• הירשמו לערוץ יוטיוב  שלנו, ותוכלו לקבל עדכונים והתראות, לצפות בין היתר בהרצאות מוקלטות, מצגות, ראיונות לתקשורת ועוד ...

    להצטרפות והרשמה  לחץ כאן

     

     

  • סוגיות מיוחדות בהצהרות הון, הנחיות, טיפים, הוראות, הסברים מפורטים, התא המשפחתי, הלוואות ומתנות ממשפחה/חברים ועוד... 
    להרצאה מוקלטת מלאה – לחץ כאן

  • הרצאה מוקלטת ומצגת מקיפה בנושא פעילות עסקית - עצמאי או חברה ?


    לצפייה – 
    לחץ כאן

  • הרצאה מוקלטת ומצגת מקיפה בנושא מיסוי הכנסות בחו"ל (Relocation),  חידושי פסיקה וחקיקה, הכללים החדשים מיום 1.1.2018

    לצפייה - לחץ כאן

  • המהפכה הגדולה במיסוי הנדל"ן ומיסוי הכנסות מהשכרה למגורים ולדירות נופש בשנה האחרונה

    לצפייה בהרצאה המוקלטת ובמצגת המקיפה – לחץ כאן

true
דף הביתקטגוריותתאונת מס בהעברת נכסים אגב גירושין או היפרדות

תאונת מס בהעברת נכסים אגב גירושין או היפרדות

רמי אריה, עו"ד רו"ח

 |  13.11.2019

העברת נכסים אגב גירושין או היפרדות - יכולה לגרום לתאונת מס קשה

רמי אריה, עו"ד רו"ח

איזון משאבים הכולל העברת נכסים וזכויות בין בני הזוג, אף אם הוא נעשה לפי פסיקה של ביהמ"ש למשפחה, חייב להיעשות בזהירות רבה, כדי להימנע מחיובי מס גבוהים לפי שווי הנכסים המועברים, היות והפטור ממס בהעברת זכויות במקרקעין ולרבות באיגוד מקרקעין, לפי סעיף 4א' לחוק מיסוי מקרקעין שעניינן העברת נכסים אגב גירושין או פירוד – לא יחול בכל מקרה.

כך הוטל לאחרונה חיוב מס גבוה בעניין יחזקאל (ו"ע 40914-11-13 יחזקאל ואח' נ' מנהל מיסוי מקרקעין חיפה, ניתן ביום 21.10.2018), בהקשר להעברת מחצית זכויות בחברה, לידועה בציבור לשעבר.

יחזקאל ז"ל וגב' ציפורה דוד, ניהלו מערכת חיים זוגית ללא נישואים. לאחר שהמנוח וציפורה נפרדו, התעוררו ביניהם מחלוקות בעניין זכויותיה של ציפורה בנכסיו של המנוח.

ביום 1.5.2000 קבע ביהמ"ש לענייני משפחה, כי ציפורה והמנוח היו "ידועים בציבור", ועל כן זכאית ציפורה למחצית מזכויותיו הרכושיות של המנוח. בנוסף נקבע כי יחסי השיתוף בין המנוח לציפורה יחולו גם על הזכויות בבניין וקבע את שוויו על סך של 4,046,927 ₪.

בשנת 2006 שולם לגב' ציפורה הסך של 11,894,504 ₪, כשווי חלקה במניות המנוח בחברה. התשלום בוצע על ידי חברת נאג'י יחזקאל (1993) בע"מ (להלן:" נאג'י אחזקות") ולשם כך הועברו לנאג'י אחזקות מחצית מהמניות שהיו רשומות אותה עת על שם יורשיו של המנוח בחברת נאג'י יחזקאל ובניו, ניהול ואחזקה בע"מ.

חברת נאג'י ניהול היא בעלים של נכס מסחרי הכולל מבנה משרדים הידוע כבניין " כוכב יקנעם ". מאחר ולחברת נאג'י ניהול אין נכסים נוספים, קבע מנהל מיסוי מקרקעין, כי נאג'י ניהול היא בבחינת איגוד מקרקעין כהגדרתו בחוק מיסוי מקרקעין.

לעמדת מנהל מיסוי מקרקעין, מדובר בתשלום חוב כספי שחבו המנוח ויורשיו לגב' ציפורה דוד, אשר מומן על ידי מכירת מחצית זכויותיו של שמואל, יורשו של המנוח, בחברה. לפיכך, מדובר בעסקה למכירת מניות באיגוד מקרקעין ועל המוכרים והקונה לשאת בתשלומי מס השבח ומס הרכישה המתחייבים בשל העסקה.  

מחצית מניותיו של המנוח הועברו מכוח צו הירושה לבנו שמואל ואילו המחצית האחרת הועברה לנאג'י. במאזני חברת נאג'י לשנת המס 2006, נרשם התשלום לציפורה בסעיף השקעות. ביום 4.8.2011 הגישה נאג'י הצהרה למנהל, כנדרש לפי סעיף 73 לחוק, על רכישת המניות בחברת נאג'י ניהול.

בהצהרתה ציינה נאג'י כי רכשה את המניות בנאג'י ניהול מציפורה תמורת הסך של 11,894,504 ₪. החברה אף צירפה שומה עצמית של מס הרכישה בשיעור של 5%, כלומר סך של 594,725 ₪. הצהרה זו הוגשה רק בעקבות דרישתו של המנהל.

המנהל קבע, כי התשלום לציפורה על ידי יורשו של המנוח, נועד לסילוק חוב כספי. לפיכך קבע כי העסקה האמיתית אשר נכרתה היא עסקה של מכירת מחצית ממניות נאג'י ניהול על ידי שמואל לנאג'י, עסקה שנועדה לאפשר לשמואל לקבל מימון לצורך סילוק החוב לציפורה.

ביהמ"ש קיבל את עמדת המנהל. העברת מחצית הזכויות במניות לציפורה, היא עסקה עצמאית למכירת מחצית ממניות נאג'י ניהול. זו העסקה היחידה הרלבנטית להליך. במועד העסקה הייתה נאג'י ניהול מוגדרת כאיגוד מקרקעין. על כן, חייבים הצדדים במס שבח ומס רכישה בהתאם לשווי המכירה שעליו הוסכם.

ניתנה חשיבות רבה ללשונו של פסק הדין אשר נתן ביהמ"ש לענייני משפחה בנצרת, לפיה: ציפורה זכאית לקבל רק מחצית משווי הנכס. ביהמ"ש העליון דן בהרחבה בטענות הצדדים ובהלכות לעניין הלכת השיתוף בין בני זוג בכלל ותחולתה על מניות חברה משפחתית בפרט, וקבע מפורשות כי לציפורה זכויות כספיות בלבד. לציפורה לא הוענקו זכויות במניות, בין זכויות קניין ובין זכויות שביושר. כל זכויותיה של ציפורה הסתכמו בחיוב הכספי שחב לה המנוח בהתאם לשווי מחצית החברה ליום הפירוד. פסק הדין הכריע בזכויותיה של ציפורה וחובותיו של המנוח כלפיה והבהיר כי מדובר אך ורק בחיוב כספי.

הואיל ולציפורה לא היו זכויות במניות חברת נאג'י ניהול או בנכסיה של החברה, אין כל רלבנטיות להוראות סעיף 4א' לחוק מיסוי מקרקעין שעניינן העברת נכסים אגב גירושין או פירוד. "הנכס" – המניות בחברה, מעולם לא עברו מציפורה למנוח, שכן על פי פסיקת ביהמ"ש העליון, לציפורה לא היו זכויות ב-"נכס" אלא רק זכויות לקבלת שווי הנכס.

החוב בתיק ההוצאה לפועל היה של המנוח ועם פטירתו הפך עזבונו לחייב. המסקנה המתבקשת מהאמור היא כי החוב שסולק לציפורה היה חוב אישי של שמואל מכוח היותו יורשו של המנוח, ולא חוב של החברות או מי מהן. מדובר היה בחוב כספי אשר עמד על סך של כ-12 מיליון ₪. חברת נאג'י העמידה את הסכום לשמואל לצורך סילוק החוב ובתמורה נרשמו מחצית ממניות חברת נאג'י ניהול, אותן ירש שמואל מהמנוח, על שמה.

מכאן, כי יש להקפיד היטב טרם ניסוח הסכמי גירושין או בהבנת הנפקויות של פסקי דין בעניין של סכסוכים משפחתיים ויישומם. שכן, טעות בכך, עלולה להביא לחיובי מס משמעותיים לשני הצדדים.

 

הערה : מחבר מאמר זה עוסק, בין היתר, בעריכת גישורים, בוררויות, ייעוץ וליווי לפתרון סכסוכים במשפחה וסכסוכים מסחריים בכלל, תוך עריכת איזון משאבים, הערכות שווי וחלוקת הזכויות בין הצדדים בשימת לב להיבטי המיסוי העלולים לחול בגין החלוקה.

 


הוסף למועדפים
הקש קוד אימות
 
לא רשומים אירועים לחודש אפריל
לא רשומים אירועים לחודש מאי
לא רשומים אירועים לחודש יוני