• הירשמו לערוץ יוטיוב  שלנו, ותוכלו לקבל עדכונים והתראות, לצפות בין היתר בהרצאות מוקלטות, מצגות, ראיונות לתקשורת ועוד ...

    להצטרפות והרשמה  לחץ כאן

     

     

  • סוגיות מיוחדות בהצהרות הון, הנחיות, טיפים, הוראות, הסברים מפורטים, התא המשפחתי, הלוואות ומתנות ממשפחה/חברים ועוד... 
    להרצאה מוקלטת מלאה – לחץ כאן

  • הרצאה מוקלטת ומצגת מקיפה בנושא פעילות עסקית - עצמאי או חברה ?


    לצפייה – 
    לחץ כאן

  • הרצאה מוקלטת ומצגת מקיפה בנושא מיסוי הכנסות בחו"ל (Relocation),  חידושי פסיקה וחקיקה, הכללים החדשים מיום 1.1.2018

    לצפייה - לחץ כאן

  • המהפכה הגדולה במיסוי הנדל"ן ומיסוי הכנסות מהשכרה למגורים ולדירות נופש בשנה האחרונה

    לצפייה בהרצאה המוקלטת ובמצגת המקיפה – לחץ כאן

true
דף הביתמדורים מקצועייםמס הכנסהדיוני שומותחובה להביא ראיות לצורך הפרכת שומה לפי מיטב שפיטה

חובה להביא ראיות לצורך הפרכת שומה לפי מיטב שפיטה

רמי אריה, עו"ד ורו"ח

 |  15.03.2017

חובה להביא ראיות טובות כדי להפריך שומה לפי מיטב שפיטה

רמי אריה, עו"ד ורו"ח

 

כאשר שומה מבוססת על פנקסי חשבונות שנפסלו, על המערער להוכיח את נכונות ספרי חשבונותיו. אך אם המערער לא ישכיל להמציא ראיות טובות כולל תחשיבים כלכליים והסברים רלבנטיים לתוצאות העסקיות הנמוכות שלו, הוא לא יצליח להפריך את השומה.

בעניין מזרחי (ע"מ 55682-09-14, מזרחי נגד מנהל מס ערך מוסף, ניתן ביום 19.2.2017), דובר בנהג מונית העובד באופן עצמאי, אשר לא היה משויך לתחנת מוניות כלשהי ומתגורר בזיכרון יעקב ולטענתו עובד כנהג מונית בחיפה.

ממצאי הביקורת העלו כי מזרחי דיווח בשנות המס שבערעור על הפסדים מהפעלת המונית. מניתוח קניות הדלק שערך מנהל מע"מ, עלה כי מזרחי רשם רק חלק קטן מהוצאות הדלק של המונית.

מנהל מע"מ הוציא למזרחי שומת עסקאות ושומת תשומות. שומת העסקאות, שעניינה חוסר הסבירות העסקית בדיווחי מזרחי אשר התבססה על תדריך כלכלי למוניות בקווי שירות - בין עירוני ועירוני - ענף מס' 4926.

לטענת מזרחי ורואה החשבון שלו, אין המדובר בהפסד אמיתי, כי אם בהפסד הנובע מניכוי פחת בגין רכישת המונית עצמה.

אולם, מהראיות שהוצגו בבית המשפט, אף אם ננטרל את הוצאת הפחת, מזרחי דיווח על הכנסה שנעה בין 6,000 ₪ ל-13,000 ₪ בשנה. אין זה מתקבל על הדעת כי מזרחי יעבוד ימים רבים, כמו גם בשעות הלילה המאוחרות כפי שהוא מעיד על עצמו, בנסיעות ממושכות מזיכרון יעקב לחיפה מדי יום, בשביל שכר של 500 ₪ לחודש. עובדות אלה עומדות בניגוד לשכל הישר.

באשר לאופן בניית השומה: ראשית, קבע מנהל מע"מ את מספר הק"מ אותו נסעה המונית בכל שנת מס. לאחר קביעת סך הק"מ, פעל מנהל מע"מ לקולא והפחית סכום של 9,900 ק"מ בשנה בגין נסיעות פרטיות של מזרחי, וזאת במקום הפחתה של 10% בלבד מסך הק"מ. בנוסף, הפחית מזרחי 20% בגין נסיעות סרק הכוללות את נסיעותיו לחיפה ואת נסיעות הסרק במהלך יום העבודה.

לאחר חישוב הק"מ האפקטיבי, קבע מנהל מע"מ כי פדיון מזרחי הוא 4 ₪ לק"מ, כ-20% פחות מהסכום הקבוע בתדריך הכלכלי למוניות בשירות מיוחד.

יש לזכור כי הפסיקה הכירה באפשרות של הוצאת שומה לפי מיטב השפיטה כתוצאה מליקויים שונים בניהול ספרים שלא גרמו לפסילתם (ע"א 59/87, השקעות ותמלוגים בע"מ נ' פקיד שומה ת"א 1), זאת כאשר בסיס ההצדקה להוצאת השומות לפי מיטב השפיטה הוא התוצאה העסקית הבלתי סבירה העולה מהדוחות.

עם זאת, אפשרה הפסיקה לעוסקים להוכיח כי בנסיבות של עסקם, יש סבירות בתוצאה העסקית שלהם, גם אם היא נראית לא סבירה על פניה. מכאן, כי על כתפי מזרחי מוטל הנטל להוכיח את טענותיו בערעור ביחס לשנת 2009 בה ספריו פסולים, כמו גם את טענתו כי השומות שהוצאו לו על ידי מנהל מע"מ לשנות המס 2010-2012 הינן מופרזות (ע"א 5324/05 שחאדה נ' פקיד שומה עכו). אך מזרחי לא עמד בנטל זה, ולא הראה בראיות ברורות ו/או בתחשיב מסודר, במה שגויה הייתה השומה לפי מיטב השפיטה שהוצאה לו.

 

 

 

הוסף למועדפים
הקש קוד אימות
לא רשומים אירועים לחודש אפריל
לא רשומים אירועים לחודש מאי
לא רשומים אירועים לחודש יוני