• הירשמו לערוץ יוטיוב  שלנו, ותוכלו לקבל עדכונים והתראות, לצפות בין היתר בהרצאות מוקלטות, מצגות, ראיונות לתקשורת ועוד ...

    להצטרפות והרשמה  לחץ כאן

     

     

  • סוגיות מיוחדות בהצהרות הון, הנחיות, טיפים, הוראות, הסברים מפורטים, התא המשפחתי, הלוואות ומתנות ממשפחה/חברים ועוד... 
    להרצאה מוקלטת מלאה – לחץ כאן

  • הרצאה מוקלטת ומצגת מקיפה בנושא פעילות עסקית - עצמאי או חברה ?


    לצפייה – 
    לחץ כאן

  • הרצאה מוקלטת ומצגת מקיפה בנושא מיסוי הכנסות בחו"ל (Relocation),  חידושי פסיקה וחקיקה, הכללים החדשים מיום 1.1.2018

    לצפייה - לחץ כאן

  • המהפכה הגדולה במיסוי הנדל"ן ומיסוי הכנסות מהשכרה למגורים ולדירות נופש בשנה האחרונה

    לצפייה בהרצאה המוקלטת ובמצגת המקיפה – לחץ כאן

true
דף הביתמדורים מקצועייםמס הכנסהתכנוני מס מיוחדיםחברה משפחתית במישור הבינלאומי

חברה משפחתית במישור הבינלאומי

30.01.2007

חברה משפחתית במישור הבינלאומי

ארצי את חיבה*

סעיף 64א' לפקודת מס הכנסה הדן בחברה משפחתית,מאפשר בהתקיימותם של תנאי יסוד מסוימים, לייחס את הכנסתה החייבת או הפסדיה של החברה המשפחתית, לנישום המייצג. בהתאם לכך, ניתן לקזז הפסדיה של החברה המשפחתית כנגד הכנסתו של הנישום המייצג באותן השנים, וההיפך: את הכנסתה החייבת של החברה המשפחתית, כנגד הפסדיו האישיים של הנישום המייצג.

במספר פסקי דין נקבע כי ההכנסה החייבת של החברה תועבר ותחויב בתיק הנישום המייצג כשהיא שומרת על אופייה.

נציג להלן שני מצבים המגלמים בחובם תכנון מס:

חברה משפחתית בבעלות תושב חוץ:

אין מניעה חוקית כי חברה משפחתית תהא בבעלותו של תושב חוץ והוא יהיה נישומה המייצג. או אז, ייוחסו הכנסותיה החייבות או הפסדיה של החברה לנישום המייצג תושב החוץ. ואולם בשל העובדה כי ההכנסה שמפיקה החברה מיוחסת לנישום המייצג, הוא יהא חייב רק בגין הכנסות החברה שהופקו בישראל, כלומר, אין חבות במס בישראל על הכנסות החברה תושבת ישראל שהופקו מחוץ לישראל! כל זאת, בכפוף להוראות האמנה למניעת מסי כפל בין ישראל למדינת מושבו של הנישום המייצג.

יתרה מזו, הכנסותיה של החברה ממקורות בחו"ל כאמור שיחולקו כדיבידנד לבעלי מניות נוספים תושבי ישראל, ככל שקיימים, לא יחויבו במס בידם בעת חלוקת דיבידנדים מן החברה המשפחתית, כהוראת סעיף 64א' לפקודה!

בנוסף נציין כי הנישום המייצג תושב החוץ ייהנה מהטבות המוענקות לתושבי חוץ בדין הפנימי כדוגמת סעיפים 97(ב2) ו- 97(ב3) לפקודה (פטור ממס על מכירת מניות חברה ישראלית, בתנאים מסוימים).

נשאלת השאלה האם החברה המשפחתית תוכל ליהנות מהוראות סעיף 97(ב2) לפקודה המקנה פטור ממס על רווח הון שלא נוצר במפעל הקבע שלו בישראל. לצורך קבלת הפטור נדרש לברר האם החברה המשפחתית שבבעלות תושב החוץ תיחשב כמוסד קבע של הנישום המייצג.

חברה משפחתית תושבת חוץ:

לדעתנו, אין דרישה כי חברה משפחתית תהא דווקא תושבת ישראל. במדינות רבות (ובפרט במזרח אירופה), רכישת נדל"ן אפשרית רק באמצעות חברה תושבת המדינה בה נמצא הנדל"ן. על מנת להימנע משתי רמות מס: מס ברמת החברה במדינה הזרה ומס בעת חלוקת הדיבידנד ברמת היחיד בישראל (ללא אפשרות לקבלת "זיכוי עקיף"). יש לבחון בקשת היותה של החברה הזרה, חברה משפחתית. יתרון מס ממשי ינבע לנישום אם החברה תושבת החוץ (שכל בעלי מניותיה ישראלים) המשקיעה בנדל"ן מחוץ לישראל תהא משפחתית, שהרי אז יחולו על הנישום המייצג שיעורי המס החלים על יחיד (כדוגמת 20% בעת מכירת נכס הנדל"ן), ובמקביל יוכל הוא ליהנות מזיכוי מהמס הזר ששולם במדינה הזרה בעת מימוש הנכס.

הוראות חברה שקופה:

בתיקון 132 התווסף סעיף 64א1 לפקודה בעניין חברה שקופה, עם זאת הסעיף יכנס לתוקף רק לאחר שיותקנו תקנות בעניין, אם וכאשר יותקנו. בעת התקנת התקנות המדוברות יעברו מן העולם הוראות סעיפים 64 ו- 64א' לפקודה הדנים בחברה בית וחברה משפחתית בהתאמה. חשוב לציין כי חברה לא תוכל ליהנות ממעמד של "חברה שקופה" אם אחד או יותר מבעלי מניותיה הוא תושב חוץ, והיא תיחשב כחברה רגילה לכל דבר ועניין!

* ארצי את חיבה
פתרונות מיסוי בע"מ

הוסף למועדפים
הקש קוד אימות
לא רשומים אירועים לחודש אפריל
לא רשומים אירועים לחודש מאי
לא רשומים אירועים לחודש יוני