• הירשמו לערוץ יוטיוב  שלנו, ותוכלו לקבל עדכונים והתראות, לצפות בין היתר בהרצאות מוקלטות, מצגות, ראיונות לתקשורת ועוד ...

    להצטרפות והרשמה  לחץ כאן

     

     

  • סוגיות מיוחדות בהצהרות הון, הנחיות, טיפים, הוראות, הסברים מפורטים, התא המשפחתי, הלוואות ומתנות ממשפחה/חברים ועוד... 
    להרצאה מוקלטת מלאה – לחץ כאן

  • הרצאה מוקלטת ומצגת מקיפה בנושא פעילות עסקית - עצמאי או חברה ?


    לצפייה – 
    לחץ כאן

  • הרצאה מוקלטת ומצגת מקיפה בנושא מיסוי הכנסות בחו"ל (Relocation),  חידושי פסיקה וחקיקה, הכללים החדשים מיום 1.1.2018

    לצפייה - לחץ כאן

  • המהפכה הגדולה במיסוי הנדל"ן ומיסוי הכנסות מהשכרה למגורים ולדירות נופש בשנה האחרונה

    לצפייה בהרצאה המוקלטת ובמצגת המקיפה – לחץ כאן

true
דף הביתמדורים מקצועייםמיסוי מקרקעיןכללים ומאמרים במיסוי מקרקעיןפטור ממס שבח וממס רכישה לידועים בציבור ולזוגות בני אותו מין

פטור ממס שבח וממס רכישה לידועים בציבור ולזוגות בני אותו מין

20.11.2005

פטור ממס שבח ומס רכישה בעסקות ההעברה בין ידועים בציבור לרבות בני זוג מאותו מין - כולל בעת פירודם

סוף סוף, נקבע בתיקון 55 לחוק מיסוי מקרקעין בהוראת חקיקה כי

לא יחול מס שבח בהעברת מקרקעין בין ידועים בציבור.

דיו רב נשפך בניסיון לסווג את מעמד "הידועים בציבור" לעניין חוק מיסוי מקרקעין, (שבח, מכירה ורכישה), התשכ"ג-1973 (להלן: "החוק"). אחת מן השאלות שהתעוררה בקשר לסוגיית הידועים בציבור הייתה, האם כאשר החוק או תקנות מיסוי מקרקעין (מס שבח, מכירה ורכישה)(מס רכישה) (להלן: "התקנות") קובעות העברות פטורות ממס או הקלות במיסי מקרקעין כגון מס שבח ומס רכישה, בהעברות בין בני זוג, כוונתם להחיל פטורים והקלות אלו גם על ידועים בציבור? ומה עם תחולת הפטורים וההקלות בחוק ובתקנות על בני זוג שהנם מאותו המין ?

טרם הוראת החקיקה האחרונה כבר ניתנה פסיקה בביהמ"ש העליון בפרשת עליזה לבנון (ע"א 2622/01), על ידי הנשיא ברק וכנגד דעתה החולקת של השופטת בדימוס שטרסברג-כהן, כי "בן זוג" המצוי בחוק מיסוי מקרקעין כולל בתוכו גם בני זוג שלא נישאו כדין אלא רק חיים כ-"ידועים בציבור". במילים אחרות, גם בני זוג שלא נישאו כדין, אלא רק חיים יחד כידועים בציבור זכאים לפטור ממס שבח בהעברת זכות במקרקעין ביניהם.

בבתי המשפט דלמטה פרשו את הלכת עליזה לבנון באופן מצומצם והגבילו אותה אך ורק לעניין סעיף 62 לחוק ולעניין תקנה 20 לתקנות, שעניינם פטור ממס שבח בהעברה ללא תמורה בין בני זוג, שבהם דן בית המשפט העליון בהלכת לבנון.

בעניין דוד רם (ו"ע 1068/00), נקבע כי לא תינתן הקלה זו במס רכישה לידועים בציבור. בועדת הערר פורשה התקנה באופן לשוני מצומצם. שכן, התקנה חלה על זוג שנישא 6 חודשים לאחר רכישת הדירה ומן ההן אתה למד על הלאו. היינו, רק בני זוג שנישאו תוך 6 חודשים מיום רכישת הדירה יהיו זכאים להקלה כאמור.

בדומה לעניין דוד רם, נקבע בעניין אדיר שטיינר (ו"ע 1228/01), כי בני זוג מאותו המין (זוג של גברים הומוסקסואליים) אינם נחשבים ל"בני זוג" לעניין החוק ולפיכך אינם זכאים להנחה ממס רכישה לפי תקנה 20א לתקנות לעומת בני זוג הנשואים כדין.

בערעור על פסיקת ועדת הערר בעניין שטיינר, הודיעה פרקליטות המדינה לבית המשפט העליון, כי המדינה מקבלת את בקשתם של בני הזוג ההומוסקסואלים, לאפשר להם ליהנות מהפטור ממס שבח שבסעיף 62(ב) לחוק ומההקלה במס הרכישה לפי תקנה 20א לתקנות.

היוצא הוא, כי מצבם המשפטי של ידועים בציבור לעניין חוק מיסוי מקרקעין, נוכח פסקי הדין דלעיל, למעט לגבי סעיפים 62 לחוק ותקנה 20 לתקנות, היה עדיין לוט בערפל גם לאחר הפסיקה בעניין עליזה לבנון.

תיקון 55 לחוק בתוקף מחודש אפריל 2005, הביא סוף סוף להבהרת מצבם המשפטי של ידועים בציבור (כולל בני זוג מאותו המין, נוכח קביעת הפרקליטות) לפחות ביחס לתחולת סעיף 4א לחוק העוסק בהעברת בעלות במקרקעין הנעשית על-פי פסק דין לגירושין. ההעברה שלא יראוה כמכירה ולכן פטורה ממס שבח. משמעות התיקון הינה, כי העברה זכות במקרקעין בין בני זוג ידועים בציבור לא תהווה "אירוע מס" עפ"י החוק ולפיכך גם אינה חייבת בדיווח.

שאלת תחולת סעיף 4א על הסכם פירוד של ידועים בציבור עלתה בפרשת לבנון אגב אורחא ונחלקו בה דעותיהם של השופטים. לעומת דעתה של השופטת טובה שטרסברג כהן כי סעיף 4א חל רק על גירושין בין בני זוג נשואים, בעוד שפסק דין לחלוקת רכוש בין בני זוג שאינם נשואים, אינו פסק דין לגירושין, פסק השופט טירקל כי קשה למצוא הצדקה הגיונית או כלכלית, להבחנה בין פסק דין לגירושין בין בני זוג נשואים לבין פסק דין המאשר את הפרידה בין בני זוג ידועים בציבור ואת ההסדרים הרכושיים ביניהם.

דעת חלק מהמלומדים בנושא הייתה, כי למרות פרשנותו המרחיבה של בית המשפט את הגדרת בני הזוג בחוק, הרי שכוונתו של המחוקק בסעיף 4א הינה ברורה, ופרשנות שתביא להרחבת סעיף 4א גם לגבי הסכם פירוד בין ידועים בציבור יש בה לעוות את כוונת המחוקק, שכן זה הביע כוונתו מפורשות שהפטור יינתן אך ורק במסגרת של פסק דין לגירושין שניתן על ידי בית הדין הרבני.

תיקון 55 הבהיר סוף סוף גם סוגיה זו: כעת ברור כי לעניין סעיף 4א, אין חובת קבלת פסק דין לגירושין מבית דין רבני. מעתה די בפסק דין שנקבע אגב גירושין. הווה אומר, אף חלוקת זכויות במקרקעין כגון, דירת המגורים ונכסי מקרקעין אחרים, בין בני זוג המקבלת תוקף של פסק דין על ידי בית המשפט לענייני משפחה, אינה מהווה מכירה לעניין חוק מיסוי מקרקעין.

לאור תיקון זה, נראה לנו כי ברוח הלכת עליזה לבנון ניתן יהיה להפעיל את הלכת הפטור בפירוד בני זוג גם על פירוד ידועים בציבור לרבות בני זוג מאותו המין.

במילים אחרות, יש מקום לפרש את הסעיף, ככולל גם הסכם פירוד של ידועים בציבור שכן המחוקק בתיקון הסעיף, הביע דעתו מפורשות כי אין צורך במסגרת גירושים פורמלים אלא די בהפרדת רכוש בין בני זוג, לפיכך העברה בין ידועים בציבור על פי הסכם פירוד שקיבל תוקף של פסק דין, לא תיחשב כמכירה לעניין חוק מיסוי מקרקעין ולפיכך היא אינה אירוע מס ואין חובת דיווח בגינה.

                                                                                               

עו"ד מאיר נוסבאום*

*הכותב הינו עו"ד ממשרדו של עו"ד רו"ח רמי אריה

המתמחה בדיני מיסים     www.ralc.co.il

הוסף למועדפים
הקש קוד אימות
 
לא רשומים אירועים לחודש אפריל
לא רשומים אירועים לחודש מאי
לא רשומים אירועים לחודש יוני