• הירשמו לערוץ יוטיוב  שלנו, ותוכלו לקבל עדכונים והתראות, לצפות בין היתר בהרצאות מוקלטות, מצגות, ראיונות לתקשורת ועוד ...

    להצטרפות והרשמה  לחץ כאן

     

     

  • סוגיות מיוחדות בהצהרות הון, הנחיות, טיפים, הוראות, הסברים מפורטים, התא המשפחתי, הלוואות ומתנות ממשפחה/חברים ועוד... 
    להרצאה מוקלטת מלאה – לחץ כאן

  • הרצאה מוקלטת ומצגת מקיפה בנושא פעילות עסקית - עצמאי או חברה ?


    לצפייה – 
    לחץ כאן

  • הרצאה מוקלטת ומצגת מקיפה בנושא מיסוי הכנסות בחו"ל (Relocation),  חידושי פסיקה וחקיקה, הכללים החדשים מיום 1.1.2018

    לצפייה - לחץ כאן

  • המהפכה הגדולה במיסוי הנדל"ן ומיסוי הכנסות מהשכרה למגורים ולדירות נופש בשנה האחרונה

    לצפייה בהרצאה המוקלטת ובמצגת המקיפה – לחץ כאן

true
דף הביתמדורים מקצועייםמס ערך מוסףאין תוקף להקפאת תיק במע מ בעסק שממשיך פעילות

אין תוקף להקפאת תיק במע"מ בעסק שממשיך פעילות

רמי אריה, עו"ד רו"ח

 |  15.08.2018

אין תוקף להקפאת תיק במע"מ בעסק שממשיך פעילות

רמי אריה, עו"ד רו"ח

 

עוסק אינו יכול לעשות דין לעצמו ולהמשיך להפעיל עסק, לאחר שהודיע על הקפאת פעילות העסק, תוך הנחה כי עקב הודעת ההקפאה, נשללת סמכות מנהל מע"מ לבדוק את פעילות העסק ולמנוע ממנהל מע"מ להוציא שומות לעוסק.

אולם, למרות מגבלת התקופה לקיזוז מס תשומות בגין חשבוניות הוצאות, הרי התקופה שבה חשבוניות המס היו בידי מס הכנסה והעוסק לא יכול היה לקבלן, לא תיחשב במניין תקופת ההתיישנות, והוא יכול לקזז את המע"מ הכלול בהן, גם לאחר חלוף חמש שנים.

בעניין טל אשר נדון בבית המשפט המחוזי בתל אביב (ע"מ 28538-06-12, טל  נ' מנהל מס ערך מוסף, ניתן ביום 31.7.2018), דן בהמ"ש בעניין עוסק אשר עסק בביצוע עבודות אלומיניום. העוסק טען כי תיקו במע"מ הוקפא ולכן אין למנהל מע"מ סמכות לערוך לו שומת מס עסקאות לכל תקופה מעבר למועד הקפאת התיק במע"מ.

כמו כן, טען טל כי למרות שהיו חשבוניות מס שלא אותרו, הרי אין להניח באופן אוטומטי כי כולן, הוצאו כחשבוניות מס בגין הכנסות, כי בהחלט ייתכן שהן נותרו בפנקס ללא שימוש.

עוד טען טל כי יש להתיר לו ניכוי מס תשומות כנגד שומות מס העסקאות. זאת, כאחוז ממחזור העסקאות או בהתאם לחשבוניות מס אשר לא היו ברשותו מאחר והוחזקו על ידי מס הכנסה, ועל כן מס התשומות בגינן לא נוכה במועד החוקי מיום הוצאתן.

ביהמ"ש קבע כי בקשה להקפאת תיק מע"מ או אף בקשה לסגירת תיק מע"מ, איננה יכולה למנוע עריכת שומות מס עסקאות אם העסק ממשיך להוציא חשבוניות מס ללקוחותיו.

בעניין החשבוניות החסרות בפנקסיו של טל, פסק ביהמ"ש כי אכן יש מקום להכיר באחוז קטן של "חשבוניות נפל". דהיינו, כי יש מקום לקבוע שומת מס עסקאות בגין חשבוניות מס החסרות בפנקסים, אך לא בגין כל כמות חשבוניות מס החסרות.

מטעמי יעילות דיונית, החליט ביהמ"ש לפסוק בעצמו בעניין התרת ניכוי מס התשומות כנגד שומות העסקאות שהוצאו לטל, במקום להשיב את העניין לשלב ההשגה. סעיף 116(א) לחוק מע"מ מתיר למנהל מע"מ להאריך את המועד להכרה בתשומות עד לתקופה של חמש שנים. מאחר ומסמכי העסק הוחזקו ברשות המסים ומפאת כך חלף הזמן המאפשר ניכוי מס התשומות, פסק ביהמ"ש כי בנסיבות המקרה ניתן לראות את מניין התקופה לפי סעיף 116 לחוק – כמושהה במהלך תקופת החזקת המסמכים בידי רשות המסים. בהתאם לכך, ביהמ"ש התיר ניכוי מס תשומות.

שימו לב, כי הארכת תקופת האפשרות לקיזוז מס התשומות מעבר לחמש שנים, תלויה בנסיבות. כל מקרה ייבחן לגופו. העוסק יידרש להוכיח כי פעל בשקידה הראויה כדי לקבל גישה למסמכיו המוחזקים אצל אחרים. לכן, מומלץ לשמור עותק של מסמכי החשבונות במקביל למסירתם לבדיקת רשויות המס, או לפחות להראות מכתבי דרישה לקבלת עותק המסמכים לאחר שנלקחו.

 

 

הוסף למועדפים
הקש קוד אימות
 
לא רשומים אירועים לחודש אפריל
לא רשומים אירועים לחודש מאי
לא רשומים אירועים לחודש יוני