• הירשמו לערוץ יוטיוב  שלנו, ותוכלו לקבל עדכונים והתראות, לצפות בין היתר בהרצאות מוקלטות, מצגות, ראיונות לתקשורת ועוד ...

    להצטרפות והרשמה  לחץ כאן

     

     

  • סוגיות מיוחדות בהצהרות הון, הנחיות, טיפים, הוראות, הסברים מפורטים, התא המשפחתי, הלוואות ומתנות ממשפחה/חברים ועוד... 
    להרצאה מוקלטת מלאה – לחץ כאן

  • הרצאה מוקלטת ומצגת מקיפה בנושא פעילות עסקית - עצמאי או חברה ?


    לצפייה – 
    לחץ כאן

  • הרצאה מוקלטת ומצגת מקיפה בנושא מיסוי הכנסות בחו"ל (Relocation),  חידושי פסיקה וחקיקה, הכללים החדשים מיום 1.1.2018

    לצפייה - לחץ כאן

  • המהפכה הגדולה במיסוי הנדל"ן ומיסוי הכנסות מהשכרה למגורים ולדירות נופש בשנה האחרונה

    לצפייה בהרצאה המוקלטת ובמצגת המקיפה – לחץ כאן

true
דף הביתמדורים מקצועייםמס ערך מוסףמאמרים - מע"מזכות עיון בתיקי ערעורים מקבילים

זכות עיון בתיקי ערעורים מקבילים

רמי אריה, עו"ד רו"ח

 |  04.03.2018

זכות עיון בתיקי ערעורים מקבילים באותו עניין מיסויי

רמי אריה, עו"ד רו"ח

 

למערער בתיקי מס קיימת זכות לעיין בטענות ובהליכים שהתנהלו בהליכים אחרים באותן סוגיות, בכפוף לחובת הסודיות החלה על ערעורי מס הכנסה, מיסוי מקרקעין ומע"מ. 

סוגיה זו, נדונה בבית המשפט המחוזי מרכז-לוד, בעניין תדהר (ו"ע 25800-02-13, תדהר ייזום והשקעות נדל"ן בע"מ נ' מנהל מיסוי מקרקעין מרכז , ניתן ביום 15.2.2018), אשר הגישה בקשה לעיון בתיק בית המשפט של חברה אחרת, בו נוהל ערר מס שבח מול מנהל מיסוי מקרקעין מרכז בסוגיה דומה. 

תדהר טענה כי במסגרת הערר שנוהל בתיק האחר, העלה המנהל טיעונים משפטיים הקשורים באותה סוגיה שבעניינה והם שונים מאלו שהוצגו על ידו במסגרת הערר שהגישה. לפיכך, ביקשה לעיין בחלקים ספציפיים של כתבי בית הדין שהוגשו על ידי המנהל בהליך האחר.

המערערות בהליך האחר התנגדו לבקשת העיון בשל חשש נטען לפגיעה בזכותן לחיסיון לפי סעיף 105 לחוק מיסוי מקרקעין. המנהל התנגד אף הוא לבקשת העיון. לשיטתו, תדהר לא צולחת את "מבחן הרלוונטיות", שהוא התנאי המקדמי הנדרש כדי להצדיק הסרת הסודיות הקבועה בסעיף 105 לחוק מיסוי מקרקעין.

לעניין זה, הבהירה תדהר כי כל המתבקש על ידה הוא לעיין בחלק ספציפי של הטיעונים המשפטיים שנטענו על ידי המנהל, תוך שהיא מסכימה מראש להסתרתן של עובדות חסויות.

בית המשפט קבע כי תקנה 4 לתקנות העיון מתווה מסלול תלת שלבי לבחינת בקשה לעיון בתיקי בית המשפט.

סעיף 105 לחוק מיסוי מקרקעין מטיל חובת סודיות על המנהל, אך החלטה בבקשה דנן אין בה כדי לגרום למנהל להפר חובה זו. שכן, בית המשפט, ולא המנהל, הוא הנדרש לאפשר למבקש לעיין בתיק. יתירה מזו: ערר המוגש בהתאם לחוק מיסוי מקרקעין מנוהל ב-"דלתיים פתוחות", וזאת בנבדל מערעורי מס אחרים המתנהלים בדלתיים סגורות (ראו למשל – סעיף 83(ג) לחוק מס ערך מוסף, התשל"ו – 1975 וסעיף 154(ג) לפקודת מס הכנסה). בנסיבות אלה, הרי שאין מניעה בדין לאפשר עיון במסמכים שנתבקשו.

העיון המבוקש על ידי תדהר נועד לאפשר לה לבחון טענה משפטית אשר ברצונה להעלות לצורך ביצועו של חוק מיסוי מקרקעין עצמו, משכך, מתקיימת "תכלית הגילוי" הקבועה במפורש בסעיף 105 שבחוק זה.

במקרה הנוכחי, תדהר מבקשת לעיין בטיעונים משפטיים ספציפיים אשר הוגשו על ידי המנהל בתיק זה לצורך בירור האפשרות להעלות טענת השתק שיפוטי כנגד המנהל במסגרת הערר הדן בעניינה. העיקרון קובע כי באופן רגיל יש לאפשר עיון בתיק בית המשפט.

בהתחשב בעובדה שהמידע המבוקש מתייחס לטיעונים משפטיים ספציפיים אשר הועלו על ידי המנהל במסגרת ההליך דנן, הרי שלצורך הגנה על זכויות תדהר מן הראוי יהא לאפשר לה עיון במידע המבוקש תוך השחרת כל פרט שאינו נוגע לסוגיה המשפטית שתוארה לעיל, וכאשר לצורך זה יושחר גם כל פרט עובדתי או משפטי הנוגע באופן ספציפי לעוררת.

בהערה לסיום נציין, כי קיימת פסיקה דומה גם לגבי ערעורי מס הכנסה ומע"מ, לפיה זכות העיון בתיקים האחרים, מתקיימת ומתחילה כבר בשלב ההשגה.

 

 

הוסף למועדפים
הקש קוד אימות
 
לא רשומים אירועים לחודש אפריל
לא רשומים אירועים לחודש מאי
לא רשומים אירועים לחודש יוני