• הירשמו לערוץ יוטיוב  שלנו, ותוכלו לקבל עדכונים והתראות, לצפות בין היתר בהרצאות מוקלטות, מצגות, ראיונות לתקשורת ועוד ...

    להצטרפות והרשמה  לחץ כאן

     

     

  • סוגיות מיוחדות בהצהרות הון, הנחיות, טיפים, הוראות, הסברים מפורטים, התא המשפחתי, הלוואות ומתנות ממשפחה/חברים ועוד... 
    להרצאה מוקלטת מלאה – לחץ כאן

  • הרצאה מוקלטת ומצגת מקיפה בנושא פעילות עסקית - עצמאי או חברה ?


    לצפייה – 
    לחץ כאן

  • הרצאה מוקלטת ומצגת מקיפה בנושא מיסוי הכנסות בחו"ל (Relocation),  חידושי פסיקה וחקיקה, הכללים החדשים מיום 1.1.2018

    לצפייה - לחץ כאן

  • המהפכה הגדולה במיסוי הנדל"ן ומיסוי הכנסות מהשכרה למגורים ולדירות נופש בשנה האחרונה

    לצפייה בהרצאה המוקלטת ובמצגת המקיפה – לחץ כאן

true
דף הביתמדורים מקצועייםמס הכנסההערכות לסוף שנת המסתכנוני מס לקראת סוף שנת המס 2005

תכנוני מס לקראת סוף שנת המס 2005

25.11.2005

תכנוני מס לקראת סוף שנת המס 2005

רו"ח אלעד רוזנטל

מרבית שינויי החקיקה בתיקון 147 לפקודת מס הכנסה, יכנסו לתוקף ב- 1/1/06.

התיקון העיקרי הינו הפחתת שיעורי המס על יחידים ועל חברות.

מדובר על הפחתת שיעורי המס על פני מספר שנים, כך שהיעד הסופי בשנת 2010 הינו להגיע לשיעור מס מרבי על יחידים בשיעור של 44%, ועל חברות בשיעור של 25%.

עד אז, ישנן מספר אפשרויות לביצוע תכנוני מס עד תום שנת המס 2005, כדלקמן:

חברות רווחיות המדווחות על בסיס מזומן

לפי פס"ד "השומרים" ופס"ד "דמבו", נקבעו כללים מי יכול לדווח "על בסיס מזומן", כלומר, החיוב במס עבורו מתבצע בעת קבלת כל תשלום ותשלום, ומי יכול לדווח "על בסיס מצטבר", כלומר, מועד החיוב במס אינו קשור למועד קבלת התמורה, אלא למועד סיום ביצוע העסקה.

נקבע כי כי עסקים של יחידים או חברות, שאינם מחזיקים מלאי, כגון: בעלי מקצועות חופשיים, רשאים לדווח על בסיס מזומן.

עסקים אלו יכולים "לבוא לקראת הלקוח" ולקבל שיקים עתידיים לתחילת שנת 2006, במקום לסוף שנת 2005. הכנסות אלו יחויבו במס רק בשנת 2006. בידי חברות רק בשיעור של 31% (שיעור המס בשנת 2006), ולא בשיעור מס של 34% (שיעור המס בשנת 2005).

כמו כן, אופציה נוספת להרוויח מהשינויים בשיעור המס היא להגדיל הוצאות מוכרות בשנת 2005, ע"ח שנת 2006. שהרי, עסקים המדווחים על בסיס מזומן, גם ההוצאות שלהם יוכרו על בסיס מזומן.

כדאי לשים לב לסעיף 17 רישא לפקודת מס הכנסה המתיר בניכוי הוצאות, הקובע כי ההוצאות שיוכרו הם "יציאות והוצאות שיצאו כולן בייצור הכנסתו בשנת המס ולשם כך בלבד". הסעיף אינו מבחין בין בסיס מזומן למצטבר. יש המפרשים כי המשמעות היא שגם מי שמדווח על בסיס מזומן, לא יוכל לדרוש כהוצאה הוצאות המיועדות עבור שנים הבאות (הוצאות מראש).

יחד עם זאת, ישנן הוצאות שאינן קשורות ישירות לשנים הבאות, וניתן ללא שום בעיה להקדים אותם ולשלם אותם בשנת 2005, כגון: ספרות מקצועית, חובות שונים עבור שנים קודמות (לרשם החברות, למאגרי מידע ועוד), השתלמויות מקצועיות, פרסום (נקבע בהלכת יעקבי כי ניתן להכיר בהוצאות אלו בעת ביצוע ההוצאה).

חברות רווחיות חלוקת הכנסות ליותר משנה אחת

בהתאם לסעיף 8 לפקודת מס הכנסה ישנם מקרים בהם ניתן לבקש לפרוס את ההכנסות ליותר משנה אחת.

בתקופה זו של ירידה בשיעורי המס החלטה זו לגבי חברות רווחיות בוודאי תביא להפחתת המס על ההכנסות.

הפריסה של ההכנסות לשנים הבאות מתאפשרת לפי הסעיף במקרים הבאים:

1) הכנסות מדמי מפתח או השתתפות בהוצאות הבניין ע"י השוכרים - ניתן לחלק הכנסות אלו לאורך תקופת חוזה השכירות באישור מנהל רשות המיסים.

2) הכנסה ממכירת פטנט או מדגם (הכוונה לדגם של מוצר ולא מדגם סטטיסטי) ע"י הממציא ניתן לפרוס באישור מנהל רשות המיסים, לפי התקופה שיתיר.

3) מכירת זכות יוצרים ע"י היוצרים ניתנת לפריסה באישור מנהל רשות המיסים, לפי התקופה שיתיר.

חברות העוסקות בעבודות ממושכות

סעיף 8א לפקודה מגדיר עבודה ממושכת: "עבודה שמשך ביצועה עולה על שנה, לרבות עבודות בניה בבניין בידי מי שמבצע את העבודה עפ"י הזמנתו של אדם אחר ולמעט בניית בניין בידי בעליו".

כלומר, עבודה ממושכת הינה כל עבודה שכדי לסיים את ביצועה לוקח יותר משנת מס אחת. לגבי קבלנים, מדובר רק על "קבלן מבצע" שמבצע עבודות עבור לקוחות לפי הזמנתם ומקבל על כך שכר (ולא "קבלן יוזם" שהוא גם בעל הקרקע ובעל הסיכונים).

במקרה של עבודות ממושכות מדווחים על ההכנסות רק לאחר גמר ביצוע של 25% מהעבודה, לפי צורת החישוב בסעיף.

מכאן כי במקרים בהם ישנם עבודות בגבול התפר של ה- 25%, ניתן לנווט את ההכנסות לפי הצורך, כך שיבצעו קודם עבודה זו או אחרת בהתאם לצרכים.

חברות קבלניות

לגבי קבלן בניין שבונה בניין על קרקע (או בניין) שהוא הבעלים שלו, והכנסתו ממכירת חלקי הבניין הינה הכנסה מעסק, אזי הוא נדרש לדווח על הכנסתו רק בשנה הראשונה בה הבניין ראוי לשימוש.

גם במקרה זה ניתן להפנות את המשאבים במקרה הצורך לבניינים אחרים, כך שהבנין יהיה ראוי לשימוש רק בשנת 2006 ואז ההכנסות ממנו ימוסו גם הם בשנה הבאה או בשנים הבאות, בהתאם לעניין.

חברות בהפסדים המדווחות על בסיס מזומן

חברות בהפסדים מפסידות מירידה בשיעורי המס. בעוד שבשנת 2005, ההפסדים שלהם היו שווים 34%, הרי בשנת 2006 רק 31%, וכן הלאה, עד לשנת 2010 בה ההפסדים יהיו שווים רק 25%.

לחברות אלו כדאי להקדים הכנסות לשנת 2005, כמובן שהקדמה זו תעשה אך ורק בצורה לגיטימית. במידה והן מדווחות לפי בסיס מזומן, יש להן שתי אפשרויות להקדים הכנסות שנתקבלו בהמחאות דחויות לשנת 2006 והלאה.

אפשרות הראשונה והפשוטה ביותר לבקש מהלקוח להקדים ולשלם את ההכנסות בשנת 2005. במקרה זה כדאי אפילו לתת ללקוח "הנחה" בהתאם.

אפשרות נוספת היא לבצע "נכיון" לשקים דחויים. שהרי ביצוע הניכיון יכול להראות כגבייה מראש של השקים.

הכנסות מהשכרת נכסים בחברות מפסידות

לפי סעיף 8ב' לפקודת מס הכנסה הרי שהכנסות מהשכרת נכסים או מדמי מפתח הקשורות בנכסי נדל"ן או בנכסים אחרים, יחויבו תמיד בשנת המס בה נתקבלו.

כלומר, חברות מפסידות המעוניינות לנצל את ההפסדים שנצברו להן לצורכי מס, כבר בשנת 2005, יעשו בחוכמה באם יקבלו את ההכנסות האמורות מראש עבור השנים הבאות.

חברות אלו יכולות לערוך חישוב כלכלי ולראות את גובה ה"הנחה" שכדאי לתת ללקוחות כדי לקבל את ההכנסות מראש, הן מבחינה מימונית והן מבחינת ניצול ההפסדים.

לסיכום

כל תכנוני המס שציינו הינם תכנונים בגדר החוק במידה והם נעשים עם תכלית כלכלית ולא רק לצורך הפחתת שיעור המס. כדאי לזכור כי במקרה ומבצעים פעולות רק לצורך הורדת שיעורי המס, כגון העברת חשבוניות בין עסקים שאין מאחריהם שום עסקה, אלא אך ורק לצורך הורדת נטל המס, הרי מדובר במעשה פלילי שהינו גם עסקה מלאכותית לפי סעיף 86 לפקודה. לגביה, יש למס הכנסה הסמכות להתעלם מעסקאות אלו. מכאן, כי כאשר יש ספק לגבי האמור - כדאי לקבל ייעוץ מקצועי הולם.

[email protected]

הוסף למועדפים
הקש קוד אימות
לא רשומים אירועים לחודש אפריל
לא רשומים אירועים לחודש מאי
לא רשומים אירועים לחודש יוני