• הירשמו לערוץ יוטיוב  שלנו, ותוכלו לקבל עדכונים והתראות, לצפות בין היתר בהרצאות מוקלטות, מצגות, ראיונות לתקשורת ועוד ...

    להצטרפות והרשמה  לחץ כאן

     

     

  • סוגיות מיוחדות בהצהרות הון, הנחיות, טיפים, הוראות, הסברים מפורטים, התא המשפחתי, הלוואות ומתנות ממשפחה/חברים ועוד... 
    להרצאה מוקלטת מלאה – לחץ כאן

  • הרצאה מוקלטת ומצגת מקיפה בנושא פעילות עסקית - עצמאי או חברה ?


    לצפייה – 
    לחץ כאן

  • הרצאה מוקלטת ומצגת מקיפה בנושא מיסוי הכנסות בחו"ל (Relocation),  חידושי פסיקה וחקיקה, הכללים החדשים מיום 1.1.2018

    לצפייה - לחץ כאן

  • המהפכה הגדולה במיסוי הנדל"ן ומיסוי הכנסות מהשכרה למגורים ולדירות נופש בשנה האחרונה

    לצפייה בהרצאה המוקלטת ובמצגת המקיפה – לחץ כאן

true
דף הביתמדורים מקצועייםמס הכנסהמיסוי מוניטין ורווחי הוןועל המיסוי בשל הרווחים בבורסה חשבתם

ועל המיסוי בשל הרווחים בבורסה חשבתם ?

03.12.2006

ועל המיסוי בשל הרווחים בבורסה חשבתם ?

רגע לפני ששנת המס 2006 מסתיימת, שימו לב להוראה החדשה המאפשרת קיזוז הפסדים שנוצרו מהשקעות מניירות ערך כנגד רווחים מניירות ערך אחרים או מריבית ו/או מדיבידנדים שנתקבלו מכל נייר ערך אחר

רמי אריה עו"ד רו"ח

חגיגת הבורסה לניירות ערך בתל אביב אינה פוסקת והרווחים עולים ועולים. אך חייבים לשים לב: החל מ- 1.1.2006 עלה שיעור המס על רווחים מניירות ערך בבורסה ל - 20% . הברוקרים מנכים את המס במקור ומעבירים אותו ישירות למס הכנסה, אך לא תמיד נדרש לשלם את מלוא המס בשל הרווחים בבורסה ואפשר אפילו לקבל החזרי מס.

הכלל לפיו ניתן לקזז רווחים מהבורסה כנגד הפסדים מניירות ערך אחרים מהבורסה היה קיים כבר בעבר ומאפשר למשל קיזוז ההפסדים ממניות חברת טבע כנגד רווחים מניירות ערך אחרים. משנת 2005 אפילו בוטלה ההבחנה בין סלי ההפסדים והרווחים מבורסה בישראל לבין בורסות בחו"ל. הדבר נכון גם לגבי השקעות ביחידות של קרנות נאמנות כמו גם השקעות בעסקאות עתידיות שאינן בגדר עסק וכך גם לגבי האמור בהמשך רשימה זו.

החידוש הוא בהוראות החדשות בפקודת מס הכנסה שנכנסו לתוקף בשנת 2006, לפיהן ניתן לקזז רווחים בבורסה גם כנגד הפסדים הוניים שלא נוצרו דווקא בבורסה. ניתן לקזזם גם כנגד הכנסות מריבית או מדיבידנדים שנבעו ממקורות שאינם קשורים לחלוטין לבורסה ואפילו מהחברה הפרטית שלכם.

כדאי לממש הפסדים מניירות ערך עוד לפני 31.12.2006 כדי שיהיה ניתן לקזז את הפסדים אלו מרווחים אחרים בבורסה שנוצרו במהלך שנת 2006. לצורך כך, איננו רואים מניעה לבצע מעין "מכירה רעיונית עצמית", כלומר למכור ולקנות באותו יום או בהפרש של מספר ימים, באם עדיין לדעתכם יש סיכוי להרוויח על אותו נייר ערך. שהרי רק במימוש ניתן לרשום הפסד לצורכי מס הכנסה בדיוק כמו שרק במימוש ברווח משלמים עליו מס.

עוד אפשר לנצל את מימוש ההפסדים בבורסה כמגן מס כנגד הכנסות מריבית או מדיבידנד שנתקבלו בשל אותו נייר ערך שגרם להפסד.

ועוד יותר מכך, הפסדים בבורסה ניתנים לקיזוז בשנת 2006 גם כנגד הכנסות מריבית או מדיבידנד בשל ניירות ערך אחרים. המסקנה: באם מימשתם את ההפסד בבורסה כדאי לכם למשוך דיבידנד מהחברה שבבעלותכם הפרטית, עד גובה ההפסד ולחסוך את המס על הדיבידנד בשיעור של 25%. חשוב למשוך בפועל את הדיבידנד לפני 31.12.2006. תחשבו על כך שבשל הפסד של 100 ₪ במניות, תוכלו למשוך דיבידנד של 100 ₪ ללא מס.

בכלל לפי ההוראות החדשות, ניתן לקזז רווחים מהבורסה כנגד כל הפסד הוני שנוצר למשקיע מכל מקור שהוא. כגון: הפסד מהשקעה בחברת הי-טק או השקעה בעסק אחר שירדה לטמיון ואפילו כנגד הפסד משבח מקרקעין שנוצר ממכירת זכויות במקרקעין. לכן, לא כדאי כיום למהר ולנצל את הפטור ממס אפילו במכירת דירת מגורים, לפני שבודקים באם ההוצאות עלו על התמורה ממכירתה. ולהפך, ניתן לקזז רווחים הוניים מכל סוג כנגד הפסדים בבורסה.

היה ולא תנצלו את כל ההפסדים מהבורסה בשנת 2006, ניתן יהיה לנצלם בשנת 2007 כנגד הכנסות הוניות מכל מקור שהוא לרבות משבח ממקרקעין.

תכנוני מס מופלאים ניתן לערוך בהקשר לסדר קיזוז הפסדים מהבורסה או הפסדי הון מכל סוג, היות ושר האוצר לא קבע עדיין את כללי סדר קיזוז ההפסדים, אפשר לבחור לקזז הפסדים מניירות ערך מריבית ו/או מדיבידנד לפי מגן המס המכסימלי שייווצר. למשל, לקזז הפסדים מהבורסה שמגן המס שלהם הוא בשיעור של 20% כנגד הכנסות הוניות מכל סוג ושבח במקרקעין אשר חייבות בשיעור מס גבוה בהרבה.

נזכיר עוד כי הטבות מס רבות ניתנות לניצול גם כנגד רווחים מהבורסה ושוק ההון בכללותו, כגון: פטור ממס בתנאים מסוימים מגיע לאלו שהגיעו לגיל פרישה וכן לבעלי הכנסות מועטות, זיכוי מס בשל הפקדות לקופות גמל, נקודות זיכוי לתושב ישראל, הוצאות ללימודים אקדמאים ולימודי מקצוע ועוד. פטורים ממס על רווחים בבורסה מגיע גם לתושבי חוץ המשקיעים בבורסה בישראל וכן לעולים חדשים ולתושבים חוזרים לגבי השקעותיהם במניות מחוץ לישראל.

הכללים החדשים בנושא מיסוי רווחים בבורסה וקיזוז הפסדים מהבורסה פותחים פתח רחב, חדש ומעניין לתכנוני מס שעשויים לחסוך מסים רבים על רווחי הון ושבח ממקרקעין בכלל ועל רווחים שוטפים מריבית ומדיבידנד ורווחים בבורסה בפרט. בתנאים מסוימים, כדאי שיהיו הפסדים בבורסה לצורך ניצולם כמגן מס בפני מיסוי הכנסות אחרות. כדאי לבדוק יישום ולבצע לפני 31.12.2006.

רמי אריה עו"ד רו"ח, דיני מיסוי ומנהל מקצועי של אתר מיסים ועסקים www.ralc.co.il

הוסף למועדפים
הקש קוד אימות
לא רשומים אירועים לחודש אפריל
לא רשומים אירועים לחודש מאי
לא רשומים אירועים לחודש יוני