• הירשמו לערוץ יוטיוב  שלנו, ותוכלו לקבל עדכונים והתראות, לצפות בין היתר בהרצאות מוקלטות, מצגות, ראיונות לתקשורת ועוד ...

    להצטרפות והרשמה  לחץ כאן

     

     

  • סוגיות מיוחדות בהצהרות הון, הנחיות, טיפים, הוראות, הסברים מפורטים, התא המשפחתי, הלוואות ומתנות ממשפחה/חברים ועוד... 
    להרצאה מוקלטת מלאה – לחץ כאן

  • הרצאה מוקלטת ומצגת מקיפה בנושא פעילות עסקית - עצמאי או חברה ?


    לצפייה – 
    לחץ כאן

  • הרצאה מוקלטת ומצגת מקיפה בנושא מיסוי הכנסות בחו"ל (Relocation),  חידושי פסיקה וחקיקה, הכללים החדשים מיום 1.1.2018

    לצפייה - לחץ כאן

  • המהפכה הגדולה במיסוי הנדל"ן ומיסוי הכנסות מהשכרה למגורים ולדירות נופש בשנה האחרונה

    לצפייה בהרצאה המוקלטת ובמצגת המקיפה – לחץ כאן

true
דף הביתמדורים מקצועייםמס הכנסהיורשים חייבים בדיווח על פטירת מוריש ועיזבונו

יורשים חייבים בדיווח על פטירת מוריש ועיזבונו

רמי אריה, עו"ד רו"ח

 |  16.02.2020

יורשים חייבים בדיווח על פטירת המוריש ובגין עיזבונו

רמי אריה, עו"ד רו"ח

סעיף 120 לפקודה קובע את הכללים לטיפול בשומת נפטר ואת חובותיו של הנציג האישי החוקי. מיום פטירתו של מוריש, יראו את הכנסתו החייבת של העיזבון כהכנסתם של היורשים לפי חלקיהם בהכנסות העיזבון. מעתה, מיד לאחר פטירת הנפטר, יחויבו מנהל העיזבון או היורשים לדווח לפקיד השומה על פתיחת תיק העיזבון.

ככל שחלק מהיורשים או חלקיהם בהכנסות העיזבון לא ידועים, קובע סעיף 120(ג) לפקודה, כי "הנציג האישי החוקי" (כגון יורש או מנהל עיזבון) של הנפטר, ישלם מתוך העיזבון מס בשיעור 40%, על חשבון המס המגיע מהיורשים על ההכנסה של העיזבון. סכום מס זה, יילקח בחשבון כתשלום מס עבור היורשים על פי חלקם בהכנסות מהעיזבון.

ביום 1.12.2019 רשות המסים פרסמה את הוראת ביצוע מס הכנסה מס' 11/2019 בנושא "תיק עזבון במשרד השומה" . במסגרת הוראת הביצוע, פורטו הכללים הנוגעים להחלת סעיפים 120(ג) עד 120(ה) לפקודה, ולטיפול בפתיחת תיק עזבון לאחר פטירת הנישום, בנסיבות בהן לרשות המסים לא ידוע מיהם יורשי המנוח או מהו שיעור חלקם בעיזבון.

במצב בו פרטי היורשים וחלקם בירושה ידועים לרשות המיסים, הרי לאחר פטירת המוריש, יפתח משרד השומה תיקים לכל אחד מהיורשים לגבי חלקו בירושה.

פתיחת תיק לניהול עיזבון בתקופת הביניים ( טופס 4449 ), נועדה לאפשר את התשלום על חשבון המס המגיע מהיורשים להגשת דוחות בגין פעילות והכנסות העיזבון על ידי "הנציג האישי החוקי" (מנהל עיזבון), בהתאם להוראות סעיף 120 לפקודה.

בסמוך למועד פתיחת התיק, ומידי שנה, מחלקת הגבייה תשלח דרישה לתשלום מקדמות על חשבון המס בשיעור של 40% מהכנסות העיזבון (מקדמות).

התשלומים אשר ייצברו בתיק העיזבון בתקופת הביניים, ישויכו ליורשים, לפי חלקם בירושה, כפי שייקבע ע"י הערכאה השיפוטית המוסמכת או הרשם לענייני ירושה. לאחר פתיחת התיקים ליורשים, יחולקו כל התשלומים אשר נזקפו לזכות תיק העיזבון, לטובת היורשים ותיק העיזבון יסווג כתיק בלתי פעיל.

ביום 19.1.2020, בעקבות הוראת הביצוע מס' 11/2019, פרסמה רשות המסים טפסים חדשים בדבר דיווחים על ידי עיזבון של נישום אשר נפטר, כדלקמן:

1.        טופס 2805 – "הצהרה בדבר יורשים/ מנהל עיזבון".

2.       טופס 2806 "דין וחשבון על חלוקת הכנסות מעיזבון בין יורשים לשנת מס".

במסגרת טופס 2805, היורשים מכח צו ירושה/צו קיום צוואה/צו שיפוטי, אשר זהותם אינה ידועה לרשות המסים, נדרשים לדווח על היותם יורשים בעיזבון של הנישום אשר על שמו היה קיים בתיק במס הכנסה טרם פטירתו. כמו כן, נדרשים לדווח על נכסים אשר ירשו, לרבות ירושה של עסק פעיל או לא פעיל, מכירתו או האם עתיד להימכר, וכן נכסים אחרים.

במסגרת טופס 2806, נדרש מנהל העיזבון לפרט, עבור כל שנת מס משנת פטירת המוריש, את ההכנסות של העיזבון, בין היתר, הכנסה מעסק/משלח יד, הכנסה מנכס בית, הכנסה מרכוש אחר והכנסה מרווח הון. כמו כן, מנהל העיזבון נדרש לציין את סכום המס אשר שולם כמקדמות ו/או נוכה במקור ביחס לכל סוג מההכנסות.

שימו לב, כי מדובר בחובה על פי דין לדיווח, המוטלת על מנהל עיזבון או על היורשים, אשר יש להקפיד בה.

 

 


הוסף למועדפים
הקש קוד אימות
 
לא רשומים אירועים לחודש אפריל
לא רשומים אירועים לחודש מאי
לא רשומים אירועים לחודש יוני