• הירשמו לערוץ יוטיוב  שלנו, ותוכלו לקבל עדכונים והתראות, לצפות בין היתר בהרצאות מוקלטות, מצגות, ראיונות לתקשורת ועוד ...

    להצטרפות והרשמה  לחץ כאן

     

     

  • סוגיות מיוחדות בהצהרות הון, הנחיות, טיפים, הוראות, הסברים מפורטים, התא המשפחתי, הלוואות ומתנות ממשפחה/חברים ועוד... 
    להרצאה מוקלטת מלאה – לחץ כאן

  • הרצאה מוקלטת ומצגת מקיפה בנושא פעילות עסקית - עצמאי או חברה ?


    לצפייה – 
    לחץ כאן

  • הרצאה מוקלטת ומצגת מקיפה בנושא מיסוי הכנסות בחו"ל (Relocation),  חידושי פסיקה וחקיקה, הכללים החדשים מיום 1.1.2018

    לצפייה - לחץ כאן

  • המהפכה הגדולה במיסוי הנדל"ן ומיסוי הכנסות מהשכרה למגורים ולדירות נופש בשנה האחרונה

    לצפייה בהרצאה המוקלטת ובמצגת המקיפה – לחץ כאן

true
דף הביתמדורים מקצועייםמס ערך מוסףפטור ממע מ על נכסי עסק שהפסיק פעילות

פטור ממע"מ על נכסי עסק שהפסיק פעילות

20.06.2006

פטור ממע"מ על נכסי עסק שהפסיק פעילות

רמי אריה  עו"ד רו"ח

 

עצמאים וחברות שהפסיקו לפעול פעילות עסקית, בדרך כלל, בשל צבירת הפסדים ואי כדאיות בהמשך הפעלת העסק או משום שבעליהם מעוניינים לצאת לגמלאות או להפסיק פעילותם העסקית, נדרשים על ידי מע"מ להחזיר חזרה למע"מ את סכומי מס התשומות שקיבלו בעת רכישת הנכסים כחלק מעסקם בעת שהיה פעיל.

בהוראה זו היגיון רב, שהרי עוסק שקיבל החזר מע"מ בשל רכישת נכס עסקי ולא מכר אותו במישור עסקי, ראוי שיחזיר את מס התשומות שקיבל בעת הרכישה חזרה למע"מ בעת הפסקת הפעילות. יתרה מזו, במידה והעוסק לקח את נכסיו לשימושו העצמי הרי בוודאי שאין לו זכות ליהנות מהחזר מס התשומות שקיבל בשל היותו עוסק. שהרי, החזר זה מיועד לעוסק בלבד כחלק ממנגנון גביית מע"מ מהצרכן הסופי. עוסק שלקח נכס עסקי לשימוש עצמי דומה לצרכן סופי ולכן חייב בתשלום מע"מ ברכישה.

עם זאת, כללי המס נותנים לעיתים הקלות מסוימות, שנועדו להקל על עוסקים שחיסלו את עסקיהם. הן בעניין מס הכנסה והן בעניין מע"מ. לעניין מע"מ קבע המחוקק בסעיף 137א לחוק מע"מ כי למרות הכלל כי יש להחזיר המע"מ למנהל המע"מ בעת הפסקת הפעילות העסקית, הרי בשל נכסים עסקיים ששווים עד לסך תקרה של הכנסות עוסק פטור (כיום – 65,700 ₪), אין חובה להחזיר את מס התשומות שנתקבל כהחזר בעת הרכישה. למעט, נכסי מקרקעין.

אולם, פרשנות מנהל מע"מ להוראות סעיף זה, הנה מחמירה ביותר ולפיה, הוראות סעיף זה יחולו רק לגבי נכסים עסקיים שלא נלקחו לשימוש עצמי ואשר העוסק לא הצליח למכרם במשך שנתיים מיום שהפסיק את פעילותו העסקית.

פרשנות זו מבוססת על לשון דווקנית של הסעיף, תוך התעלמות מהעובדה כי מדובר בסעיף ספציפי מיוחד לעניין הפסקת פעילות עסקית, ולכן הוראותיו גוברות על סעיפים אחרים בחוק מע"מ העוסקים בהעברת נכסים לשימוש עצמי ובחובה כי החזר מס התשומות מותנה בשימוש לצורך עסקה חייבת.

זאת ועוד, פרשנות מע"מ אינה מתקבלת על הדעת, שהרי באם הנכס עמד במשך שנתיים ללא אפשרות מכירה, ממילא יש להניח כי שוויו בשוק אפסי, במיוחד במגבלות התקרה שנקבעה, ולכן ממילא אין מקום להחזיר המע"מ שנתבע בעת הרכישה. שכן, לכל היותר מדובר במלאי מת או בנכס ללא ערך ממשי.

אשר על כן, מין הראוי כי רשות המיסים תיבחן את עמדתה מחדש לגבי מתן פטור מהחזר מס התשומות שנתקבל כהחזר בעת הפעילות העסקית, לאור הוראות סעיף 137א לחוק מע"מ, בגבולות הפטור שנקבע שם. הכול בהתאם להוראות המחוקק והפרשנות התכליתית הראויה לסעיף זה, להקל על עוסקים המפסיקים את פעילותם העסקית. ממש כמו בהוראות דומות לעניין הקלות במס הכנסה על פירוק תאגידים בפקודת מס הכנסה או בחוק מיסוי מקרקעין.

המדובר בפטור מתשלום מע"מ בסך של 9,200 ₪ שאינו סכום של מה בכך, להרבה עוסקים אשר מחסלים את עסקיהם.

הוסף למועדפים
הקש קוד אימות
 
לא רשומים אירועים לחודש אפריל
לא רשומים אירועים לחודש מאי
לא רשומים אירועים לחודש יוני