• הירשמו לערוץ יוטיוב  שלנו, ותוכלו לקבל עדכונים והתראות, לצפות בין היתר בהרצאות מוקלטות, מצגות, ראיונות לתקשורת ועוד ...

    להצטרפות והרשמה  לחץ כאן

     

     

  • סוגיות מיוחדות בהצהרות הון, הנחיות, טיפים, הוראות, הסברים מפורטים, התא המשפחתי, הלוואות ומתנות ממשפחה/חברים ועוד... 
    להרצאה מוקלטת מלאה – לחץ כאן

  • הרצאה מוקלטת ומצגת מקיפה בנושא פעילות עסקית - עצמאי או חברה ?


    לצפייה – 
    לחץ כאן

  • הרצאה מוקלטת ומצגת מקיפה בנושא מיסוי הכנסות בחו"ל (Relocation),  חידושי פסיקה וחקיקה, הכללים החדשים מיום 1.1.2018

    לצפייה - לחץ כאן

  • המהפכה הגדולה במיסוי הנדל"ן ומיסוי הכנסות מהשכרה למגורים ולדירות נופש בשנה האחרונה

    לצפייה בהרצאה המוקלטת ובמצגת המקיפה – לחץ כאן

true
דף הביתמדורים מקצועייםמס ערך מוסףאין חובת תשלום מס השנוי במחלוקת ולא יוטלו קנסות במהלך השגה או ערעור של חוב מס

אין חובת תשלום מס השנוי במחלוקת ולא יוטלו קנסות במהלך השגה או ערעור של חוב מס

17.06.2007

אין חובת תשלום מס השנוי במחלוקת

ולא יוטלו קנסות

במהלך בירור השגה או ערעור של חוב מס

רמי אריה עו"ד רו"ח אוריאל בובלי, עו"ד

ביום 7.6.07, ניתן פס"ד בבית המשפט המחוזי בת"א ע"ש 1214/05, אס.גי. אחזקות טקסטיל בע"מ ואח' נ' מדינת ישראל – הממונה על מס הבולים, אשר קבע כי למרות שבחוק מס בולים לא כלולה הוראה הקובעת כי כאשר מוגשת השגה או ערעור רשאי הנישום שלא לשלם את הסכום השנוי במחלוקת עד לבירורה, הרי לצורך הפרשנות ההרמונית של חקיקת המס ובחינת תכלית החקיקה יש לקבוע כי אין מקום לחיוב נישום בתשלום קנסות בגין תקופה בה נידון חוב המצוי במחלוקת לגיטימית.

תמצית פס"ד

ביום 16.12.04, נכרת הסכם רכישת מניות בין אס.גי. אחזקות טקסטיל בע"מ לבין כלל תעשיות והשקעות בע"מ, בגין ההסכם הנ"ל הוצא ע"י הממונה על מס הבולים שומת מס בולים בסך של 611,036 ₪.

המחלוקת בין הצדדים הנה בשאלה האם הסכם העברת מניות מהווה "מסמך שיש בו העברה או הסבה של מניות" כהגדרתו בסעיף 11 (ג) לתוספת הראשונה לחוק מס בולים ואשר בגינו יש לבחון האם עומד בסעיפי הפטור המצויים בסעיף 11 לתוספת השנייה.

מאידך, במידה ונקבע כי הסכם העברת מניות אינו נופל תחת ההגדרה האמורה, סעיף החיוב הרלוונטי הנו סעיף החיוב 2(א) לתוספת הראשונה ומכוון שבגין סעיף זה לא קיים סעיף פטור רלוונטי, פועל יוצא מכך הנו למעשה חיוב אותו מסמך במס.

כב' השופטת ד. קרת מאיר קובעת כי ההסכם מהווה מסמך החייב במס וזאת לאור סעיף 11(ג) לתוספת הראשונה הנוקט בלשון מרחיבה ואשר תחולתו נפרסת על כל "מסמך שיש בו העברה", ולאור סעיף 6 לחוק הקובע כי כאשר קיים ספק פרשני בשאלת היכללותו של ההסכם בגדר המסמכים החייבים על פי סעיף 2(א) לתוספת הראשונה אזי קיימת חבות במס.

כב' השופטת קרת מאיר ממשיכה ומנתחת את סעיף 11 (א) לתוספת השנייה וקובעת כי מלשון הסעיף עולה כי מטרת המחוקק הייתה לפטור ממס רק מסמכים בעלי אופי "טכני" להבדיל ממסמכים היוצרים התחייבות שעליהם קיימת חבות במס ומשכך היא מגיעה לכלל מסקנה כי יש לחייב את המערערים במס בולים בגין הסכם רכישת המניות אשר יצר למעשה את ההתחייבות להעברה.

חשיבות הפס"ד לענייננו, הנו דווקא בסיפא של פס"ד שבו קובעת כב' השופטת קרת מאיר, כי כאשר הנישום מגיש השגה או ערעור, קיימת לו הזכות שלא לשלם את הסכום השנוי במחלוקת עד לבירור ההשגה או הערעור. לצורך קביעה זו משווה כב' השופטת קרת מאיר בין חוק מס ערך מוסף, התשל"ו – 1975, אשר לגביו קיימת הוראה ברורה בסעיף 91 לחוק לבין חוק מס בולים. כמו כן קובעת השופטת כי יש לפטור את הנישומים מתשלום קנסות פיגורים בגין התקופה בה נידון הערעור תוך שהיא מקבלת את עמדת המערערים ואת הפנייתם לבג"צ 9909/01 יגאל שגיא נ' מנהל אגף המכס ומע"מ, פ"ד נז(6) 193. שבו נקבע כי תכליתה הסובייקטיבית של הוראת סעיף 91 לחוק מע"מ הנה לאפשר לחייב שלא לשלם את החוב שבמחלוקת וגם כי לא יושת עליו תשלומי קנס ופיגורים במשך תקופת הבירור.

המחברים הינם ממשרד רמי אריה ושות', עו"ד - וחברי צוות מיסים ועסקים www.ralc.co.il

הוסף למועדפים
הקש קוד אימות
לא רשומים אירועים לחודש אפריל
לא רשומים אירועים לחודש מאי
לא רשומים אירועים לחודש יוני