• הירשמו לערוץ יוטיוב  שלנו, ותוכלו לקבל עדכונים והתראות, לצפות בין היתר בהרצאות מוקלטות, מצגות, ראיונות לתקשורת ועוד ...

    להצטרפות והרשמה  לחץ כאן

     

     

  • סוגיות מיוחדות בהצהרות הון, הנחיות, טיפים, הוראות, הסברים מפורטים, התא המשפחתי, הלוואות ומתנות ממשפחה/חברים ועוד... 
    להרצאה מוקלטת מלאה – לחץ כאן

  • הרצאה מוקלטת ומצגת מקיפה בנושא פעילות עסקית - עצמאי או חברה ?


    לצפייה – 
    לחץ כאן

  • הרצאה מוקלטת ומצגת מקיפה בנושא מיסוי הכנסות בחו"ל (Relocation),  חידושי פסיקה וחקיקה, הכללים החדשים מיום 1.1.2018

    לצפייה - לחץ כאן

  • המהפכה הגדולה במיסוי הנדל"ן ומיסוי הכנסות מהשכרה למגורים ולדירות נופש בשנה האחרונה

    לצפייה בהרצאה המוקלטת ובמצגת המקיפה – לחץ כאן

true
דף הביתמדורים מקצועייםמיסוי בינלאומיהמיסוי במדינות שונותיחסים מיוחדים בעסקאות בינלאומיות

יחסים מיוחדים בעסקאות בינלאומיות

12.02.2007

יחסים מיוחדים בעסקאות בינלאומיות

ארצי את חיבה *

סעיף 85א' לפקודה אשר נכנס לתוקף בעקבות אישורן של תקנות מס הכנסה (קביעת תנאי שוק), התשס"ז - 2006 (להלן: "התקנות") ביום 30.10.2006, קובע כי יש לדווח לפקיד השומה על עסקה בין-לאומית שמתקיימים בה יחסים מיוחדים, ולחייבה במס לפי תנאי השוק שלה. מצאנו לנכון להציג סוגיות באשר לתחולתן של התקנות במקרים מסוימים:

§ הגדרת "יחסים מיוחדים"

מבחינה מדוקדקת בהוראות סעיף 85א' לפקודה עולה כי יש להבחין בין 3 סוגים של "יחסים מיוחדים":

o יחסים מכוח קרבה משפחתית בהתאם לסעיף 76(ד): בן-זוג, אח, אחות, הורה, הורי הורה, צאצא וצאצאי בן-הזוג, ובן-זוגו של כל אחד מאלה (הסעיף קובע מכיל בהגדרת "קרוב" גם אדם ובא כוחו וכן שותפים בשותפות).

o יחסים מכוח שליטה: שליטה (החזקה, במישרין או בעקיפין, ב-50% או יותר באחד מאמצעי השליטה) של צד אחד לעסקה במשנהו, או שליטה של אדם אחד בצדדים לעסקה, במישרין או בעקיפין, לבד או יחד עם אחר.

o יחסים מיוחדים אחרים: הגדרת "יחסים מיוחדים" בסעיף 85א(ב) פותחת במילה "לרבות". משמע, יחסים מיוחדים מתקיימים לא רק בשל יחסי קרבה משפחתית או שליטה, אלא גם כאשר קיימים יחסים אחרים שעשויים להשפיע על מחיר העסקה, כדוגמת עסקה עם לקוח\ספק מרכזי.

§ עסקה בין-לאומית בתנאי שוק

סעיף 85א(א) לפקודה קובע: "בעסקה בין-לאומית שבה מתקיימים בין הצדדים לעסקה יחסים מיוחדים ..., באופן שהופקו ממנה פחות רווחים מאשר היו מופקים בנסיבות העניין...". במקרה בו חברה העוסקת בהענקת הלוואות למימון פעילות, נותנת הלוואה בתנאים זהים לאלה שמעניקה ללקוחותיה האחרים, לחברה אחרת בקבוצה.

עסקה כזו לדעתנו לא תענה להגדרת "עסקה בין לאומית בין צדדים קשורים", על אף היחסים המיוחדים שבין שתי החברות, ולכן לא יחולו התקנות. זאת כיוון שהדרישה כי העסקה תהיה ב"תנאי שוק" מתקיימת. על פי פרשנות כאמור, הנישום לא יידרש כלל לעריכת עבודת חקר בתוך 60 יום על פי דרישת פקיד השומה.

§ האם חברה תושבת הרשות הפלסטינית עומדת בהגדרת "חברה תושבת חוץ"? שאלה זו מתבקשת נוכח הדרישה לקבוע כי עסקה בין-לאומית בין צדדים קשורים מתבצעת בתנאי שוק.

לגבי תושב האזור שאינו אזרח ישראלי המפיק את הכנסתו בשטח מדינת ישראל, הרי שקם לו מוסד קבע בישראל ועל כן הוא חייב בה במס בישראל. לגבי אותו תושב האזור המפיק את הכנסתו שלא בשטח מדינת ישראל (בשטחי הרשות הפלסטינית או במדינה זרה), הרי שמדובר בתושב חוץ, ובמידה והוא עונה להגדרת "צד קשור", יחולו התקנות לגבי עסקה עימו.

חיזוק נוסף לעמדתנו נמצא בדמות פסיקתה של כבוד השופטת שולמית וסרקרוג בפס"ד חטיב סאלח מחמד, עמ"ה 373/02 מיום 5.4.2005, שם נקבע כי ההסדר בין מדינת ישראל לרשות הפלסטינית אינה שונה מן העקרונות החלים בתחום המיסוי הבינלאומי (בהקשר של זיכויים ממס המשולם במדינה זרה).

* ארצי את חיבה
פתרונות מיסוי בע"מ

www.artzi-hiba.co.il

הוסף למועדפים
הקש קוד אימות
לא רשומים אירועים לחודש אפריל
לא רשומים אירועים לחודש מאי
לא רשומים אירועים לחודש יוני