• הירשמו לערוץ יוטיוב  שלנו, ותוכלו לקבל עדכונים והתראות, לצפות בין היתר בהרצאות מוקלטות, מצגות, ראיונות לתקשורת ועוד ...

    להצטרפות והרשמה  לחץ כאן

     

     

  • סוגיות מיוחדות בהצהרות הון, הנחיות, טיפים, הוראות, הסברים מפורטים, התא המשפחתי, הלוואות ומתנות ממשפחה/חברים ועוד... 
    להרצאה מוקלטת מלאה – לחץ כאן

  • הרצאה מוקלטת ומצגת מקיפה בנושא פעילות עסקית - עצמאי או חברה ?


    לצפייה – 
    לחץ כאן

  • הרצאה מוקלטת ומצגת מקיפה בנושא מיסוי הכנסות בחו"ל (Relocation),  חידושי פסיקה וחקיקה, הכללים החדשים מיום 1.1.2018

    לצפייה - לחץ כאן

  • המהפכה הגדולה במיסוי הנדל"ן ומיסוי הכנסות מהשכרה למגורים ולדירות נופש בשנה האחרונה

    לצפייה בהרצאה המוקלטת ובמצגת המקיפה – לחץ כאן

true
דף הביתקטגוריותהעברת פעילות לחב אחרת לא מונעת בהכרח גביית מס

העברת פעילות לחב' אחרת לא מונעת בהכרח גביית מס

רמי אריה, עו"ד רו"ח

 |  24.05.2018

העברת הפעילות לחברה אחרת אינה מונעת בהכרח גביית המס

רמי אריה, עו"ד רו"ח

רשות המיסים רשאית לדרוש חוב מס מצדדים שלישיים, לרבות מחברות אשר רכשו או קיבלו פעילות ונכסים מחברה אחרת שיש לה חובות מס. אמנם הסמכות קיימת, אך אינה בלתי מוגבלת וראוי לתת לכך את הדעת בעת עריכת הסכמים להעברת פעילות ללא תמורה או בתמורה מוזלת מחברה לחברה אחרת.

בית המשפט העליון דן בערעורה של סיף מתכות (ע"א 7909/16, סיף מתכות בע"מ נ' אגף המכס והמע"מ באר שבע, ניתן ביום 26.4.2018) על החלטת מנהל מע"מ לגבות ממנה את חוב המס של אלשורוק, החברה שממנה רכשה את פעילותה. 

מנהל מע"מ קבע שומת מס תשומות לאלשורוק, בגדרה חויבה בסכום של כ-18 מיליון ש"ח. בין הצדדים נחתם הסכם פשרה לפריסת תשלום החוב, אשר קיבל תוקף של פסק דין ביום 10.6.2011. בסוף שנת 2009 חדלה אלשורוק מפעילותה העסקית והעבירה את כלל נכסיה לסיף מתכות, ולא עמדה בהסכם הפשרה והחוב המקורי הועמד לפירעון מיידי. 

משלא עמדה אלשורוק בהסכם הפשרה, הודיע מנהל מע"מ לסיף מתכות כי בכוונתו לגבות ממנה את חוב אלשורוק מכוח סמכותו בהתאם לסעיף 106 לחוק מס ערך מוסף, המקביל לסעיף 119א לפקודת מס הכנסה.

בהודעה אשר שלח מנהל מע"מ לסיף מתכות נכתב כי מחומר החקירה שבידי מנהל מע"מ עולה כי אלשורוק העבירה את פעילותה או את נכסיה ללא תמורה לסיף מתכות, אשר לה בעל מניות זהה. עוד הובהר כי אלשורוק הפסיקה את פעילותה ולא נותרו לה בישראל אמצעים לסילוק החובות שיצרה כלפי מנהל מע"מ.

סיף מתכות ערערה לבית המשפט המחוזי על החלטת מנהל מע"מ לגבות מידיה חוב מס של אלשורוק. בית המשפט המחוזי דחה את ערעורה של סיף מתכות ועל כך הגישה ערעור לבית המשפט העליון. הערעור לבית המשפט העליון גם הופנה כלפי החלטה שניתנה בבית המשפט המחוזי, במסגרתה נקבע כי נטל השכנוע בהליך מוטל על כתפי סיף מתכות.

מכוחו של סעיף 106 לחוק מתאפשרת גביית חוב מס מצד שלישי, במטרה למנוע הערמה על שלטונות המס והימנעות מתשלום מס באמצעות מסירת נכסי החייב במתנה או במחיר נמוך לאחר. בעניין פלח (ע"א 2755/08 פלח נ' מס הכנסה-פקיד שומה תל אביב 3, ניתן ביום 10.8.2010), הודגש כי הסעיף אינו מציין כי תנאי לתחולתו הוא שהעברת הנכסים התרחשה רק לאחר שחוב המס הפך לסופי.

בית המשפט העליון דחה את הערעור של סיף מתכות, ופסק כי בדומה לסעיף 119א לפקודה, גם סעיף 106 לחוק חל על העברת נכסים או העברת פעילות שהתבצעה טרם שהפך חוב המס לסופי, וזאת כמובן בדגש על כך שבעת ההעברה היה הנישום צריך לצפות את האפשרות כי יהא חייב במס לאור ההליכים המתנהלים בינו לבין רשויות המס. 

הסמכות לגבות חוב מס מצד שלישי נועדה לתת לרשות המס כלי אפקטיבי לשיפור יכולת התמודדותה עם תופעת ההתחמקות מתשלום מס. מערכת גבייה יעילה של תשלומי חובה מגשימה ערכים של צדק חברתי, צדק חלוקתי ושוויון מהותי. ברי כי אדם שנמנע מתשלום מס פוגע בכלל, הן משום שבהימנעותו מלהשתתף בנטל הוא מביא לצמצום בהיקף הסחורות והשירותים הציבוריים שהמדינה יכולה לספק, והן בכך שכדי למלא את החסר בקופה הציבורית חייב כל אחד מיתר חברי הקהילה לשלם מחיר גבוה יותר.

לאור האמור, בית המשפט העליון פסק כי על החלטת מנהל מע"מ לפי סעיף 106 לחוק חלה חזקת התקינות המינהלית, לפיה, וכל עוד לא הוכח אחרת, מוחזק מנהל מע"מ כמי שפעל כדין ונטל הראיה מוטל על סיף מתכות.

עם זאת חשוב לציין, כי העברת פעילות מחברה לחברה, בהסכם שיקבע שווי ריאלי של הפעילות המועברת, ימנע את הפעלת סעיף 106 לחוק מע"מ ואת סעיף 119א לפקודת מס הכנסה. חשוב לדווח על הסכם זה במועד לפקיד השומה בתוך 30 ימים ממועד חתימתו ולהבהיר במסגרתו כי שווי התמורה או אין תמורה שנקבע בהסכם, משקף באופן נכון וסביר כלכלית את ערך הפעילות המועברת.

 

הוסף למועדפים
הקש קוד אימות
 
לא רשומים אירועים לחודש אפריל
לא רשומים אירועים לחודש מאי
לא רשומים אירועים לחודש יוני