• הירשמו לערוץ יוטיוב  שלנו, ותוכלו לקבל עדכונים והתראות, לצפות בין היתר בהרצאות מוקלטות, מצגות, ראיונות לתקשורת ועוד ...

    להצטרפות והרשמה  לחץ כאן

     

     

  • סוגיות מיוחדות בהצהרות הון, הנחיות, טיפים, הוראות, הסברים מפורטים, התא המשפחתי, הלוואות ומתנות ממשפחה/חברים ועוד... 
    להרצאה מוקלטת מלאה – לחץ כאן

  • הרצאה מוקלטת ומצגת מקיפה בנושא פעילות עסקית - עצמאי או חברה ?


    לצפייה – 
    לחץ כאן

  • הרצאה מוקלטת ומצגת מקיפה בנושא מיסוי הכנסות בחו"ל (Relocation),  חידושי פסיקה וחקיקה, הכללים החדשים מיום 1.1.2018

    לצפייה - לחץ כאן

  • המהפכה הגדולה במיסוי הנדל"ן ומיסוי הכנסות מהשכרה למגורים ולדירות נופש בשנה האחרונה

    לצפייה בהרצאה המוקלטת ובמצגת המקיפה – לחץ כאן

true
דף הביתמדורים מקצועייםפיצויי מס רכוש – מלחמת חרבות ברזלעיוותים קשים בהסדר הפיצויים לעצמאים ולחברות באזור הצפון

עיוותים קשים בהסדר הפיצויים לעצמאים ולחברות באזור הצפון

06.09.2006

עיוותים קשים בהסדר הפיצויים לעצמאים ולחברות באזור הצפון

רמי אריה עו"ד רו"ח

הסדר הפיצויים שנקבע לתושבי הצפון בשל הפגיעה בהכנסותיהם עקב המצב הביטחוני, מסדיר לכל היותר את הפגיעה בהכנסותיהם של העובדים השכירים, אך במפורש לא יכול להקל על מצוקתם הכספית של חברות ובעלי עסקים עצמאיים באזור הצפון אשר הפיצוי שיקבלו לא יכסה במרבית המקרים את הנזקים שנגרמו להם בשל תשלומי השכר לעובדיהם ועל אחת כמה וכמה לא יכסה את הנזקים הנוספים שנגרמו להם בשל הצורך לשלם את דמי השכירות, הארנונה, החזרי ההלוואות והריבית עליהן וכל שאר הוצאות העסק הקבועות.

מחד, יש לשבח את משרד האוצר ואת הגורמים שהיו מעורבים בגיבוש הסדרי הפיצויים על המהירות הרבה שבה הוא גובש והוצא לפועל, לפיצוי הניזוקים מהמצב הביטחוני בצפון. מאידך, חשוב לבחון מחדש את הסדרי הפיצוי לאור אי הבהירות והקשיים הנובעים מיישומו, כפי שיובהר בתמצית להלן:

1. ההסדר יוצר אפליה בפיצוי בין תושבי יישובי הספר לשאר תושבי הצפון – שווי הפיצוי שונה בין תושבי יישובי הספר לבין תושבי אזור הצפון בכללותם, אשר בשל הוראות פיקוד העורף היו חייבים לשהות במרחבים מוגנים ונוטרלו מעבודה בדיוק כמו תושבי הספר. בעוד שתושבי הספר יכולים לקבל פיצוי בשווי הנזק הממשי שנגרם להם, בצרוף החזר מלא של שכר העובדים ששילמו, הרי שאר בעלי העסקים תושבי הצפון מקבלים פיצוי המבוסס בעיקרו על שכר העובדים שנעדרו מעבודתם ללא כל קשר לנזק הממשי שנגרם להם. רק באוגוסט ניתנה להם בחירה לפיצוי על בסיס אובדן מחזור ההכנסות כפול מקדם שנקבע.

2. סכום הפיצוי לבעל עסק המעסיק עובדים לא בישוב ספר הוא מוגבל ביותר – ההסדר מבוסס על הסכום שחובה על המעבידים לשלם לעובדיהם למרות שנעדרו מעבודתם, בתוספת כל ההוצאות הנלוות על השכר. במסגרת ההסדר יקבלו המעבידים תוספת על ברוטו העובדים בשיעור של 32.5% בלבד (באוגוסט - 45%). תוספת זו תכסה את העלויות הנלוות שמעבידים אלו מחויבים לשלם לעובדיהם לפי החוק, כגון: לסוציאליות, פנסיה, קרן השתלמות, שמירת זכויות רציפות בעבודה וכדומה. אין כל פיצוי ממשי לעסקים או למעסיקי עובדים הגרים או עובדים באזור הצפון שאינם ביישובי ספר, בשל אובדן הכנסות או בשל המשך תשלום ההוצאות העסקיות הקבועות למרות סגירת העסק.

3. ההסדר יוצר אפליה בין ענפי עיסוק שונים – הפיצוי לפי ההסדר ניתן רק לעוסקים בענפי התעשייה, המסחר והשירותים. שאר הענפים העסקיים אינם זכאים לכל פיצוי למרות שהושבתו מעבודתם. רק ענפי התיירות והחקלאות יקבלו לפי הסדרים מיוחדים לגביהם פיצויים מוגדלים. ייתר בעלי העסקים, כגון: ענף קבלני הבניין ועבודות הפיתוח וכל שאר הענפים שאינם מוגדרים כענפי תעשייה, מסחר ושירותים אינם זכאים לכל פיצוי. הגם שפרשנות רשות המיסים מקלה מעבר לתקנות כלשונן ומתירה פיצוי עקרונית לכל הענפים (בתוך מגזר השירותים).

4. ההסדר פוגע בעצמאים שאין להם עובדים ופתחו את עסקם למרות המצב הביטחוני – כגון, בעלי חנויות מכולת שפתחו את עסקם לטובת הציבור למרות המצב הביטחוני. אלא אם הם בעלי עסקים שמחזורם הכספי נמוך ביותר (מתחת ל- 30,000 ₪ לחודש), שיקבלו מחצית הפיצוי.

5. ההסדר מפצה רק בשל עובדים שנעדרו מעבודה – היות והוא נותן פיצוי על בסיס מספר העובדים שנעדרו מעבודתם בשל המצב הביטחוני. אין כל פיצוי בשל עובדים שהגיעו לעבודה אך היו בפועל מובטלים מאונס בשל העובדה שהעסק עצמו היה פעיל בתקופה זו באופן חלקי אם בכלל.

6. ההסדר יוצר אפליה בין עסקים עתירי עובדים לבין עסקים אחרים - הפיצוי לעסקים של בעלי מקצועות חופשיים המעסיקים מעט עובדים ולפעמים במשרות חלקיות יבוסס על שכר העובדים ולא על ההכנסה שהפסידו, בעוד שעצמאים שלא העסיקו עובדים כלל יקבלו פיצוי מלא לכל יום שלא עבדו לפי הכנסתם בשנת 2005. לא ניתנה אפשרות לעצמאים לוותר על הפיצוי המבוסס על שכר עובדים ולקבל את הפיצוי לפי ההכנסה שלהם בפועל. רק באוגוסט ניתנה אפשרות בחירה גם למעסיקי עובדים לבחור את מסלול הפיצוי לפי אובדן ההכנסות לעומת אוגוסט אשתקד.

7. ההסדר מתעלם מאובדן ההכנסות האמיתי של מעסיקי עובדים – היות והוא מבוסס על שכר העובדים אך אינו נותן כל פיצוי בשל מלאי שהתקלקל או בשל אובדן ההכנסות האמיתי של בעל העסק (יצויין, כי לגבי מלאי ניתן לפרש כי נזק למלאי הוא נזק לגופו של נכס, ולכן המדובר בנזק מלחמה שבגינו מגיע פיצוי ללא תנאי ובכל אזור במדינה, כל עוד הוא נגרם עקב המצב הבטחוני). כך עולה כי רופא המעסיק פקידה בחלקיות משרה יקבל פיצוי אך ורק לפי שכר הפקידה ללא כל קשר להפסד הכנסותיו בפועל. כך גם לגבי בעלי חנויות המעסיקים מספר מועט של מוכרים ועיקר הכנסתם מבוסס על גלגול המלאי שנעצר בשל עצירת פעילות העסק.

8. ההסדר מחייב את בעלי העסקים המבקשים פיצוי לוותר על כל זכות יסוד לערער בעתיד על סכום הפיצוי שנקבע להם – הפיצוי לפי ההסדר הוא סופי ללא זכות לערר או לערעור. קביעה שלא בטוח שהיא חוקתית במדינה דמוקרטית.

9. ההסדר מתעלם מעלויות המימון שבין תשלומי השכר לבין מועד קבלת הפיצוי – היות והמעבידים מחויבים לשלם לעובדיהם לפי הנוהג במקום העבודה ולא יאוחר מ- 9 לחודש, בעוד הפיצוי יתקבל רק לאחר 20ימים מיום התביעה שהיא עצמה ניתנת להכנה לא לפני מועד הכנת השכר לעובדים. דהיינו, מימון ריבית על התשלום לעובדים למשך 30 יום לערך. כל זאת בתנאי שיש אפשרות מעשית מבחינת המצב הביטחוני להכין ולהגיש את התביעה למס רכוש. בפועל בשל העומס וכמות התביעות, צפוי כי מועד התשלום בהרבה מקרים יהיה אף מאוחר יותר.

10. הפיצוי אינו מבוסס רק על שכרם הממוצע של העובדים שנעדרו – הסדר הפיצוי עורך חישוב ממוצע של שכר כל העובדים אצל אותו מעביד, ללא כל בדיקה והקבלה לשכר העובדים שנעדרו בפועל מעבודה, אותו מחויב לשלם המעביד לשלם להם. לא ברור מדוע בעצם מנגנון הפיצוי אינו מבוסס על שכר אותו עובד עצמו שבגינו מבוקש הפיצוי בשלושה החודשים שקדמו למצב (כמו בתגמולי מילואים).

11. לא יינתן פיצוי למי שאינו מעסיק עובדים וטרם הגיש את הדו"ח השנתי שלו לשנת 2005 – זאת, אולי מחשש כי מי שלא הגיש דו"ח יפריז בדיווחיו כדי לקבל פיצוי ייתר. אולם, הייתכן שחשש כזה ימנע פיצוי לחלוטין מכל אלו שלא הגישו דו"ח לפי ארכה מאושרת שניתנה על ידי מס הכנסה להגשתו.

12. רובן הגדול של העמותות ומוסדות ציבור לא יקבלו פיצוי – היות והתנאים לקבלת פיצויים למלכ"רים הם כאלו שרובם לא יעמדו בהן ואם כן יעמדו הם חשופים לחיוב מס הכנסה ומע"מ תוך שלילת מעמדם כמלכ"רים.

13. למעבידים גדולים לא ניתנו פתרונות של דיווח ממחושב – הטפסים מאפשרים מילוי ידני של חמישה עובדים בכל עמוד. לא ניתן כל פיתרון לדיווח ממחושב למעבידים המעסיקים כמות עובדים גדולה. במיוחד לאור מצוקת כוח האדם

14. חבות מס הכנסה על הפיצויים שהתקבלו – בטפסי התביעה לפיצוי נדרשים המבקשים פיצוי להצהיר כי ידווחו על הפיצוי שיקבלו כהכנסה חייבת במס. כלומר, הם עתידים לשלם מס הכנסה על הפיצוי. לא ברור מה הסמכות החוקית לחיוב זה במס הכנסה על התקבול מהפיצוי ומה שיעור המס שיחול אם יחול (פטור, רגיל או הוני). לכאורה ייתכן שפיצוי זה פטור מכל מס מכיוון והמקבל הוא רק צינור להעברת הפיצוי מהמדינה לעובדים. בנושא זה קיימת פסיקה לכאן ולכאן והוא דורש ליבון נוסף.

15. שיעור הניכוי במקור למס הכנסה מסכום הפיצויים שהתקבלו – על בסיס ההנחה של מס הכנסה כי הפיצוי חייב במס, הודיע מס הכנסה, כי ינכה מס במקור בשיעור של 20% מהפיצוי שיתקבל, אלא אם יש למקבל הפיצוי אישור מוקטן על ניכוי במקור. לא נלקח בחשבון כי לעסקים בצפון צפויה הרעה ניכרת ברווחים החייבים במס בשנת 2006 עקב המצב הביטחוני ולחלקם צפויים הפסדים כבדים. הקושי מוחרף עקב העובדה כי נבצר מבעל העסקים בצפון להקטין את שיעור הניכוי במקור בו הם מחויבים בשל העובדה שמשרדי פקידי השומה המנפיקים את האישור לניכוי במקור היו סגורים עקב המצב וכיום עקב העומס כוח האדם ומשאביהם מופנה בעיקר לטיפול בתביעות מס רכוש למינהן.

מודגש כי מצבם של בעלי העסקים הורע עוד יותר עקב העובדה שהממשלה נמנעה מלהכריז על מצב מלחמה. לפיכך, הם מחויבים לעמוד בכל ההתחייבויות החוזיות שלקחו על עצמם לביצוע עבודות או לתשלום הוצאות ואם לא יעמדו בהן, הם צפויים לתביעות בשל נזקים מהניזוקים. כגון, קבלנים שלא יעמדו במועדי מסירת דירותיהם במועד לדיירים. למעשה המצב החוקי כיום הוא כזה שיש לקיים את כל ההתקשרויות החוזיות שנקבעו בין צדדים כאמור בהתקשרות החוזית, מי יממן את נזקי הפרות החוזה לא ברור ? זאת ועוד, עסקים ויחידים רבים עומדים חסרי אונים כלפי המערכת הבנקאית שאינה מרשה חריגות אשראי ופירעון שיקים המגיעים לפירעון שאין להם כיסוי עקב אי הכנסות בתקופה הרלבנטית וההוצאות הנוספות שעמדו בהם תושבי הצפון בעת האירועים.

לסיכום: ראוי כי משרד האוצר יחד עם הגורמים הכלכליים במשק, יישבו וידונו מחדש בתיקון הסדר הפיצויים ותיקון העיוותים שפורטו לעיל ועיוותים נוספים שיתגלו בהמשך עם יישום הסדר הפיצוי הלכה למעשה בימים אלו. תיקון זה נדרש באופן הדחוף ביותר האפשרי. כי המצוקות הכלכליות של בעלי העסקים בצפון רק הולכות ומחריפות מיום ליום והדברים דורשים מענה וסיוע מיידי.

מידע נוסף ופורום שאלות ותשובות בנושא הפיצויים והזכויות לתושבי הצפון

ולבעלי עסקים ולתושבי הצפון שנפגעו מהמצב הביטחוני

באתר האינטרנט של "מיסים ועסקים בע"מ" - www.ralc.co.il .

פרטים נוספים בטלפון – 03-5614833 או באתר "מיסים ועסקים"

חזק ואמץ לתושבי הצפון ועומד לרשותכם, רמי אריה עו"ד רו"ח

הוסף למועדפים
הקש קוד אימות
לא רשומים אירועים לחודש אפריל
לא רשומים אירועים לחודש מאי
לא רשומים אירועים לחודש יוני