, עו"ד ורו"ח

 |  19.07.2016

הוצאות לתחביב לא מוכרות, ההכנסות - פטורות ממס

רמי אריה, עו"ד ורו"ח

עסק או תחביב, זו השאלה המגדירה האם הפעילות היא חייבת במס או פטורה ממס. אם מדובר בעסק יש חבות מס ויוכרו ההוצאות וההפסדים לצורכי מס, אך לא כך בתחביב. נראה שהגבול הוא דק מאד בין תחביב לבין עסק.

בהחלט יתכן כי לאדם יש פעילות נוספת. ייתכן מצב שיש לאותו אדם גם מקצוע עיקרי וגם מקצוע משני. אך, כל עוד לא יוכח כי העיסוק בתחום הנוסף היה אינטנסיבי מספיק כדי עסק או משלח יד, ייחשבו ההוצאות הקשורות לפעילות הנוספת כהוצאות פרטיות שלא יצרו "הפסד בעסק או במשלח יד" לעניין הוראות סעיף 28(א) לפקודה, ועל כן לא יותרו לקיזוז כנגד הכנסתו של אותו אדם.

בעניין טרוק (ע"מ 20691-04-14 טרוק נגד פקיד שומה ת"א 3, ניתן ביום 10.7.2016), עלתה השאלה האם הפעילות המשנית שלו היא בגדר עסק או תחביב ? זאת מכיוון וטרוק דרש את הוצאות הפעילות שלו במרוצי אופנועים כהוצאות מוכרות במס לניכוי ממשכורתו כמהנדס.

לעומת זאת, פקיד השומה סבר כי פעילות הרכיבה של טרוק אינה אלא תחביב (יקר), ועל כן אין בפנינו הפסד מעסק או ממשלח יד אשר ניתן לק זזו כנגד הכנסת השכר.

בשנת 2012, השתתף טרוק בשנים עשר מרוצים בחו"ל, בחמש מסגרות שונות. המרוצים התקיימו בהונגריה, סלובקיה, צ'כיה ויוון. אך הוא לא זכה בכל גמול כספי בגינם.

בשנת 2013 הייתה לטרוק הכנסה מפעילות האופנוע בסך של 29,500 ₪. סכום זה הורכב מפרס בסך 2,000 יורו וסך של 3,900 יורו שהפיק מהדרכות אשר ערך בחו"ל לרוכבים מתחילים ישראליים.

בשנת 2014 לא היו לטרוק כל הכנסות ממרוצים או מהדרכות. אך במהלך השנה שולם לטרוק סכום כולל של 50,000 ₪ (לפני מס) כתמיכה מטעם משרד התרבות והספורט.

טרוק תבע את ההוצאות הבאות הקשורות לפעילות האופנוע: נסיעות לחו"ל (כולל טיסות ולינה), דמי הרשמה להשתתפות בתחרות, עלות שינוע הכלי, חלפים ואביזרים לאופנוע, ביגוד, פחת, ייעוץ, מחשוב – סה"כ 106,375 ₪.

בהעדר הכנסות כלשהן מפעילות האופנוע בשנת המס 2012 נשוא הערעור, ההוצאות האמורות נדרשו כולן בניכוי (כהפסד בעסק או כמשלח יד) כנגד הכנסת טרוק מעבודתו כשכיר כמהנדס.

בית המשפט קבע כי מדובר בסוגיה של משלח יד לעומת תחביב. אך כי במקרה דנן, טרוק נכשל בניסיונו להראות כי, הלכה למעשה, היה פוטנציאל של ממש להפיק הכנסה מפעילות האופנוע.

לשיטת ביהמ"ש לא הוכח כי העיסוק של טרוק במרוצי האופנועים היה אינטנסיבי מספיק כדי לעלות לכדי עסק או משלח יד (לעומת תחביב שעוסקים בו באופן מזדמן בלבד).

אין חולק כי כאשר הוכח כינונו של עסק או משלח יד (וזאת אף בכפוף לשלילת ניכויין של "הוצאות טרום עיסקיות" עקרון שאושרר לאחרונה בעניין ש. שלמה (ע"א 8453/14 ש. שלמה חברה לביטוח בע"מ נגד פשמ"ג , מיום 5.6.2016), יש להכיר בהוצאות העסק. אולם, בעניין טרוק מצא ביהמ"ש כי פעילות הספורטיבית של טרוק נותרה בחזקת תחביב, בהעדר פוטנציאל כלכלי של ממש, והיא לא השתכללה לידי עסק או משלח יד.

אם ביהמ"ש ישתכנע כי פוטנציאל הרווח קיים למרות שהמאמצים העסקיים או המקצועיים טרם נשאו פרי, אזי יהיה מקום להתרת ההוצאות הכרוכות במאמצים אלה (בכפוף למגבלה באשר להוצאות טרום עיסקיות).

על כן, בית המשפט הגיע למסקנה כי בשנת המס 2012 השתתפות טרוק במרוצי אופנועים לא הגיע לכדי עסק או משלח יד ולפיכך ההוצאות הכרוכות בפעילות זו אינן ניתנות לקיזוז כהפסד כנגד משכורתו כמהנדס שכיר.

ואנו תוהים האם פקיד השומה החזיר לטרוק את המס שנגבה בגין הדיווח על הכנסותיו מהאופנועים בשנים 2013 ו- 2014?  ואם היה טרוק זוכה בפרס משמעותי בשנת 2012 בגין אותה פעילות עצמה, האם היה פקיד השומה פוטר את טרוק ממס על הכנסתו זו, היות ומדובר בתחביב?

 

 

 

 

 

 

הוסף למועדפים
הקש קוד אימות
לא רשומים אירועים לחודש אפריל
לא רשומים אירועים לחודש מאי
לא רשומים אירועים לחודש יוני