• הירשמו לערוץ יוטיוב  שלנו, ותוכלו לקבל עדכונים והתראות, לצפות בין היתר בהרצאות מוקלטות, מצגות, ראיונות לתקשורת ועוד ...

    להצטרפות והרשמה  לחץ כאן

     

     

  • סוגיות מיוחדות בהצהרות הון, הנחיות, טיפים, הוראות, הסברים מפורטים, התא המשפחתי, הלוואות ומתנות ממשפחה/חברים ועוד... 
    להרצאה מוקלטת מלאה – לחץ כאן

  • הרצאה מוקלטת ומצגת מקיפה בנושא פעילות עסקית - עצמאי או חברה ?


    לצפייה – 
    לחץ כאן

  • הרצאה מוקלטת ומצגת מקיפה בנושא מיסוי הכנסות בחו"ל (Relocation),  חידושי פסיקה וחקיקה, הכללים החדשים מיום 1.1.2018

    לצפייה - לחץ כאן

  • המהפכה הגדולה במיסוי הנדל"ן ומיסוי הכנסות מהשכרה למגורים ולדירות נופש בשנה האחרונה

    לצפייה בהרצאה המוקלטת ובמצגת המקיפה – לחץ כאן

true

על גנבים ועל פיצויים ממס רכוש

16.08.2006

על גנבים ועל פיצויים ממס רכוש

רמי אריה עו"ד רו"ח

פורום מיסים ועסקים לתושבי הצפון www.ralc.co.il

הלב מתקומם, תושבי הצפון העדיפו לשמור על נפשותיהם ולצאת מביתם עד יעבור זעם, והגנבים אינם שוקטים ממלאכתם. פורצים וגונבים מהבית הסגור.

מי צריך לשאת בנטל הנזק שנגרם בשל גניבות הרכוש בעת קיומם של מצבי מלחמה ואיבה, האזרח או המדינה ? על עניין זה כבר נתן דעתו בהמ"ש העליון בפרשת מוטיוק. באותה פרשה נדרש מוטיוק לפנות את ביתו בנהרייה בשל מתקפת קטיושות על נהרייה שנמשכה יומיים. הדרישה נבעה מכך שלמוטיוק ללא היה חדר ביטחון בבית. כשחזר לביתו גילה כי הבית נפרץ וניבזז על ידי גנבים.

ועדת הערר של מס רכוש, דחתה את בקשתו של מוטיוק לפיצוי ממס רכוש בשל הרכוש שנגנב, אך בהמ"ש המחוזי ניעתר לערעורו וקבע כי הנזק נגרם אמנם בשל גניבה רגילה, אך כתוצאה ישירה של פעולת מלחמה באותם יומיים.

בערעור ברשות שהגיש מנהל מס רכוש לבהמ"ש העליון, קובע ביהמ"ש העליון כי רק פעולות ביזה בבתים שננטשו בשכונה או ביישוב שלם, ייחשבו כנובעים מנזק מלחמה ויזכו את הניזוקים בפיצוי ממס רכוש. לעומת זאת, מי שעזב את ביתו בעת שיתר שכניו נשארו בביתם ונגנבו חפציו – אינו זכאי לפיצוי ממס רכוש.

מהפרט אל הכלל: במלחמת לבנון השנייה עזבו תושבים רבים את בתיהם בעידוד כוחות הביטחון שאף הצהירו כי ישמרו על הבתים הסגורים ככל יכולתם. רשויות ציבוריות עזרו וסייעו באופן מאורגן לקליטת משפחות שעזבו את בתיהם בשל המצב על חשבון תקציבים ציבוריים.

המסקנה: בניגוד לעניינו של מוטיוק שאוזכר לעיל שהיה פרטני ושונה במהות, הרי נזקים שנגרמו כתוצאה מפריצות וגניבות חפצים מבתים שנעזבו עקב המצב הביטחוני שנימשך למעלה מחודש ימים, הינם נזקים המזכים בפיצוי ממס רכוש, בהתאם למבחנים שקבע ביהמ"ש העליון באותה פרשה.

פרשת מוטיוק - ראה רע"א 2458/98, מנהל מס רכוש חיפה נ' שמואל מוטיוק.

הוסף למועדפים
הקש קוד אימות
לא רשומים אירועים לחודש אפריל
לא רשומים אירועים לחודש מאי
לא רשומים אירועים לחודש יוני